Deathloop Recenzia

Deathloop - Recenzia

Časová slučka, jeden deň, osem cieľov. Riešenie je na vás.

Hry štúdia Arkane mám moc rád, pretože mi dávajú veľkú voľnosť aj napriek tomu, že to nie sú open world adventúry v štýle Ubisoftu. A to je dobre. Arkane má vo zvyku vytvoriť vysoko kvalitné uzavreté levely a stále ponúknuť pocit obrovskej voľnosti a presne to isté môžete čakať aj od Deathloop. S tým, že do gameplayu v štýle Dishonored a estetiky Jamesa Bonda pridali prvky rogue-lite. Experimentovali a riskovali, ale výsledok stojí za to.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom DEATHLOOP - Official Launch Trailer: Countdown to Freedom

DEATHLOOP - Official Launch Trailer: Countdown to Freedom

Deathloop prináša koncept časovej slučky, ktorý je tento rok v hernom priemysle veľmi populárny. V koži Colta Vahna sa ocitáte na ostrove Blackreef, z ktorého niet úniku. Voda je mrazivá a takmer okamžite vás zabije a ak to nebude voda, zabije vás hromada ďalších ľudí, ktorí sú na ostrove dobrovoľne alebo nasilu. Problém je, že keď vás zabijú, ocitáte sa znovu na pláži a ten istý deň sa opakuje, znovu a znovu.

Ostrov Blackreef sa delí na štyri oblasti, medzi ktorými je možné cestovať. Každá návšteva oblasti posunie dennú dobu a deň sa skladá z rána, doobedia, poobedia a večera. Po skončení večernej doby sa deň úplne reštartuje a všetko, čo sa udialo v oblastiach počas istej dennej doby, sa udeje znova, presne tak isto.

Osem vizionárov, štyri denné doby a štyri oblasti – ako ich zabiť za jeden deň?

Deathloop však tak šikovne kombinuje progres s mechanikou časovej slučky, že žiadna návšteva rovnakej štvrte nebude rovnaká. A to ani počas inej dennej doby ani počas novej slučky. Totiž počas svojho skúmania oblastí ostrova narazíte na nové a nové stopy, ktoré vám pomôžu k finálnemu cieľu. Tým je zabiť osem vizionárov, chrániacich časovú slučku. Slučka sa preruší až vtedy, keď za jeden deň stihnete zabiť v štyroch oblastiach osem vizionárov.

Napríklad poobede nájdete v nejakom trezore stopu, že elektráreň je otvorená len ráno. Ráno tam napochodujete a zapnete si generátory pre ďalšie tri štvrte. Doobeda, poobede a večer musíte stihnúť tieto štvrte navštíviť, pretože ďalšie ráno budú generátory znovu vypnuté rovnako, ako deň predtým.

Hra absolútne nekladie žiadne polená pod nohy a denná doba sa počas hrania nemení. Oblasti tak môžete úplne voľne skúmať bez časovej tiesne a to je skvelá príležitosť si spraviť prieskum. Rovnako ako v Dishonored, aj tu k jednému cieľu existuje viacero ciest, je len na vašej šikovnosti ich objaviť. Často nájdete prechody zakryté doskami, vstupy na streche či tunely, alebo len pootvorené okno. Objavovanie prostredia a nových taktík je tá zábavnejšia súčasť hry a doslova ide o etalón „immersive sim“ hier, ktoré dávajú hráčovi plnú kontrolu nad gameplayom.

Triky známe z Dishonored

Hra vám k dispozícii ponúkne niekoľko druhov zbraní rôznej kvality, ale nebola by to hra od Arkane, keby vám neponúkla vychytávky. Tie prichádzajú priamo z Dishonored a Colt má k dispozícii telekynézu, teleport na diaľku či prepojenie nepriateľov, jednu z najlepších mechaník v hernom priemysle vôbec. Zabiť niekoľko múch jednou ranou sa nestáva tak často, ale o to lepší pocit to je.

Vývojári tieto čary venovali práve vizionárom a získate ich len z ich mŕtvol. Preto hra motivuje k zabíjaniu vizionárov nie len pre splnenie hlavnej úlohy, ale aj k vylepšeniu vlastných schopností. Čím viac krát zabijete rovnakého vizionára, tým viac upgradov k danej schopnosti získate. Postupom času sa váš skill pri hraní bude výrazne zlepšovať. Vďaka zbraniam, schopnostiam a dokonalej znalosti prostredia. Zatiaľ čo prvé prechody slučkou som mal v gatiach na každom rohu, tie posledné som hral ako v speed rune.

Medzi zbraňami nájdete brokovnice, pištole – aj s tlmičom, tlakovú klincovačku, guľomet aj sniperku. Lepšie zbrane je možné získať od Vizionárov alebo plnením vedľajších úloh, ktorými je ostrov Blackreef posiaty v každej dennej dobe. Tieto úlohy sú hravé, originálne, často aj logické a overia vašu šikovnosť či prezieravosť. V arzenáli nechýbajú ani pasce, výbušniny a hackovací nástroj, vďaka ktorému ovládnete kamery, veže a bezpečnostné zariadenia.

Reštart slučky znamená reštart hry, alebo nie?

Spočiatku, keď sa slučka reštartuje (zabijú vás, alebo dokončíte deň), prídete o všetko vybavenie aj zbrane. Neskôr však hra ponúkne si veci preniesť do druhej slučky a to vďaka špeciálnemu prvku. Odpadne tak povinnosť si znovu hľadať vybavenie a vy sa môžete sústrediť na plnenie úloh. Čo sa prenáša do ďalšej slučky určite, sú znalosti, informácie. Tie vás budú v príbehu posúvať ďalej.

Deathloop môžete hrať ako len chcete, oblasti navštevovať tak ako uznáte za vhodné. Alebo si v menu hry vyznačíte cieľ a hra vás k nemu navedie. Preto si ju užijú ako úplní nováčikovia v žánri immersive simulátorov, tak aj veteráni vyškolení na Dishonored, Hitmanovi či Thief. Keďže máte úplne rozviazané ruky, Deathloop môžete hrať takticky a úplne potichu, alebo vytiahnete ťažké zbrane, schopnosti a poriadne to rozpálite. Je to len na vás.

Na druhej strane, hra si kladie veľký dôraz na „papierovú“ formu rozprávania príbehu. Ak nebudete čítať všetky odkazy, poznámky či mailovú komunikáciu, prídete o značnú časť príbehu. Z hľadiska budovania sveta je to logické – k informáciám sa dostávate postupne a musia byť dostupné v každej slučke v rovnakom čase na rovnakom mieste. Väčšina stôp, vďaka ktorým sa v príbehu môžete pohnúť, je ukrytá na papieri.

Čo musím vyzdvihnúť je absolútne fantastický dabing medzi hlavnými postavami – Coltom a Juliannou. Dialógy sú organické, často zábavné, informatívne a neustále sa menia – neexistujú dve slučky, v ktorých by ste počuli to isté. Arkane zariskovali a do týchto dvoch hlavných rolí obsadili hercov tmavej pleti, podľa mňa super voľba. Dialógy sú fakt iný level a len málo ktoré hry sa im môžu rovnať. Škoda, že pre povahu príbehu a hrateľnosti nie je interakcií medzi postavami viac.

Nenápadný, ale zábavný multiplayer

Deathloop prináša jednu zaujímavosť a to možnosť multiplayeru pre tých, ktorí hľadajú ešte väčšiu výzvu. Totiž v hre nájdete dve možnosti – zničiť časovú slučku s Coltom, alebo ju ochraňovať s Juliannou. So ženskou postavou tak môžete napadnúť hru priateľa, alebo ľubovoľného hráča a dostanete jeden pokus na to, aby ste Colta zabili. To do hry prináša momenty prekvapenia, taktiky, ostražitosti a paranoje, keďže Julianna sa môže prevteliť do akejkoľvek NPC postavy.

Živého hráča môžete sledovať, plánovať, či napadnúť priamo v akčnom súboji. Ak si hru zatvoríte do offline režimu, Julianna vás začne loviť tiež, ale už len ako AI. Aj napriek tomu ide vždy o príjemnú zmenu v dávkovaní, inak väčšinou taktickej akcie. Za zabitie Julianny vás hra odmení lootom a upgradom pre schopnosti.

Umelecký štýl po vzore ostatných Arkane titulov

Ostrov Blackreef  je silne inšpirovaný architektúrou Dishonored, aj keď viac sa drží reálnych sedemdesiatych-osemdesiatych rokov. Old-school prostredie je doplnené modernými prvkami a zbraňami a výzdobou, s ktorou si obyvatelia slučky spestrili svoj pobyt. Každý z vizionárov sa nachádza v jedinečnom prostredí a vyžaduje od hráča unikátnu taktiku. Vývojári dali obrovský dôraz na estetiku interiérov a exteriérov a všetko vyzerá ako z obrázku.

Prostredia dopĺňa fantastický soundtrack, ako vyšitý pre bondovky z minulého storočia. Hudba sa vždy prispôsobuje tomu, čo práve robíte a dokáže rozpumpovať akciu, aj vyčariť napínavé momenty.

Deathloop by som odporučil každému, kto má rád voľnosť a improvizáciu, pretože v tomto vývojári z Arkane proste excelujú. Trochu menej zaujímavá príbehová zápletka je zatienená fantastickou hrateľnosťou, hudbou, dabingom a nápadom s časovou slučkou, ktorý odbúral všetky obavy zo stereotypu.

Hra Deathloop vyšla na PlayStation 5 a PC

Deathloop

Gameplay - 9.5/10