Dragon's Dogma 2 Recenzia PS5

Dragon's Dogma 2 - Recenzia

Staňte sa Arisen a ovládnite svet drakov.

Hneď na úvod recenzie musím priznať, že som prvý diel Dragon's Dogma z roku 2012 nikdy nehral a tak som v tomto svete úplná panna. Možno aj z toho dôvodu som niektoré herné mechaniky, či dizajnové rozhodnutia nie celkom pochopil a mohlo by sa zdať, že ich často kritizujem. Fanúšikovia prvej hry sa nad tým len usmejú a povedia, že som noob.

Dragon's Dogma 2 vás podobne, ako prvý diel, nebude vodiť za ručičku. Je to ten typ videohry, v ktorej väčšinu herných mechaník objavujete spontánne a pri čítaní online diskusií zistíte, koľko obsahu vám uniklo. Ide o akčné singleplayer fantasy RPG v otvorenom svete, ktoré si užijete len toľko, koľko času ste ochotní do neho investovať. Dragon's Dogma 2 vás napokon odmení, zážitkami, ktoré nikde inde nezažijete.

Výprava do ne(známeho) sveta

Do príbehu vás uvedie niekoľko udalostí, po ktorých sa stanete jediným vyvoleným, schopným vykúpiť krajinu a poraziť zlo. Stanete sa takmer nesmrteľný Arisen, ktorého osud je zasadnúť na trón v hlavnom meste Vermund. Na pozadí však prebiehajú politické súboje podobné Game of Thrones a zároveň je treba poriešiť aj problémy bežných ľudí. Hlavný príbeh je tak pretkaný vedľajšími questami, ktoré budete nachádzať čisto náhodne.

Dragon's Dogma 2 vám totiž nebude hovoriť, čo je hlavný a vedľajší quest, kde máte ísť, dokonca ani kedy. Na jednu stranu to má svoje čaro, herný svet na vás nečaká, neaktivuje sa jeden otáznik za druhým a príbeh rozhodnie nie je lineárny. Questy budete objavovať čistou náhodou, niektoré sa dajú splniť len určitú hodinu dňa, iné zase len v určitý deň. Niektoré questy proste nestihnete, zabudnete na ne a budú nenávratne preč. Pôjdete do lesa hľadať strateného chlapca hneď ako bude príležitosť, alebo budete o pár dní neskôr obchádzať jeho mŕtvolu?

Tento prístup k príbehu a questom bol pomerne kritizovaný aj u prvej hry. V Dragon's Dogma 2 sa mi často stávalo, že som proste nevedel, čo mám robiť. Nevedel som, kde mám ísť a kedy, musel som použiť návod. Alebo som sa len tak flákal po svete bez cieľa a cieľ som nakoniec našiel. Niekedy vám k cieľu pomôže sa proste započúvať a zapozerať do sveta hry. Možno sa nejaké NPC chová divne, možno vás niekto sleduje, a možno vaši AI spoločníci vedia, kam sa vydať ďalej.

Inteligentní spoločníci

Aj napriek tomu, že ide o singleplayer, rozhodne to nie je cítiť. Vašu postavu totiž sprevádzajú AI spoločníci, "Pawns." Jeden je váš a ďalších dvoch si môžete prenajať od ostatných hráčov cez akýsi portál. Veľmi rýchlo si k nim vytvoríte vzťah, pretože sú ukecaní, akční a často bývajú nápomocní rovnako, ako ich ľudskí páni. Oslovujú vás Master, teda Pán alebo Majster a majú k vám veľký rešpekt.

Na cestách vás upozornia na skryté poklady, nové cesty a skratky, či zaujímavé lokality a výhľady. Dokážu zbierať suroviny, niektorí dokonca aj craftiť, či manažovať za vás inventáre. A keďže Pawns pochádzajú od iných pánov, s ktorými zažili kopec dobrodružstiev, niekedy vám poradia, čo robiť a kam sa vydať. Interakcie s nimi a dialógy vás úplne oslobodia od samoty, ktorú by ste inak prežívali, keby ste sa svetom túlali sami.

Pawns si môžete vybrať podľa ich triedy, teda Vocation. Svoju partiu si tak môžete plne prispôsobiť na rôzne štýly boja, či už to budú súboje na blízko alebo na diaľku, či partia vytvorená na zdolávanie náročných nepriateľov o výške pár poschodí. Rovnako ich tak môžete vybaviť a vylepšiť, prípadne ich učiť novým útokom a skillom.

Kľúčové je vybrať si triedu pre svoju vlastnú postavu. V hre je k dispozícii až desať Vocation, niektoré sa vracajú z prvej hry, iné sú nové. Každá Vocation prináša jedinečný set akčných skillov a vylepšení a čím dlhšie ich budete používať, tým budete silnejší. V hre je možné Vocation meniť kedykoľvek, takže odporúčam si vyskúšať rôzne štýly boja. Postavu si tieť môžete vylepšiť cez brnenie a zbrane, ale i vďaka elixírom, poskytujúcim dočasné bonusy.

Súboje sú vďaka prítomnosti Pawns veľmi dynamické, extrémne zábavné a uspokojivé. Vaša postava dokonca môže dvíhať predmety ale aj nepriateľov a hádzať ich...na ďalších nepriateľov. Alebo len tak, z útesu. Na veľké beštie môžete aj vyšplhať a dostať sa k slabým miestam a celé to úsilie býva patrične odmenené. Ak máte dobre vyváženú partiu, budete excelovať v boji na blízko aj na diaľku a do toho budete zosielať útočné aj ozdravné kúzla. Akoby ste hrali so živými hráčmi.

Súboje sú o to zábavnejšie, pretože v hre je realistická ragdoll fyzika a tá ovplyvňuje vaše zásahy ale aj reakcie nepriateľov. Niekedy zasiahnete nepriateľa tak, že vtipne odletí, inokedy sa vám zase podarí trolla zvaliť na zem len tým, že sa na neho povešiate. Hnevať v súbojoch vás môže azda len kamera, ktorá sa často otáča a presúva tak, že neuvidíte ani h...

Emergent Gameplay

Vývojári z Capcomu aj u Dragon's Dogma 2 hovoria o Emergent Gameplay. Čo to znamená? V zásade je to systém podobný tomu v Red Dead Redemption 2. Mnoho vecí sa môže vyvinúť zo zdanlivo malej nevinnej akcie. Alebo len tak, počas prechádzky lesom. Naraziť tak môžete na NPC postavy s novým questom, na nepriateľov s jedinečným lootom, na trolla, gryfa ba dokonca sa môžete zapojiť do bitky celej dediny s drakom.

Táto hra vás doslova núti objavovať svet svojim vlastným tempom a odhaľovať zákutia, na ktoré by ste bežne nenarazili. Je dizajnovaná tak, aby sa veci diali aj bez vás a aby ste k všetkému mohli priložiť ruku. Dragon's Dogma 2 je autentický, náhodný, živý ale aj úplne improvizovaný a často vedie ku komickým situáciám.

Hre by sa dala vyčítať len pomerne vysoká obtiažnosť, nekompromisná je najmä v noci. Našťastie hra obsahuje častý auto-save takže takmer nikdy neprídete o svoj progres. Spomínal som aj absenciu nejakého vodítka, vedenia v príbehu, čo môže viesť k momentom, kedy absolútne netušíte čo robiť a kam ísť. Celkom mi nesadol ani systém inventára a menu hry a ak máte v partii až štyri postavy, je to celkom makačka sa uklikať medzi všetkými a popresúvať si loot.

Naopak, medzi najsilnejšie stránky Dragon's Dogma 2 patrí práve jeho svet. Nádherné hory a lesy striedajú brutálnej výhľady zo skalných útesov ale i východy a západy slnka. Svet Dragon's Dogma 2 je nádherný, pestrý a neskutočne hustý. Hoci sa môže zdať, že najbližších desať minút cesty vás nič nečaká, vždy vás niečo prekvapí. Je to hra, do ktorej sa ponoríte na desiatky hodín a tie vám utečú, ani neviete ako.

Dragon's Dogma 2

Príbeh - 6/10

Herný svet - 9/10

7.5/10

Dragon's Dogma 2 rozhodne nie je pre každého. Totálne nerešpektuje váš voľný čas a hodí vás do sveta, v ktorom budete objavovať všetko na vlastnú päsť. A v tom je to čaro. Občas je náročný a frustrujúci, inokedy krásny a plný vtipných aj hrdinských momentov.