FIFA 23 Recenzia

FIFA 23 - Recenzia

Najlepšia FIFA v histórií? Zrejme áno. Oplatí sa? Ani nie...

Vydávať hru v jednoročných cykloch je ako za trest. Zo strany vydavateľa je na vývojárov vytváraný veľký tlak, ktorý očakáva každoročne skvelé predaje a tým zaručený prílev peňazí. Na druhej strane sú tu hráči, ktorí očakávajú za svojich 70 eur poriadnu nálož noviniek a vylepšení.

A aby to vývojári z EA Sports nemali ani len náznakom jednoduché, tento rok sa k tradičným očakávaniam pridalo ešte jedno. Séria FIFA ako taká po desaťročiach končí. Teda, EA aj o rok vydá svoju futbalovú hru, ale už pod novým názvom - EA Sports FC.

Podarilo sa vývojárom naplniť tieto vysoké očakávania?

Titulný obrázok Youtube videa s názvom FIFA 23 Reveal Trailer | The World’s Game

FIFA 23 Reveal Trailer | The World’s Game

Obsahových noviniek je málo, najväčšie lákadlo tohto ročníka ešte nevyšlo

Jedným z hlavných dôvodov, prečo séria FIFA deklasovala svoju konkurenciu v podobe PES, sú licencie. PES skončil prakticky hneď potom, ako stratil práva na Ligu Majstrov. A veru, FIFA 23 v tomto smere toho ponúka skutočne veľa. Desiatky licencovaných líg, kde samozrejme nechýbajú tie najznámejšie - anglická Premier League, španielská La Liga či nemecká Bundesliga. Samozrejmosťou sú licencie na Ligu Majstrov či Európsku Ligu. Ak by ste však hľadali českú či slovenskú ligu, budete hľadať márne.

Vôbec po prvýkrát tu však nájdeme ženský ligový futbal v zastúpení anglickej a francúzskej ligy. A veru, rozdiel medzi futbalistkami a futbalistami je poznať. Ale o tom neskôr.

Ostatných herných módov sa však vývojári dotkli len kozmeticky. Už tradične tu nájdete výkop, Voltu či manažérsky režim, na ktorý vývojári v posledných rokoch doslova kašlú. Hráči síce volajú po výraznejších zmenách, no vývojári zakaždým prinesú len nejakú kozmetickú drobnosť. Ako napríklad tento rok, kedy môžete hrať za konkrétneho reálneho manažéra. Drobnosťou, ktorá zrejme poteší viacerých, je možnosť hrať za Teda Lassa a doviesť jeho chrtov z AFC Richmond až na samí vrchol.

Najväčších zmien sa dočkal už tradične mód FUT (FIFA Ultimate Team). Je to logické, keďže práve v tomto režime hráči trávia najviac času, no hlavne, míňajú v ňom najviac peňazí. Značného zjednodušenia sa dočkal systém súhry pri skladaní vášho vysnívaného mužstva. Ten až do aktuálneho ročníka fungoval na princípe, že čím viac hráčov z jednej ligy (ideálne aj rovnakej národnosti), tým bola súhra väčšia. FIFA 23 ponúka len akýsi ukazovateľ celkovej súhry. Otázkou je, či EA zrovna toto chcelo, keďže hodnota celkovej súhry má na hru vášho tímu prakticky nulový vplyv.

Váhu, výšku, obratnosť či rýchlosť hráčov na ihrisku skutočne cítiť. Futbalisti či futbalistky už na prvý pohľad na ihrisku pôsobia prirodzenejšie

S FUT je spojená aj ďalšia novinka - režim Momenty. Ten vám ponúka možnosť niektoré historické momenty hráčov prežiť znova v podobe akejsi výzvy. Ono, znie to na na prvé počutie fajn. Problém je však v tom, že je to zo strany EA len ďalšia práčka na peniaze. Totižto, aby ste si s daným hráčom mohli prežiť jeho historický moment, musíte ho vlastniť. No a vo FUT získavate hráčov primárne z balíčkov. Na tie si síce viete zarobiť aj hraním, no suverénne najkratšia cesta k nim vedie za pomoci reálnych peňazí.

A keď už je reč o balíčkoch, nečudujem sa, že ich v niektorých krajinách spájajú s hazardom. Ten pocit, keď otvárate jedny z tých najdrahších a obsahovo najbohatších balíčkov, je plný vzrušenia a adrenalínu a dokáže vás veľmi jednoducho opantať. V podstate je identický s tým, ktorý môžete zažívať počas reálneho stávkovania či hrania automatov. A keď si uvedomíte, koľko mladistvých FIFU hráva, rázom zistíte, prečo je to taký veľký problém.

Paradoxne, najväčšie obsahové lákadlo tohto ročníka ešte ani len nevyšlo. Mnohí po tohtoročnej FIFE siahnu zrejme preto, že by sa už o pár týždňov mala dočkať bezplatného rozšírenia, ktoré prinesie tohtoročné majstrovstvá sveta vo futbale. A taktiež by sme sa mali dočkať aj ženských majstrovstiev sveta.

Hypermotion 2 robí skutočné divy

Čo sa týka hrateľnosti, FIFA 23 rozširuje možnosti technológie Hypermotion, ktorú EA predstavilo minulý rok. Doteraz sa animácie nahrávali v štúdiu, kde si vývojári predpripravili rôzne herné scenáre a pre ne nahrali animácie. Vďaka Hypermotion technológií môžu snímať všetkých 22 hráčov na ihrisku v reálnom čase. Takto zozbierané údaje neskôr vyhodnotí AI. A vysledok? 6000 nových, autentických animácií.

A nie sú to len marketingové rečičky. Váhu, výšku, obratnosť či rýchlosť hráčov na ihrisku skutočne cítiť. Futbalisti či futbalistky už na prvý pohľad na ihrisku pôsobia prirodzenejšie. Celkovo mám pocit, že sa hra oproti minulému ročníku mierne spomalila a dať gól už nie je také jednoduché. Nechápte ma zle, dať gól vo FIFE nie je žiadna jadrová fyzika. No pozičná hra, inteligencia či možnosti obrancov boli oproti minulosti značne vylepšené, čo tento úkon sťažuje. Hra tak pôsobí viac vybalancovane.

Navyše, vďaka Hypermotion 2 je vôbec po prvýkrát možné cítiť rozdiel v tom, keď hráte za mužov a keď za ženy. Hoci futbalistky boli prítomné už aj v minulých ročníkoch, nedalo sa ubrániť pocitu, že su to len ženské modely s rovnakou fyzikou ako muži. Tento rok to už neplatí!

Ak vlastníte minulý ročník, veľa dôvodov na upgrade nemáte

Každopádne, vylepšenia útočníkov a obrancov odhalili dve najväčšie slabiny, ktoré gameplay FIFI posledné roky trápia, naplno - takmer nulová medzihra a brankári. Stále sa najlahšie dávajú góly z brejku s rýchlym útočníkom. A hoci sa EA snaží FIFU prezentovať ako simulátor, nie je tomu úplne tak. Áno, niektoré prvky majú na hru pomerne reálny vplyv (napríklad formácie a taktiky), no vo svojom jadre je FIFA 23 stále arkáda.

Za čo však treba vývojárov pochváliť, je vynovené zahrávanie štandardných situácií. Priamy kop či roh tak máte pod kontrolou viac ako kedykoľvek predtým. Presne si viete nastaviť, kde hráč loptu trafí. Spolu s dobre nastavenou silou a načasovaním tak viete dať nejeden výstavný gól.

Atmosféra ako na reálnom štadióne

V čom FIFU chválim posledné roky a treba aj tento, je prezentácia futbalu ako takého. Prestrihové scény, pokriky či fanúšikovské chorály sa starajú o neobyčajnú atmosféru, ktorá vás dokáže perfektne vtiahnuť do hry. A aj taká blbosť, ako je zvuk píšťalky rozhodcu z repráčika vášho DualSense ovládača, dokáže navodiť tú pravú futbalovú atmosféru. Pisal som to v minuloročnej recenzií, a napíšem to aj tento rok - Playstation 5 verzia hry na 4K televízore vyzerá fenomenálne. Všetko, čo má dočinenia s futbalom a jeho atmosférou je skvelé – televízna grafika, prestrihy či diváci.

Hre niet čo vytknúť ani po technickej stránke. FIFA 23 na mojej konzole bežala bez najmenších problémov. Párkrát síce fyzika hry ponúkla pomerne divokú animáciu, ale to skôr vyčarí úsmev na tvári ako nahnevá.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom FIFA 23 | Official Gameplay Deep Dive

FIFA 23 | Official Gameplay Deep Dive

Ohodnotiť tohtoročnú FIFU je pomerne nevďačná úloha. Ak by som hru hodnotil ako samostatnú jednotku, FIFA 23 je zrejme tou najkomplexnejšou futbalovou hrou, aká kedy vyšla. Nájdete tu obrovskú dávku licencií, kopu singleplayerových či multiplayerových módov, ktoré vás zabavia na stovky hodín či majstrovstá sveta, ktoré rozšíria hru už o pár týždňov. K tomu pridajte pouličný futbal v podobe Volty či Hypermotion 2. Pre nováčika, či niekoho kto vynechal pár posledných ročníkov, zrejme jasná kúpa.

Na druhej strane, ak vlastníte minulý ročník, veľa dôvodov na upgrade nemáte. Zrejme budete lepšie vedieť vyhodnotiť to, či vám tých pár noviniek stojí za to vytiahnúť desiatky eur z peňaženky. Môj názor znie jasne - nie, neoplatí sa vám to.

FIFA 23

Obsah a licencie - 8/10

Inovácia - 1/10