Fifa-22-Recenzia

FIFA 22 - Recenzia

Kráľ futbalu? Jasné! Avšak, zaslúži si nová FIFA 22 vašu pozornosť?

Možno si to niektorí z vás už nepamätajú, no boli časy, kedy virtuálnemu futbalu vládla séria PES. Mnohí hráči ju považovali za ten lepší futbalový titul, ktorý si môžu na svojom PC či konzole zahrať. A tak si futbaloví nadšenci každú jeseň kládli otázku, či si kúpiť novú FIFU ale PES. Odpovede sa rôznili, no jedno mali spoločné - možnosť výberu. Dnes, v roku 2021, túto možnosť nemáte. Konami na vývojové tempo EA Sports jednoducho nestačilo. Po minuloročnej pauze spáchalo tento rok so svojím eFootball 2022 harakiri. A tak sa klasická jesenná otázka mierne pozmenila - Oplatí sa vám kúpiť novú FIFU? Na to sa vám pokúsim odpovedať v dnešnej recenzii.

Úvod, ktorý nadchne len preto, aby vás hneď sklamal

Hneď na úvod vás hra zoznámi so základmi ovládania. A nie len tak ledabolo. Ocitáte sa v koži mladého futbalistu, ktorý zaspal a musí sa čo najskôr dostať na štadión PSG. Vytvoríte si svoju virtuálnu podobu a začína sa séria minihier, ktoré sú zasadené do malebných uličiek Paríža. Navyše, sú doplnené o perfektné cut-scény. V nich sa mihnú nie len David Beckham a Tierry Henry, ale aj nefutbalové osobnosti ako Anthony Joshua či Lewis Hamilton. Rysuje sa perfektný futbalový príbeh. Avšak, tak rýchlo ako to začalo to aj končí. Žiaden príbeh na spôsob The Journey ako z FIFA 17 sa nekoná. A to je škoda.

Nájdete tu však klasickú ponuku herných režimov. Nechýbajú rôzne variácie klasického zápasu, kariéra hráča aj trénera, online režimy či tak veľmi milovaný, ale aj nenávidený, FUT. Okrem toho je tu aj street režim Volta. Práve v ňom hráte za postavu, ktorú ste si na úvod vytvorili. Nebolo by to EA, keby nenašlo spôsob, ako hru zmonetizovať. Keďže ide o pouličný futbal, štýl postavy je na prvom mieste. A prečo by ste si mince na drahocenné oblečenie mali krvopotne šetriť, keď si ich môžete kúpiť za reálne peniaze?

Každopádne, k Volte sa viaže ešte jedna anomália. Vývojári do hry pridali režim Volta Arcade. V podstate ide o súbor viacerých minihier, medzi ktorými nájdete nohejbal či Disco lava. Avšak, celkom nepochopiteľne si ho môžete zahrať len cez víkendy. Prečo si najzábavnejší režim vývojári šetria len na dva dni zo siedmich, ani srnky netušia.

Kariérny režim s vlastným klubom, avšak bez výrazných zmien

Mnoho hráčov stále dáva prednosť kariérnemu režimu pred otváraním kartičiek vo FUT. Asi najvýraznejšou zmenou, ktorú FIFA 22 v tomto režime prináša, je možnosť vytvoriť si svoj vlastný tím. Vyberiete si ligu, tím ktorý nahradíte a už si len zvolíte, či chcete byť malý tím zameraný na výchovu a následný predaj odchovancov, alebo bohatý veľkoklub, kde sa nič iné ako trofeje neráta. Akurát je veľká škoda, že hra vám vašich hráčov vygeneruje automaticky. Ak ste chceli nejakých reálnych, budete si ich musieť kúpiť na prestupovom trhu.

V minulosti sa neraz stalo, že revolučné technológie ostali revolučné len na papieri a hráči reálnu zmenu príliš nepostrehli. Tento rok je to však o niečom inom a zmeny, ktoré Hypermotion prináša, naozaj cítite už od prvého okamihu

Vyberiete si názov tímu, dresy, štadión, klubové farby, hymnu a mnoho ďalšieho. Možností je pomerne dosť, no kto sa rád hrá aj s tými najmenšími detailmi, môže ostať sklamaný. Bolo by v skutku zaujímavé, ak by vývojári dali hráčom do rúk nástroje na výrobu štadiónu. Nejakú miestnu obdobu Stadium Creatora z MLB. Keď to dokázali vývojári zo Sony San Diego, nepochybujem o tom, že by to v EA Sports zvládli tiež.

To je z väčších zmien všetko. Nájdete tu nejaké nové animácie a mierne vylepšenia, no nič významné. Ak ste hrali nedávne ročníky, presne viete, do čoho idete. A to je najväčšie plus aj mínus tohto režimu.

No a v neposlednom rade tu máme FUT. Režim, v ktorom sa viac ako futbalu venujete otváraniu kartičiek. V nich nájdete všetko. Od farieb pre výzdobu vášho štadióna až po tie najväčšie historické futbalové legendy. Prakticky všetko je tu zamerané na to, aby ste získavali mince a za ne si neskôr kupovali balíčky. Po novom do balíčka viete nahliadnuť ešte predtým, ako si ho kúpite. Division Rivals a FUT Champions sa dočkali menších zmien, no nejde o nič prevratné. Ak si chcete pomaly budovať svoj vysnívaný tím, zabavíte sa. Ak sa však chcete dostať v rebríčkoch čo najvyššie, bez peňazí to zrejme nepôjde.

Hypermotion? Najväčšia novinka tohtoročnej FIFI

Asi najväčšou novinkou, ktorú EA pre túto FIFU promovalo, je technológia Hypermotion. V minulosti sa neraz stalo, že revolučné technológie ostali revolučné len na papieri a hráči reálnu zmenu príliš nepostrehli. Tento rok je to však o niečom inom a zmeny, ktoré Hypermotion prináša, naozaj cítite už od prvého okamihu.

O čo vlastne pri technológií Hypermotion ide? EA vôbec po prvýkrát navlieklo všetkých 22 reálnych futbalistov na ihrisku do špeciálnych oblekov a nechalo ich hrať zápasy v plnej intenzite. Vďaka takýmto zápasom získali obrovské množstvo dát, ktoré zanalyzovala umelá inteligencia. A výsledok? Viac ako 4000 nových animácií, prepracovaný pohyb tímu, vylepšená AI útočníkov aj obrancov. No nie je to len o tejto jednej technológií.

Zlepšené animácie a celkovo futbalovejší prejav hráčov prispievajú k tomu, že menej znalý jedinec by si mohol hru pomýliť s televíznym prenosom

No asi najviditeľnejšou zmenou k lepšiemu prešli brankári. Do vienka dostali obrovské množstvo nových animácií zákrokov. Vďaka vylepšenej AI si lepšie volia miesto a spoločne s novými animáciami tak neraz volia nie len efektnejšie, ale aj efektívnejšie zákroky. Neraz som sa len čudoval, aké životné zákroky brankári voči mojim strelám vyťahovali. Už už idete dvíhať ruky nad hlavu, keď súperov brankár loptu v poslednej možnej chvíli vytečuje mimo brány na roh. Samozrejme, stále viete vášho súpera aj deklasovať, no po dlhej dobe mám pocit, že brankári nie sú odkázaní na to byť len v role štatistu. Občas brankári ponúknu veľmi divný zákrok, no stane sa tak len v ojedinelých situáciach. Tak či onak, muži medzi žrďami sa dočkali tak veľmi potrebnej zmeny k lepšiemu.

Zlepšenia sa dočkali aj obrancovia. Sú tímovejší, lepšie držia formáciu, zdvojujú a celkovo je ťažšie s nimi vybabrať. Už nestačí mať len tých najrýchlejších útočníkov, s ktorých pomocou si hodíte loptu okolo obrancu a bežíte, čo im sily stačia.

Zlepšila sa fyzika lopty a hra sa celkovo spomalila. A nič lepšie sa nemohlo stať. FIFA 22 pôsobí zasa o niečo reálnejšie, futbalovejšie a v konečnom dôsledku aj zábavnejšie. Záleží len na vašej kreativite a taktickom poňatí hry. A keď už je reč o taktike, hra vám dáva na výber z obrovského množstva formácií a možností nastavenia taktiky nie len pre tím, ale aj individuálne každého hráča. Garantujem vám, že perfektnú taktiku podľa vášho gusta netrafíte hneď na prvý pokus. Bude to chcieť zopár hodín hrania, kým nájdete svoj vlastný štýl. No keď sa tak stane, hru si budete naozaj užívať. Od roku 2013 som nevynechal jediný ročník a musím povedať, že od roku 2015, kedy vyšla FIFA 16, sa mi žiaden ročník nehral tak dobre, ako tohtoročná FIFA 22.

Prezentácia fubalu na úrovni televíznych prenosov

Zlepšené animácie a celkovo futbalovejší prejav hráčov prispievajú k tomu, že menej znalý jedinec by si mohol hru pomýliť s televíznym prenosom. Playstation 5 verzia hry na 4K televízore vyzerá fenomenálne. Všetko, čo má dočinenia s futbalom a jeho atmosférou je skvelé - televízna grafika, prestrihy, diváci a ich skandovanie. FIFA v tomto smere v posledných rokoch exceluje a nie je tomu ináč ani v tomto prípade. Čas strávený v menu, či už pri hľadaní perfektnej jedenástky vo FUT alebo čítaní správ od skautov v kariérnom režime vás spríjemní perfektný soundtrack. Aj v tomto smere treba hru pochváliť.

Avšak, predsa len by sa našla jedna vec, ktorú by som grafike vytkol. A to je jej nekonzistentnosť. Totižto, hráči či trávnik a jeho veľmi blízke okolie vyzerajú skvelo. No akonáhle sa trocha zapozeráte, všimnete si, že kde-tu sa nachádza plochá textúra a inde zas absentuje detailnejšie geometria na objektoch. Nie je toho veľa a nepozornejší hráč si to ani nevšimne. Ak však pri hre strávite desiatky hodín, po čase začnete evidovať aj takéto drobnosti. Vo finále však FIFA 22 vyzerá fenomenálne.

Oplatí sa vám kúpiť novú FIFU?

Takto na záver som povinný zodpovedať obligátnu otázku, ktorú som položil v úvode - oplatí sa vám kúpiť novú FIFU? Nuž, na túto otázku neexistuje úplne jednoznačná odpoveď. Ak ste hráč telom aj dušou a vo FUT či kariére trávite stovky hodín, nemáte nad čím premýšľať. Hypermotion posúva virtuálny futbal na úplne novú úroveň, ktorú budete vedieť oceniť. Ak ste však hráč, ktorý hľadá pri FIFE odreagovanie, hrávate ju párkrát do mesiaca a vlastníte minuloročnú next-gen verziu, zrejme nemáte pádny dôvod, prečo investovať vašich 70 eur do novej verzie hry.

Otázkou tiež ostáva, či sa vám upgrade oplatí na PC a starých konzolách. Totižto, PC verzia stále ostáva na technologickej úrovni starej generácie konzol. Prečo? To vie zrejme len samotné EA. Každopádne, najväčšej novinky sa dočkali len konzoly Playstation 5 a Xbox Series S|X.

Celkovo však treba uznať, že tento ročník sa podaril. FIFA 22 je prelomovou hrou. Prináša už niekoľkokrát spomínaný systém Hypermotion, ktorý môže zmeniť smerovanie tejto série. A podľa môjho názoru by aj mal. Ak má EA ambíciu vytvoriť ten najlepší futbalový titul, mala by tento systém aj naďalej vyvíjať a vylepšovať. Jedného dňa by sme sa tak mohli dočkať perfektnej futbalovej hry. A FIFA 22 k tomu, minimálne po hrateľnostnej stránke nemá ďaleko. No absentujúci príbehový režim, ci celkovo rokmi sa nemeniaca ponuka herných módov ju sťahuje dole. A nepridáva jej ani FUT, ktorý je síce populárny, no od 70 eurovej hry nečakáte, že jej najpopulárnejší mód vám dá výhodu, ak si ešte priplatíte.

FIFA 22

Obsah, Licencie - 8/10

8.7/10

FIFA 22 je hrou, ktorá sériu po hrateľnostnej stránke posúva vpred. Prináša technológiu Hypermotion, vďaka ktorej sú hráči na ihrisku inteligentnejší a pôsobia futbalovejším dojmom. Najväčšie zmeny si všimnete už pri brankároch, ktorý ponúkajú širokú paletu skvelých zákrokov. Po obsahovej stránke je tu štandardná ponuka režimov, akurát absentuje ten príbehový. A to je škoda. Celkovo však ide o skvelý futbalový titul. Ak ste minulý ročník vynechali, upgrade sa vám rozhodne vyplatí.