Forza Horizon 4 Recenzia

Forza Horizon 4 - Recenzia

Vo svete Forza Horizon 4 sa každý týždeň menia ročné obdobia. Stačí to na to aby bola lepšia ako trojka?

Forza Horizon 4 znova dokazuje, že ide o jednu z najlepších značiek v hernom priemysle. A to nie len medzi závodnými hrami, ale hrami celkovo, pretože takú kopu nenáročnej zábavy, akú ponúka Forza, nájdete len málokde. Na prvý pohľad Forza Horizon 4 skopírovala prakticky všetko čo sa dalo z Horizon 3, ktorá sa odohrávala v Austrálii. Piesočné duny a pralesy sme ale tento krát vymenili za upršané Britské ostrovy a Forza všetko to dobré z predchodcov dotiahla k dokonalosti. Nie len, že tu je silná sociálna interakcia ale hra vás udrží aj týždne od vydania. A to doslova, pretože každý týždeň sa vo svete Forza Horizon 4 mení ročné obdobie. Globálne, pre všetkých hráčov, na všetkých serveroch rovnako.

Ale nebojte sa, nie je to tak, že vás hra hneď pri prvom zapnutí hodí do Zimy a vy budete so svojimi superšportmi prešmykovať na mieste. Úvodné hodiny dokonale sprevádzajú celou hrou a tak si prirodzene vyskúšate skoro všetky typy závodov vo všetkých ročných obdobiach. K prechodu do ďalšieho ročného obdobia je len nutné nazbierať určitý počet fanúšikov a to za vyhrané závody, triky alebo kvalitnú jazdu. Počas úvodných hodín si tak osvojíte jazdné vlastnosti vozidiel, systém progresu, orientáciu na obrovskej mape a rôzne vychytávky. Už v tomto úvode zistíte, že Forza Horizon 4 má obsahu na rozdávanie, či už v singleplayeri, alebo v online, zdieľanom svete. Prakticky od začiatku si môžete Forzu vychutnávať s priateľmi, alebo osamote, je to len na vás.

Obrovským prekvapením a zmenou oproti všetkým tým závodným hrám na trhu je, že vo Forze nemusíte byť nikdy prvý. Pokojne môžete každý závod skončiť aj posledný a nič sa nestane. Hra vás za nič nebude penalizovať, nebude vás nútiť závod opakovať a rozhodne vám nepridelí žalostný počet fanúšikov alebo peňazí, ako to býva v ostatných tituloch. Vo Forze skutočne už nejde o to vyhrať, ale zúčastniť sa. A to platí aj pre špeciálne showcase eventy festivalu Horizon, ktoré vás postavia do súboja s vlakom, so vznášadlom alebo obrovským lietadlom! Dávkovanie akcie, variabilita závodov a tieto fantastické špeciálne eventy festivalu sú zárukou toho, že sa nebudete ani na chvíľu nudiť. A aj keď budete stále posledný vo všetkých závodoch, existujú aj iné spôsoby, ako si urýchliť postup v hre. „Influence“ – teda fanúšikov, je možné získavať aj tým, že hru budete streamovať cez Mixer naživo. Síce sú tam nejaké pravidlá, ale je to celkom zaujímavý spôsob, ako prepojiť postup v hre s reálnymi divákmi.

Forzu by som už opatrne prirovnal ku RPG, aj čo sa progresu aj čo sa objavovania týka. Pamätáte si, ako ste sa vo svete Zaklínača stratili v lesoch a obyčajný quest sa natiahol aj na dve hodiny? Presne to isté platí tu. Často sa mi stalo, že som si dal marker na druhú stranu mapy aby som sa dostal k istému závodu, no počas cesty moju pozornosť upútalo toľko vecí, že na svoju značku som úplne zabudol a venoval sa inému. Počas cesty narazíte na staré vraky (už známe Barn Finds), bonusové tabule ktoré prerazením pridajú fanúšikov aj peniaze, rôzne radary alebo proste výzvy, do ktorých vám príde pozvánka. Každé auto má tiež vlastný malý strom schopností, do ktorých môžete investovať perky a perky získavate rôznymi trikmi, rýchlou jazdou, skokmi atď. Body perkov sú zdieľané naprieč všetkými autami takže už je len na vás, do ktorého auta ich investujete. Je to náznak akéhosi progresu a zároveň si auto viac obľúbite. Vlastne by ste si ho mali aj obľúbiť, pretože na nákup športiakov často nebudete mať peniaze. Zisky zo závodov sú dosť malé (5 - 10 tisíc) a ceny superšportov siahajú aj k dvom miliónom. Spravte si matematiku.

Zmenou oproti trojke je, že na mape je len jedno stanovisko festivalu Forza Horizon. Naopak, k dispozícii je množstvo nehnuteľností, ktoré si môžete zakúpiť v rôznych lokalitách a tie potom slúžia nie len ako bod rýchleho cestovania ale aj na kustomizáciu vozidiel a postavy a samozrejme tu kúpite nejaké to auto. Keďže Forza Horizon 4 je silne sociálna, máte tu na výber stovky druhov oblečenia pre svoju postavu, emotikony a rôzne tanečky ktoré môžu ostatní hráči vidieť v multiplayeri. A čo sa vozidiel týka, je z čoho vyberať. Do hry sa dostalo viac ako 500 rôznych vozidiel, čo je o 50 viac ako sa špekulovalo pred vydaním. Medzi nimi nájdete pickupy, SUV, terénne džípy a buginy, veterány, obyčajné autá z 90-tych rokov ale aj superšporty a luxusné značky. Znovu tak trochu škoda, že sa do hry nedostala Škoda, nechápem aký problém majú medzi sebou Microsoft a Mladá Boleslav.

Na druhej strane, vozidlá ktoré nakúpite, alebo v lepšom prípade vyhráte zadarmo vďaka postupu, si môžete ďalej upravovať. A to nehovorím len o komplexnom editore polepov a grafiky, ale aj o výkonostnom tuningu. Dokonca si môžete „zakúpiť“ všetky súčiastky naraz a zmeniť tak výkonostnú triedu auta. O nastavenia vozidla sa väčšinou postarajú ostatní hráči a vy si už len vyberiete, do akej triedy sa chcete vmestiť. Vďaka tomu môžete so základným vozidlom zo začiatku hry jazdiť celé týždne a mesiace. Hra napokon oponentov vždy prispôsobuje tomu, na čom práve jazdíte. A ak dané vozidlo práve nemáte, hra vám ho požičia zadarmo. Inak keď sa vrátim k editore polepov a nástrekov, hráči dokázali spraviť neskutočne kvalitné dizajny, stačí si vybrať z katalógu.

V závodoch máte tiež rozviazané ruky v tom, ako chcete jazdiť. Ak ste online, máte na výber odjazdiť ho sólo proti Drivatarom (akoby tiene reálnych hráčov), môžete to odjazdiť v kooperácii v tíme živých hráčov proti AI ale aj v závode iba so živými hráčmi. Tie bývajú samozrejme najťažšie a najlepšie ohodnotené. Do Forza Horizon sa vracia aj skvelý systém Rivals, kde závod odjazdíte len proti jednému jazdcovi. Je to tieň reálneho hráča, ktorý trať už odjazdil a vy prekonávate jeho čas. Keď trať odjazdíte, ponúkne sa nový jazdec, s lepším časom ako vy, zvyčajne o pár desatín. Toto je skvelá možnosť, ako jazdiť dokola ten istý okruh, neustále sa zlepšovať o desatinky a zároveň za to dostávať aj odmeny. Hráči Gran Turismo iste vedia o čom hovorím.

Vozidlá sa ovládajú skvele a každé tak trochu inak. Osobne som si povypínal komplet všetky asistencie a oponentom som trochu pridal na obtiažnosti, z arkádovej Forzy sa tak razom stal mierny simulátor. Trakčné vlastnosti sú u každej triedy vozidla iné ale rýchlo si zvyknete, či už hráte na gamepade, alebo na volante. Je tu aj pokus o deštrukciu, hoci vizuálne len mierne, výkon a ovládanie vozidla vám vie poriadne nahlodať už pár nárazov. A samozrejme sa vozidlá ovládajú inak aj podľa poveternostných podmienok. Myslím že si užije každý čo má rád čistú arkádu ale aj ten, čo sa rád pri ovládaní trochu potrápi. Niekde na nete som našiel komentár, že Forza vás vôbec nenechá ovládať auto a že sa ľudia nedokážu dostať ani do šmyku, no to preto že máte zapnuté všetky arkádové asistencie.

A konečne sa dostávam k najväčšej vychytávke tejto hry – Horizon Life. Po úvodných hodinách sa vám otvára možnosť zapojiť sa do globálneho festivalu Horizon, kde spolu s ostatnými hráčmi zdieľate jeden svet. Práve v Horizon Life (v podstate zdieľaný online režim) sa každý týždeň menia pre všetkých ročné obdobia. Každý týždeň pribúdajú týždenné aj denné výzvy, za ktoré môžete získať Forzathon body a tie potom utrácať za odmeny, špeciálne autá, emotikony aj exkluzívne oblečenie. Navyše, na každom serveri, každú hodinu prebieha event Forzathon Live, ktorého sa môžu zúčastniť všetci hráči na mape. Event zvyčajne trvá desať minút a hráči musia skupinovo dosiahnuť určitý počet bodov v drifte, skoku, rýchlosti atď, však to už poznáte z Forza Horizon 3. Je to príjemná udalosť, počas ktorej sa na mape stretnú hráči, napíšu si do chatu pár správ, spoločne bojujú za jeden cieľ a potom sa znova rozpustia, objavovať svet Forzy. Sociálny aspekt tejto hry je neprekonateľný a pocit z toho, že ste súčasťou žijúceho sveta, je výborný.

V menu hry som narazil aj na mikrotransakcie, kde si za reálne peniaze môžete kúpiť akurát tak mapu do hry (odhalí miesta s vrakmi automobilov, bonusové tabule, nehnuteľnosti), kúpiť si môžete aj balíček áut alebo VIP prístup. V programe VIP nájdete tri autá, emotikony, oblečenie, bonusové supertočenia a týždenné odmeny. V podstate nemám proti prítomnosti mikrotransakcií absolútne nič, dokonca sa čudujem, že vývojári nespeňažili napríklad nejaké exkluzívne body-kity.

Prítomný je aj foto mód, vďaka ktorým si môžete vychutnať moje parádne screenshoty k recenzii. Foto mód môžete aktivovať kedykoľvek, dokonca aj v multiplayerovom závode. Nastavení tu je viac ako dostatok a pochvaľujem, že hra nijak nelimituje to, kedy aktivovať foto mód. Dokonca tak môžete urobiť aj v garáži, či pri kúpe nového auta a fotiť môžete aj interiéry. Jediné obmedzenie je azda len na výšku kamery, už som však našiel nejaký návod ako to obísť. A tiež sa neviem dočkať, až skončí zima a príde Jar, pretože v čase recenzovania som prevažnú časť hry strávil práve v Zime. Ročné obdobie sa mení každý štvrtok o 17:30.

Audiovizuálne ide znovu o skvost. Nepoznám závodnú hru, ktorá by vyzerala krajšie ako Forza Horizon 4. To je proste Uncharted medzi závodnými hrami. Upršané ulice Edinburgu sú rovnako krásne ako masívne trávnaté kopce severného Škótska. Príroda je absolútne fascinujúca, nádherná, nech ste už kdekoľvek na mape. Znovu vývojári použili HDR zábery oblohy a realistické nasvietenie takže obloha pôsobí úplne ako v reáli, či počas východu alebo západu slnka, počas búrky, alebo slnečného dňa. Hra dokáže vykúzliť fantastické scenérie za každého ročného obdobia. Keď som prvý krát jazdil v zime, pripadal som si ako v skutočnosti, proste taký pocit zo zimy, ako keď na Slovensku napadne pôl metra. Koľaje v snehu a soľ na aute? Samozrejme, vývojári mysleli na všetko. O zvukový doprovod sa znova postarajú známe rádiové stanice, z ktorých mám najradšej Horizon Pulse. Hudba je skvelá a nájdete tu všetky základné žánre, playlist tvorí okolo 120 songov, takže tak rýchlo sa neopočúva. A na tú hudbu sa proste jazdí skvele.

Forza Horizon 4 je titul, ktorému ťažko niečo vyčítať. To je proste splnený sen o hre s otvoreným svetom, zdieľaným multiplayerom a možnosťami, o ktorých môžu iné závodné značky len snívať. Playground Games zobrali všetko dobré z trojky a vytvorili nádherný svet Británie, ktorý vás chytí za srdce v každom ročnom období. Sociálna stránka hry a absolútne voľný priebeh postupu sú kľúčové prvky, ktoré vás v tejto fantastickej závodnej hre udržia celé týždne. Vyčítať by som mohol azda len prestrelené ceny za niektoré vozidlá, pričom zisky zo závodov sú dosť mizerné.

Forza Horizon 4 vyšla na PC a XBox One, k dispozícii aj v rámci Xbox Game Pass

Forza Horizon 4

Multiplayer - 9/10