Indiana Jones And The Great Circle - Recenzia
Ako dopadlo herné spracovanie filmového Indiana Jonesa?
FPS strieľačky Wolfenstein od MachineGames mám veľmi rád. Ide o skvelo spracované príbehové adventúry, často plné nápaditej akcie, výrazných postáv a bláznivých situácií. Toto štúdio má očividnú záľubu v boji proti nacistom, čo dokazuje aj ich novinka Indiana Jones and The Great Circle. Tentokrát sa však ocitneme v úlohe legendárneho archeológa Henryho Jonesa.
Indiana Jones je akčná adventúra z pohľadu prvej osoby, zasadená do obdobia medzi filmami Dobyvatelia stratenej archy a Posledná výprava. Dej sa odohráva v roku 1937, kedy svet ovláda nacistické Nemecko, fašistický režim Mussoliniho v Taliansku a Japonské impérium. Po krádeži artefaktu na škole, kde Indiana vyučuje, sa vydáva po stopách zlodeja.
Postupne odhaľuje, že ukradnuté artefakty pochádzajú z rôznych kútov sveta. Keď ich miesta spojí na mape, vytvárajú dokonalý kruh obopínajúci Zem – The Great Circle. Indiana verí, že kruh má spirituálny význam, a skutočnosť, že nacisti po týchto artefaktoch pátrajú, naznačuje, že v sebe skrývajú veľkú moc. V hre sa teda vydáte na epické dobrodružstvo, ktoré vás zavedie do Vatikánu, Gízy, Siamu či na vrcholky Himalájí v Nepále. Mimochodom, vývojári si dali záležať na tom, aby jednotlivé lokality boli historicky presné takže je to aj taký výlet do minulosti.
Dôležitou súčasťou príbehu sú aj spoločníci. Najvýraznejšou je novinárka Gina Lombardi, ktorá sleduje vlastné ciele, no neraz vám pomôže. A ako to už u MachineGames býva, nechýba ani výrazný antagonista – tentoraz ním je nemecký archeológ tretej ríše, Emmerich Voss. Každá postava, vrátane vedľajších, je skvelo spracovaná, čo podčiarkuje pokročilá animácia tvárí, realistické emócie a výborný motion capture. Hru obohacujú plynulé cutscény, ktoré sú renderované priamo v engine, vďaka čomu si príbeh vychutnáte bez prerušenia.
Verná predlohe do posledného detailu
Čo musím skutočne vyzdvihnúť, je precízne spracovanie predlohy. Hra vznikala v spolupráci s Lucasfilm a pri jej výrobe boli použité autentické rekvizity. Hoci hlas a motion capture postave Indiana Jonesa prepožičal Troy Baker, vizuálny vzhľad verne odráža Harrisona Forda presne z obdobia medzi dvoma filmami. Výsledkom je hra, ktorá dokonale vzdáva hold pôvodným filmom a prirodzene medzi ne zapadá.
Tento dôraz na autenticitu sa prejavuje aj v práci s kamerou, kvalite cutscén, dialógoch, charakteroch postáv a, samozrejme, v hudbe. Pri hraní máte skutočne pocit, akoby ste sledovali ďalší diel klasického Indiana Jonesa. Je to jednoducho nezabudnuteľný zážitok plný nostalgie. Indy ostal presne taký, akého si ho pamätáte z VHS kazety, ktorú ste si kedysi požičiavali v škole. V tomto smere sa hre prakticky nedá čo vytknúť.
The Great Circle má bližšie k immersive-sim
Musím priznať, že pred vydaním som Indiana Jones and The Great Circle príliš nesledoval. O to viac ma prekvapil štýl tejto hry. Očakával som adventúru v štýle Uncharted alebo Tomb Raider v FPS pohľade, no Indiana Jones sa vydal vlastnou, originálnou cestou. A som za to vďačný, pretože ide o skvelé oživenie žánru adventúr.
V podstate je to príbehová adventúra, ktorú väčšinou sledujete z pohľadu vlastných očí. Mnohé časti hry sa odohrávajú na rozsiahlych mapách, ktoré ponúkajú nevídané možnosti skúmania, objavovania a rôznych spôsobov hrateľnosti. Indy vďaka biču dokáže dosiahnuť aj ťažko prístupné miesta, občas nájdete kľúč, ktorý vám otvorí nové cesty, alebo objavíte predmet potrebný pre iné postavy.
Hrateľnosť v zakázaných zónach je často založená na stealth prístupe, hoci vás k tomu hra nenúti. Nepriateľov môžete eliminovať rôznymi spôsobmi – od bojov na blízko cez rozptyľovanie až po streľbu. Taktiež môžete hľadať alternatívne cesty a improvizovať. Na obrazovke nenájdete kompas ani minimapu; orientácia prebieha pomocou mapy v zápisníku alebo na základe náhodných rozhovorov NPC postáv. To všetko vystihuje podstatu žánru immersive-sim – hier, ktoré podporujú voľnosť, objavovanie a kreativitu. A presne taký je nový Indiana Jones.
Nemusíte sa však báť, že sa stratíte alebo nebudete vedieť, čo robiť. Príbeh vás pravidelne nasmeruje pomocou mapy obsahujúcej dôležité body. Väčšinu hry však budete postupovať podľa vlastnej intuície, a práve to robí The Great Circle takým výnimočným. Hra vám dáva pocit, že ste skutočný Indiana Jones – zvedavý dobrodruh, ktorý rád improvizuje, rieši logické hádanky a hľadá vzácne artefakty.
Improvizácia aj v súbojoch
Každý aspekt hry je priamo inšpirovaný pôvodnými filmami s Harrisonom Fordom. Ak si spomínate, Indy vo filmoch bojoval improvizovane s tým, čo mu práve prišlo pod ruku. Presne tak je to aj tu – okolie je plné predmetov, ktoré môžete využiť v súbojoch alebo v stealthe.
Panvica, metla, štetec, kladivo, lopata... jednoducho čokoľvek, čo nájdete, sa môže stať vašou zbraňou. Indymu, samozrejme, nechýba ani jeho ikonický bič, ktorým dokáže ochromiť nepriateľov, odzbrojiť ich alebo si vytvoriť cestu ďalej. K dispozícii sú aj strelné zbrane – sú hlučné, no stoja za vyskúšanie.
Vaše schopnosti môžete postupne vylepšovať – boj, prežitie, inventár či kondíciu. Na vylepšenia budete potrebovať knižky, ktoré nájdete alebo kúpite, a dobrodružné body. Tie získavate plnením rôznych drobných úloh, zbieraním artefaktov, dokumentov alebo fotografovaním artefaktov. Tento jednoduchý, no zábavný a odmeňujúci systém vylepšenia postavy priamo ovplyvní aj váš herný štýl.
Skvelá grafika, hrozná optimalizácia
Pyramídy a sfinga v Gíze, Thajská džungľa, katedrály vo Vatikáne, hrobky a katakomby – Indiana Jones and The Great Circle väčšinou vyzerá úžasne. Nejde o fotorealistickú hru, no id Tech engine ani nemá takú ambíciu. Kombinácia detailne spracovaných prostredí, svetelných efektov a atmosféry však zanecháva vynikajúci dojem.
Zásadným problémom je však optimalizácia. Hru som recenzoval ešte pred zverejnením oficiálnych požiadaviek, ktoré sa ukázali byť extrémne vysoké. Vôbec ma to neprekvapuje – hra dokáže nečakane prepnúť z plynulého zážitku na spomalený film, pričom FPS môže klesnúť zo 70 až na pod 30. Najprv som podozrieval vysoké detaily vlasov, no ich zníženie problém nevyriešilo. Postupne som teda znižoval nastavenia z ultra na high a medium, hra bežala ako po masle. Potom som to vrátil na ultra a ona furt bežala plynule. Až po nejakom čase znovu začalo FPS padať a v tom momente som vedel, že pôjde o problém samotného enginu.
Vývojári sa z nejakého čudného dôvodu rozhodli, že raytracing bude v hre povinný a nejde ho vypnúť. Z toho dôvodu obmedzili aj použitie grafických kariet – na grafických kartách GTX hru nerozbeháte vôbec! Som zvedavý, s čím vývojári prídu na vydanie a či prinesú patch, ktorý odstráni tieto zásadné problémy.
Podarilo sa herné spracovanie Indiana Jonesa?
Legendárny archeológ Indiana Jones sa v modernom hernom spracovaní neskutočne podaril. S pomocou Lucasfilm sa vývojárom podarilo zachytiť atmosféru pôvodných filmov so všetkým, čo k tomu patrí – od vzhľadu Indiana a jeho, cez kameru, hudbu a charakter postáv až po excelentný dabing. Z herného hľadiska ide o unikátnu adventúru, ktorá zdôrazňuje kreativitu, improvizáciu a dobrodružstvo. Presne to, čo definuje samotného Indiana Jonesa.
Indiana Jones and the Great Circle
Príbeh - 10/10
Gameplay - 9/10
Grafika - 9/10
Technické spracovanie - 8/10
9/10
Verdikt
Indiana Jones and the Great Circle je výborná, vcelku originálna adventúra s prvkami immersive-sim, ktorá podnecuje chuť objavovať a improvizovať. Je to v zásade ďalší film Indiana Jones. Výborný zážitok z príbehu a hrateľnosti však kazí optimalizácia hry.
Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.
Zobraziť komentáre (0)
Komentáre
Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený
Prihlásiť sa