Microsoft-Flight-Simulator-Recenzia-PC

Microsoft Flight Simulator - Recenzia

Čo by ste robili, keby ste mohli letieť kdekoľvek na svete? Skoro zadarmo?

Séria Microsoft Flight Simulator je tu s nami už takmer 40 rokov, no nikdy nebola tak dostupná masám, ako dnes. V pôvodných starých verziách hry počítačová grafika vykreslila ledva budíky na palubovke a zameraná bola hlavne na ľudí, ktorí tieto budíky vedeli čítať. Microsoft Flight Simulator 2020 je rapídnym skokom nie len pre túto legendárnu sériu, ale pre herný priemysel celkovo.

Štúdio Asobo spolu s Microsoftom dokázalo vytvoriť niečo, čo sme pred pár rokmi považovali za nemožné. V hre obsiahnuť celú planétu Zem, v mierke 1:1, s každým kopcom, jazerom aj riečkou, aj s každou roklinou na povrchu. Je to simulátor v pravom slova zmysle, či už hernými mechanikami, alebo spracovaním herného sveta. Navyše, snáď prvý krát dostupný aj širokému publiku.

Microsoft Flight Simulator totiž ponúka sériu tutoriálov, ktoré vás s riadením lietadla na zemi a vo vzduchu oboznámia. Hneď po tutoriáloch ste pripravení vzlietnuť z akéhokoľvek letiska na svete a pristáť na akomkoľvek inom letisku na svete. Tých je viac ako 37-tisíc! Úplným začiatočníkom pomôžu informácie na obrazovke a množstvo asistencií, ktoré si kedykoľvek môžete vypnúť a zapnúť. Ak teda chcete vyštartovať z letiska, stačí si vybrať dráhu štartu, pridať plyn a potiahnuť páku jemne dozadu. A ste vo vzduchu.

Budete sa hrať so všetkými tými tlačidlami, alebo to preskočíte? Je to len na vás.

Vývojári mysleli na všetko. Nechcete sa babrať s tlačidlami pred štartom a prípravami stroja? Žiadny problém, dokážete to jedným tlačidlom. Chcete vedieť, ktoré tlačidlo na čo slúži a postupne sa učiť? Práve pre vás je takzvaný „Checklist“ ktorý vám akčné tlačidlo na palubovke zvýrazní a sfunkční. Chodili ste 5 rokov na leteckú školu? Všetkými procedúrami si môžete poctivo prejsť, od zapnutia batérie, cez pumpovanie paliva až po nastavenie displejov navigácie Garmin.

Drvivá väčšina tlačidiel v lietadle je plne interaktívna. Dokonca aj také, ktoré nemajú priamy vplyv na chod lietadla, klimatizácia pilota napríklad. Ovládať môžete rovnako otáčky, klapky, zdvih nosa a podobne. Všetko je možné ovládať myšou, či klávesmi, ktorých zoznam je dlhší ako cheaty do všetkých GTA dokopy. Na svoje si však prídu majitelia HOTAS joystickov, ktoré považujem za game-changer v Microsoft Flight Simulator. Pristávanie s HOTASom v porovnaní s klávesnicou, to je sto a jedno. Slušný ovládač si pritom viete zohnať už od 60 eur.

Kto to s lietaním v Microsoft Flight Simulatore myslí vážne, na internete už nájde množstvo tutoriálov od reálnych pilotov. Leteckú trasu je možné si naplánovať podľa VFR, alebo si vytvoriť letový plán profesionálne podľa IFR. Letiská v hre dokážu navyše zobrazovať aj reálne prílety a odlety, medzi ktorými môžete svoj let zosúladiť. Rovnako môžete komunikovať s vežou, žiadať o manévre, odlet a pristátie, dokonca môžete požiadať o tankovanie, či odtlačenie lietadla. No proste piloti sa v tejto hre vyhrajú do sýtosti.

K dispozícii je niekoľko desiatok lietadiel, od malých jednomotorových typov Cessna, cez turbovrtuľové lietadlá, súkromné tryskáče až po medzištátne a medzikontinentálne stroje veľkosti Boeing 747 a Airbus A380. Pred spustením hry je možné pohrať sa s váhou lietadla, nastaviť počet  pasažierov, vyváženie nákladu v batožinovom priestore aj množstvo paliva. Je neuveriteľné, koľko nastavení hra ponúka, zároveň to všetko môžete ignorovať a pozrieť sa rovno na mapu sveta.

Microsoft Flight Simulator na mape sveta zobrazuje každé jedno letisko, aké existuje. Na tých väčších si môžete zvoliť aj gate, prípadne parkovisko, alebo sa proste spawnúť priamo na ranveji. A ak vás neťahá ani štart, či pristávanie, proste môžete let začať kdekoľvek vo vzduchu. Alebo môžete preskočiť akúkoľvek časť, napríklad vynechať samotný dvetisíc-kilometrový let a vrhnúť sa rovno na pristávací manéver. Je skvelé, že vývojári z Asoba prakticky na každú funkciu a simuláciu v hre pripravili aj alternatívu pre absolútnych laikov.

Microsoft Flight Simulator nesimuluje počasie, on kopíruje to reálne

Vďaka spolupráci so švajčiarskou spoločnosťou Meteoblue v hre nájdeme aj reálne počasie. Microsoftu sa do hry podarilo implementovať reálne podmienky počasia na celej planéte. Ak prší vonku za oknom vaše izby, prší v rovnakej oblasti aj v hre. Hráčom to nedalo a pokúšali sa s lietadlami vletieť do hurikánu Laura v mexickom zálive. Aj tu vývojári ponúkli tonu možností, počasie si môžete nastaviť podľa seba a to aj počas letu. Spomenul som, že hru si môžete kedykoľvek pozastaviť a kochať sa okolím vo foto móde?

Ak ste posledné roky čakali na skutočný next-gen titul, je to Microsoft Flight Simulator. Celý svet je vyobrazený absolútne fotorealisticky. Postarali sa o to mapy Bing od Microsoftu a Azure umelá inteligencia, ktorá tieto mapy posiala budovami, stromami, vodnými dielami, ale aj zvieratami. Je to niečo úžasné. Nikdy predtým som v hrách nevidel niečo tak dychberúce, vidieť reálny svet z výšky, vidieť svoju dedinu, slovenské mestá, či svetové pamiatky. Západy slnka, ranné hmly v dolinách, obrovské mračná pred búrkou, či štíty hôr vrhajúce tieň desiatky kilometrov.

Je to zážitok. Čaká ma ešte množstvo svetových lokalít, napríklad prelet okolo Burj Khalifa v Dubaji, pyramídy v Gíze, socha Ježiša Krista v Rio de Janeiro alebo krásne farebné jazerá vo Wyomingu. Keď vidím nejaké zaujímavé svetové miesto na nete, hneď si ho zapisujem, aby som sa tam pozrel v Microsoft Flight Simulatore. Na cestovanie počas karantény ako stvorené.

Treba si však priznať, že technológia nie je vždy úplne presná. Väčšina budov sú len náhodné 3D modely s niekoľkými hranami. Len väčšie mestá sú skutočne skenované fotogrametriou a ponúkajú pohľady na reálne budovy s reálnymi textúrami. A len tie najväčšie pamiatky a centrá miest sú vymodelované ručne. Navyše, niektoré oblasti využívajú mapy staršie ako dva roky. Drobné dedinky na Slovensku alebo v Česku tak úplne nekopírujú realitu.

Poklesy FPS a sekanie môžu pokaziť inak dokonalý zážitok

Microsoft Flight Simulator je tiež absolútny požierač výkonu počítača. Momentálne takmer neexistuje počítač, ktorý by hru rozbehal na 4K a 60FPS, zaťažuje najmä procesor. Nezáleží na tom, na akej zostave MFS hráte, ani na akých detailoch. Prepadom FPS a výraznému sekaniu počas načítania prvkov na obrazovke sa nevyhnete. Dokáže to veľmi ovplyvniť zážitok a často vám napríklad pristátie nevyjde tak ako by ste chceli – pre prepady snímkovania. Rovnako nepoteší ani dlhé prvotné načítanie pred začiatkom letu.

Microsoft chce však tento projekt podporovať desať rokov. V budúcnosti by sme sa tak mohli dočkať PC zostáv, ktoré túto hru spustia bez problémov a tiež ešte detailnejších miest a obcí. No už teraz môžem smelo povedať, že ide o najmodernejšiu hru na trhu, ktorá posunula hranice možného. Či už v technickom alebo grafickom spracovaní. Je to nový „Can you run it“ titul.

Počas recenzovania som stihol otestovať aj multiplayer. Kamarát si hru stiahol za 1€, vďaka akcii v Xbox Game Pass, kde simulátor nájdete. Pridať sa do spoločnej skupiny, naplánovať si rovnaký let z rovnakého letiska, žiadny problém. Hra si vyslovene pýta, aby ste si zapli živú premávku a sledovali všetkých tých hráčov naokolo. Najmä ak to berú poctivo ako role-playing a nelietajú bez povolenia z veže. Muliplayeru chýba azda už len možnosť pre dvoch hráčov ovládať jedno lietadlo, dúfam že v budúcnosti pribudne.

Simulácia ovládania a lietania, fotorealistický svet, reálne letiská, detailné monumenty, počasie a fantastické scenérie, ktoré neuvidíte nikde inde. To všetko v neuveriteľne prístupnom kabáte, vhodnom pre všetky skupiny hráčov. Microsoft Flight Simulator je to najlepšie, čo v hernom priemysle vzniklo za posledné roky.

Hra Microsoft Flight Simulator je dostupná v Xbox Game Pass za 1€

Microsoft Flight Simulator

Atmosféra - 10/10

10/10

Hlboký nekompromisný simulátor, prístupný aj laikom a zároveň technologický zázrak roku 2020. Microsoft Flight Simulator vo vás vyvolá jedinečné a unikátne pocity pri spoznávaní lietania aj pri sledovaní planéty z výšky.