Middle Earth Shadow of War Wallpaper

Middle-Earth: Shadow of War - Recenzia

Od vydania jednotky už uplynul nejaký ten čas a vývojári tak mali dostatok priestoru na nové nápady. Ako dopadla dvojka?

Middle-earth: Shadow of War mi prišiel do cesty, akurát keď som mal na recenzovanie kopec iných titulov, no aj napriek tomu som si na dvojku od Warner Bros a Monolith Productions urobil čas. A rozhodol som sa správne, pretože nový Shadow of War ma vážne chytil a to aj po počiatočných pochybnostiach. Vývojárom sa v podstate podarilo vylepšiť a zväčšiť všetko z prvej hry do takej miery, že občas mám pocit že je hra až prehustená. Len chvíľku mi ale trvalo, než som sa dostal do úplne všetkého a potešili aj rozšírené online aspekty hry.

Do roly hlavného hrdinu sa znova vracia ranger Talion spolu s duchom elfa Celebrimbora, ktorý kedysi so Sauronom ukoval prstene moci. V novej hre však vznikol nový prsteň, ktorým chce Celebrimbor vybudovať armádu orkov v boji proti Sauronovi. Udalosti hry sa odohrávajú znova medzi Hobbitom a trilógiou Pán Prsteňov a fanúšikom tohto univerza znova ukáže množstvo zaujímavých momentov, ktoré sa do filmov nevošli. Napríklad uvidíme obsadenie pevnosti Minas Ithil a jej transformáciu na Minas Morgul, v ktorej zasadol na trón Pán Nazgûlov. Síce nie som hardcore fanúšik, ale tieto momenty ma riadne potešili, pretože rozšíria obzor toho, čo sa z kníh Tolkiena dostalo na obrazovku. A je toho v hre ešte omnoho viac, nechýba ani Gollum.

Úvodné hodiny sa tak trochu líšia od prvej časti a viac sú zamerané na rôzne príbehové questy. Samozrejme, už tu vám hra predstavuje systém hierarchie orkov a možnosti ich postupného zabíjania a ničenia obrany jednotlivých pevností. No až v druhom akte sa na rad dostanú nové možnosti – ovládanie veliteľov orkov. Hlavným cieľom Middle-earth: Shadow of War je tento krát vybudovať armádu, s ktorou sa Talion postaví Sauronovi. Vďaka sile Celebrimbora tak budete mať možnosť ovládnuť veliteľov ktorí sa potom pridajú na vašu stranu. Aj toto má však drobný háčik, nie každý veliteľ sa dá ovládnuť, pretože má vysoký level, najskôr ho treba ponížiť a rank v armáde mu znížiť. Dokonca sa môže stať, že vás niektorý z veliteľov po čase zradí a v dôležitom boji sa pridá na stranu nepriateľa. Lov na nich prebieha štandardným spôsobom, je ich treba vyhľadať vo svete, alebo ich vylákať postupným vraždením ich družiny. Niektorí vás dokonca napadnú z ničoho nič a aj tieto náhodné eventy prispievajú k tomu, že sa nebudete nudiť.

V radách orkov sa do hry vracia množstvo starých postáv, ktorým ste v jednotke nenakopali riť dostatočne na to, aby skapali. A v dvojke má kopec z nich ešte viac rozvinutú osobnosť ako predtým, takže si užijete obrovské množstvo skvelých monológov, kedy sa vám vysmejú do xichtu alebo vám pripomenú rany, ktoré ste im spôsobili v jednotke. Ak sa dokonca stretnete s nejakým veliteľom v boji a jemu sa podarí utiecť, alebo mu spôsobíte nové zranenia, jeho vzhľad sa prípadne zmení. Napríklad sa mi na jedného podarilo zhodiť kyselinu, pri ďalšom súboji vyzeral naštvane.

Osobnosti a dizajn veliteľov sú navrhnuté bezchybne, často som sa kvalitne nasmial na skvele napísaných hláškach. Každý z veliteľov vyzerá inak a má svoje vlastné záľuby. Postupne, ako ich budete verbovať do svojej armády si možno k niektorým vytvoríte aj určitý vzťah, môžete ich levelovať a dosadzovať na vysoké pozície.

Budovanie armády v hre slúži hlavne na to, aby ste dokázali poraziť iných veliteľov a obsadzovať pevnosti Overlordov. Bohužiaľ, je to nezbytné k postupu príbehom a tak sa značnú časť hry budete venovať čisto len súbojmi s veliteľmi a verbovaním do armády. Samotné obsadzovanie pevností už prebieha vo veľkom štýle, budete priamo v centre diania medzi stovkami vlastným orkov. A vyzerá to parádne, budete sa skutočne cítiť ako vo vojne Pána Prsteňov. Každý útok zahájite plánovaním, vylepšením armády a jednotiek za hernú menu.

Pozemné súboje s Talionom sú znova skvelé, dokonca ešte dynamickejšie ako v jednotke. Free flow súbojový systém ostal zachovaný a tak sa všetky pohyby plynule prelínajú, ostal aj systém odrážania úderov, kopec možností stealth hrania a rôzne špeciálne útoky. V súbojoch som sa cítil ako doma a je veľmi jednoduché sa do toho dostať. Trochu chaotický mi z počiatku prišiel vývoj postavy, strom schopností je až moc preplnený a funkciu jednotlivých skillov je nutné si vždy prehliadnuť, ale aspoň má hrať na výber z rôznych herných štýlov. Môžete investovať skilly do tvrdej sily a úderov, alebo sa sústrediť na ovládnutie zvierat a trollov, ktorí vám dajú v bojoch výhodu. Zvládnuť súboje je kľúčové, pretože bývajú niekedy extrémne náročné.

Drobnou zmenou a zároveň výrazným obohatením prešiel aj systém lootu. Na Taliona budete teraz dostávať loot pri každom súboji s veliteľmi a ten sa triedi do rôznych kategórií rarity. Legendárne predmety si môžete ešte obohatiť o gemy a špeciálne vlastnosti týchto predmetov si odomknúť splnením jednoduchých úloh. Dokonca aj kustomizácia postavy vás tak núti udržať sa v hre a venovať sa zabíjaniu orkov. Keby že sa vám nechce zbierať ani loot, ani verbovať nových veliteľov, môžete tak urobiť cez platené mikrotransakcie. Loot Boxy vám môžu práve takto uľahčiť hranie.

Rozsiahla kampaň vám vydrží niekde v rozmedzí 20 až 50 hodín, no existuje tu aj nový online režim. V ňom môžete zaútočiť na pevnosť iného hráča, alebo priateľa a za úspešné dobytie pevnosti si odniesť odmenu v podobe hernej meny a vylepšenia svojich vlastných veliteľov. Našťastie, ak sa vám to nepodarí, alebo ak niekto dobyje vašu pevnosť, nič sa nestane a neprídete ani o veliteľov, ani o peniaze. Takže v podstate môžete do online režimu naklusať kedykoľvek. A je to zábava.

Middle-earth: Shadow of War si vyslúžil vylepšenia aj v takých drobných detailoch akým je napríklad pohyb. Talion teraz behá ešte o čosi rýchlejšie, nechýba dvojitý skok a nenápadný quick time event, vďaka ktorému rapídne zrýchlite šplhanie alá Assassin’s Creed. Po grafickej stránke nejde o žiadny veľký skok dopredu a hra vyzerá skôr priemerne. Skoro ako jednotka svojho času.

Monolith dokázal momentálne z Middle-earth: Shadow of War vyťažiť maximum a hru prepchal novinkami. Asi najväčším ťahákom je znova systém dobývania armády orkov, s návykovými súbojmi a prepracovanými osobnosťami veliteľov orkov je to zábava. Stereotyp sa môže dostaviť v časti hry, kde práve musíte robiť len verbovanie armády, no obrovské množstvo postranných aktivít, zberateľských questov či stealth postup vám hru perfektne vybalansujú.

Middle-Earth: Shadow of War

8/10

Jednotka vylepšená po všetkých smeroch, s obrovským množstvom hlavných ale aj vedľajších aktivít vás upúta na dlhý čas.