Nioh Recenzia

NIOH - Recenzia

NIOH je nová pecka na PlayStation 4, ktorú by ste si nemali nechať ujsť.

Trochu ľutujem, že som sa NIOH nevenoval trochu viac pred tým, než som začal novú PS4 exkluzivitu hrať. Ako milovník Bloodborne ma prekvapilo, že NIOH je práve jedna z tých hardcore hier, ktoré potrápia váš skill, výdrž a hlavne nervy a tiež ma prekvapilo, že je nabitá fíčurami až do špiku kostí.

Už som bol otrávený z toho, ako From Software neustále kopíruje jednu a tú istú hru a vydáva ju len so zmenou číslovky. Hovorím o Dark Souls sérii, od ktorej sa príliš nevzdialil ani Bloodborne, čo bola vlastne len ďalšia Souls hra, preskinovaná do nového kabáta. Treba ale uznať, brutálne náročné hry od tohto výrobcu majú niečo do seba a ponúkajú desiatky nefalšovanej zábavy, striedanej frustráciou a hnevom.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Nioh - Launch Trailer | PS4

Nioh - Launch Trailer | PS4

Ak by ste však chceli Nioh nazvať klonom Dark Souls, totálne by ste sa mýlili, pretože síce ide o hru rovnakého žánru, Nioh vystúpil z tieňa a dokázal si vytvoriť svoju vlastnú identitu. Identitu, ktorá mi bola viac po chuti ako bezduchý Dark Souls, či Bloodborne, kde by ste napríklad príbeh hľadali len ťažko. Nioh má zaujímavý svet, zaujímavé postavy, zaujímavé prestrihové scény, kvalitný dizajn nepriateľov, fakt premekaný vývoj postavy a všetko to je skvele odladené a dotiahnuté do detailov.

Nioh sa odohráva v Japonsku v roku 1600 avšak hlavným hrdinom nie je Japonec. Je ním írsky samuraj William (vyzerá ako Geralt), vďaka čomu sa časť hry využíva v Británii a tiež sa tu používa angličtina, takže vám celú hru nebude píliš uši japončina. Aj keď treba uznať, že zasadenie hry do Japonska sa dokonale podarilo, reálny svet je trochu obohatený o temné fantasy prvky, zároveň vám cesty prekrížia reálne postavy, ktoré v tomto období v Japonsku skutočne žili. Po boku vám tak bude stáť napríklad famózny ninja Hanzo Hattori z éry Sengoku. Inak tváre postáv a celkovo vystupovanie je na veľmi vysokej úrovni, tu som bol skutočne prekvapený z kvality prestrihových scén, ale aj umeleckého štýlu týchto filmečkov. V príbehu sa nestratíte, všetko sa zdá byť jednoznačné a dokonca sa vývojárom podarilo vtesnať sem aj štipku dôvtipu, rivality medzi postavami aj romantiku. Takmer dokonalá polievka, avšak príbeh je tu odsunutý na druhú koľaj. Nioh vyniká špičkovým gameplayom.

Celou hrou hýbe mena amrita, čo je vlastne druh XP. Amrita sa primárne získava likvidovaním rôznych druhov nepriateľov, odkrývaním pokladov, zbieraním lootu, ale netradične aj predajom zbraní, vybavenia a použitím kryštálov amrity. Amrita je mena, za ktorú si totiž levelujete postavu, takmer rovnako ako v hrách od From Software. Investovať amritu môžete do niekoľkých základných kategórií, ako sila, život, útok, stamina a ďalšie. Každý level stojí viac a viac amrity, frekvencia levelovania je však celkom svižná aj v neskorších fázach hry.

Vývoj postavy ale aj ukladanie hry počas čistenia dungeonov prebieha pri svätyniach. Na mape je ich vždy niekoľko, netreba sa tak trepať cez celú mapu, aby ste znova skúsili finálneho bossa. Návšteva svätyne však vždy resetuje aj všetkých bežných nepriateľov na mape, dva krát si rozmyslíte, či sa hru oplatí uložiť. Svätyne sú však také pokľudné miesta, kde sa občas zdržíte viac ako je zdravé. Je tu možné predávať predmety za amritu, vytvoriť si nové ninja vybavenie aj pozvať iného hráča do svojho sveta. Mimochodom, keď umriete na mape, strážny duch ostane pri mieste smrti aj so všetko amritou, ktorú ste tam stratili takže máte šancu svoje ťažko zarobené „XP“ získať späť.

Avšak ešte detailnejší je vývoj postavy v sociálnych zónach. Nioh sa na rozdiel od Souls a Bloodborne neodohráva v jednom veľkom uzavretom a prepojenom svete, namiesto toho si misie vyberáte z mapy. Hlavné misie ponúkajú rozsiahle dungeony, misie vedľajšie sa buď odohrávajú len v určitom úseku hlavnej mapy, alebo na menších, o to viac prepracovaných mapách. Prečo spomínam mapu pri vývoji postavy? Práve na tejto mape nájdete aj zónu vývoja postavy, kde sa môžete dokonale vyšantiť so svojim vybavením. Konkurencia v tomto ohľade už nemá šancu.

Nioh vám dáva možnosť si predmety vycraftiť, rozobrať na materiály, prefarbiť a zmeniť ich vizuál a hlavne pohrať sa s množstvom štatistík. Svoje zbrane a brnenie si môžete štatistiku po štatistike „očarovať“ za mince, čo je druhá mena u obchodníka. Funkciu „Souls Match“ privítajú všetci, ktorí sa neradi zbavujú fakt kvalitného vybavenia, hoci už sú dávno levelom zastaralé. Táto možnosť ponúka malý level vášho predmetu zameniť za vysoký level iného predmetu, ktorý už nebudete potrebovať. Môžete tak prakticky celú hru prejsť s jedným vybavením, pretože lepšie bonusové štatistiky proste nemôžete nájsť. Drobná, no veľmi príjemná fíčura.

Konečne som sa dostal k súbojom. Niečo tak svieže som v hrách už hodnú dobu nevidel a Nioh perfektne zvládol kombináciu ovládania, manažmentu, akcie aj napätia. Súboje nie sú ľahké a zle zvolená výbava a levelovanie sa postupne odrazí na zvýšenej obtiažnosti. Však v druhej hlavnej misii som nedokázal poraziť bossa ani na 60-ty krát (bez srandy, fakt som to skúšal asi dve hodiny vkuse), potom som sa vrátil, trochu si vytunil postavu a už to šlo ako po masle. A hlavne, o tom čase som už oveľa lepšie zvládal Williama aj jeho zbrane. Na výber máte samurajské katany, sekery, kopije aj strelné zbrane ako luk, pušku a ručný kanón.

Nioh priniesol originálny systém súboja v troch rôznych postojoch. Pri každej sečnej zbrani môžete bojovať vo vysokom, strednom a nízkom postoji, vysoký je ten najpomalší, no najsilnejší, nízky postoj sa hodí na rýchle manévrovanie a uhýbanie ale pôsobí najmenšie škody. Každý postoj má svoje pre a proti a v každom postoji ešte existuje štandardný aj silný útok. Plus špeciálne samurajské pohyby, ktoré si odomknete v samostatnom strome schopností pre každú zbraň. Medzi postojmi môžete kedykoľvek rýchlo prepínať kombináciou tlačidiel a kombinovať tak útoky.

Najväčším prekvapením pre mňa je zameranie na manažment Ki – to je ekvivalent staminy v Nioh. Stamina, teda Ki sa spotrebuje pri každej akcii, pri útokoch, uhýbaní, pri blokovaní aj šprinte následne sa po chvíli dobíja. Spotrebovaná Ki sa dá doplniť aj okamžite v prípade, že stihnete po dokončení útoku vyvolať tlačidlom takzvaný „Ki pulz.“ Niečo podobné mal Bloodborne so životom, časť strateného života ste si vedeli doplniť sekaním nepriateľa, tu je to skutočne zamerané len na staminu. Súboje majú poriadne grády, keď je nutné si sledovať hladinu Ki pre útok, úskoky a zároveň presne trafiť Ki pulzy. O to horšie, keď sa Ki takmer nedopĺňa pri blokovaní alebo keď sa na zemi objavia portály yokai.

Yokai sú fantasy bytosti z iného sveta, ktoré napadli Japonsko. Je to tak druhá frakcia vedľa ľudí, ktorá vám bude krížiť cestu. Boje s yokai aj s ľuďmi sú perfektne vyvážené, na hráča sú kladené primerané nároky. Budete umierať a budete umierať často. Ale je to paráda, ten progres, ktorý budete na sebe vidieť vás bude ťahať ďalej, toto je jedna z tých hier, kde sa budete tešiť sami zo seba, zo svojho skillu a postupu. Hlavne bossovia sú parádne navrhnutí, tam nemám takmer žiadnu výhradu, každý z nich je unikát. Azda len to, že na každých spravidla platí to isté – snažiť sa vyhnúť strojovej slučke útokov a pri správnej príležitosti uštedriť pár rán. Ale nie je to tak v každej podobnej hre?

Otestoval som si aj online módy, tu nájdete štandardne PvP zónu aj kooperatívnu zónu, môžete sa tu pripojiť do náhodnej hry iných hráčov. Okrem štandardného prechodu dungeonom im môžete pomôcť aj s bossmi, ak však zomriete, čaká vás teleport von z multiplayeru, čudné. Všetko spojené s online módmi znovu nájdete v sociálnych zónach hry. Nechýbajú ani „hroby“ mŕtvych hráčov rozosiate po vašej vlastnej singleplayerovej hre. S týmito dušami hráčov si to môžete kedykoľvek rozdať, odmeny bývajú štedré, súboje sakra náročné. Ak by vám to bolo málo, na mape ešte nájdete extrémne náročné questy a tiež verzie štandardných questov v extrémnej náročnosti. Tá bola mimochodom upravená, keď vývojári vydali demo minulý rok, mnoho hráčov sa sťažovalo na prílišnú náročnosť, náročné ovládanie aj chýbajúce tutoriály.

Momentálne všetko nájdete v hre tak, ako to má byť. Prepracované tutoriály vás zasvätia do desiatok herných mechaník, naučia vás využívať Ki, skilly, výrobu a hlavne – postoje v drastických súbojoch. Ku každému skillu v hre navyše nájdete aj videoukážku a všetko je popísané nápoveďou. Ovládacej schémy sa nebojte, vyzerá to náročne a naučiť sa všetky tie tlačidlové skratky nejakú dobu potrvá, nakoniec budete mať ale všetko poruke. A ani inventár nie je nejaká katastrofa, všetko je prehľadné, nechýbajú filtre, porovnanie vybavenia s aktuálne nasadeným, textové pomôcky, viditeľné štatistiky a všetky tie milé drobnosti, ktoré by mi tu veľmi chýbali. Vývojári z Team Ninja sa s tým skutočne od vydania dema pohrali a všetko dokonale vyladili.

Ďalším príjemným bonusom je možnosť výberu kvality grafiky nie len na PS4 Pro, ale aj na štandardnej PlayStaton 4. Nioh ponúka na výber 60fps mód pri 720p, 1080p mód pri variabilnom framerate a nakoniec optimalizovaný 1080p mód so zamknutým 30fps. Zvykol som si práve na variabilný framerate, lebo viem že je takmer vždy nad 30fps. Inak hra vyzerá veľmi dobre, spomenul som už skutočne kvalitné postavy, výnimočné sú však aj lokality, ktoré v Japonsku navštívite. Všetko dopĺňa skvelá hudba.

Dovoľujem si povedať, že Nioh je novou veľmi silnou PlayStation exkluzivitou a to aj bez extra veľkej markatingovej kampane. Faktom je, že pustiť sa do boja so zavedenými značkami rovnakého žánru je odvážne, avšak Nioh to zvládol bez problémov a v mnohom prekročil tieň Dark Souls aj Bloodborne. Nerád porovnávam, no Nioh ma baví oveľa viac, je čerstvý, originálny, plný skvelých nápadov a znova veľmi náročný, až je to skvelé.

Nioh vychádza exkluzívne na PlayStation 4.

Nioh

9/10