Star Wars Jedi Survivor Recenzia PS5

Star Wars Jedi: Survivor - Recenzia

Respawn vylepšil svoju formulku po každej stránke.

Keď som sa v roku 2019 púšťal do recenzovania Star Wars Jedi: Fallen Order, od hry som nič nečakal. Dokonca som gameplay prezentácue označoval za nudné. Z Fallen Order bolo nakoniec moje najväčšie prekvapenie roku 2019 a na priamy sequel som sa vyslovene tešil.

Ten sequel práve prišiel a strávil som s ním dva tucty hodín. Star Wars Jedi: Survivor buduje na pevných základoch, ktoré Respawn Entertainment položili v roku 2019. Hneď takto na začiatku vám musím povedať, že ak vás Fallen Order bavil, Survivor bude pre vás absolútna povinnosť. A rovnako vás bude baviť ak máte radi hry ako God of War, či Uncharted.

Star Wars Jedi: Survivor sa odohráva päť rokov po udalostiach Fallen Order a Cal Kestis je už ostrieľaný Jedi. Za chrbtom má impérium a spolu s partiou žoldnierov sa ich snaží prelstiť. Kestis sa však dozvedá o jednej tajomnej planéte za horizontom udalostí, ktorá by znamenala konečne slobodný život bez obáv z Impéria.

Je na čase poskladať starú partiu a pustiť sa do pátrania po kľúči k slobodnej planéte. Nie je však jediný a hra krátko po prológu na planéte Coruscant uvádza aj hlavného záporáka. Príbeh v tomto prípade naberá len pomalé obrátky. Záporáci totiž dostávajú málo priestoru a celkovo je prestrihových scén menej. Survivor sa tak prvú polovicu vlečie o čosi pomalšie a ciele hlavného hrdinu, ktoré by posúvali príbeh vpred, sú zatienené rozsiahlymi sekciami plnými prekážok.

Ale musím povedať, že vývojárom sa aj tento krát v príbehu podarilo doručiť niekoľko milých, hoc nie šokujúcich prekvapení. A som rád, že sa vrátili všetky obľúbené postavy a ich herci, presne tak má totiž vyzerať sequel.

Star Wars Jedi: Survivor je oveľa, oveľa rozsiahlejší

Už prológ vám zaberie niekoľko hodín, pričom vás rada tutoriálov zoznámi so staronovými hernými mechanikami. Po ňom však Survivor odhaľuje svoj plný potenciál – niekoľko planét, ktoré môžete voľne skúmať. Ide teda o semi-open world hru, ktorá má okrem predchodcu najbližšie práve ku God of War. Príbehom sú pretkané pasáže s mnohými environmentálnymi prekážkami a súbojmi.

Prostredia sú znovu navrhnuté tak, že pri prvom prechode ich nemôžete objaviť celé, neskôr v hre sa tam vrátite a využijete nové schopnosti na odomknutie ďalších ciest. Pri ďalšom prechode sa tak môžete dostať na miesta s odmenami, alebo si odomknúť nové skratky, čo z časti eliminuje backtracking.

Rovnako ako vo Fallen Order, pri uložení hry na mieste moci sa v okolí respawnujú všetci nepriatelia, čo hre dodáva nádych metroidvanie. Avšak ak umriete, budete musieť pasáž opakovať od svojho posledného manuálneho uloženia. V zásade tento systém nie je zlý, avšak vývojári mohli dať automatické uloženie aspoň pred bossmi. V opačnom prípade som 10-minútovú pasáž (vrátane nepriateľov) opakoval čisto len pre vlastnú hlúposť, lebo som si to neuložil.

Na skúmanie máte skutočne obrovské územia. To najväčšie je na planéte Koboh, ktorá slúži ako centrálny hub tejto výpravy. V bare sa môžete porozprávať s množstvom postáv, či zameniť tokeny za rôzne odmeny, obleky, účesy a súčiastky pre BD-1. Nad barom na streche je zase záhradka, kde si môžete podľa predstáv vysadiť rôzne rastliny získané na cestách galaxiou.

Mapy môžete tento krát objavovať aj na chrbte zvierat, čím urýchlite presun do neznámych oblastí. No a do tých známych sa môžete kedykoľvek vrátiť vďaka možnosti rýchleho cestovania. Môžete sa tiež presunúť priamo k lodi a zamieriť na inú planétu. Respawn v tomto prípade vypočul fanúšikov a zaviedol veľké množstvo „quality of life“ vylepšení, vďaka čomu je zážitok zo Star Wars Jedi: Survivor plynulejší.

Občas som mal problém s navigáciou, ale to bolo asi tiež vďaka mojej hlúposti. V niektorých zónach som totiž fakt nemohol nájsť cestu ďalej. Viditeľnosť niektorých miest, cez ktoré sa Cal Kestis môže prepchať, je totiž mizerná a niekedy mi trvalo niekoľko minút, kým som sa zorientoval. Na prekonávanie prekážok má teraz Kestis ďalšie nové nástroje. Napríklad gél z BD-1, ktorým vie smerovať oheň a vypáliť kryštály na stene. Všetky novinky sú aj súčasťou environmentálnych hádaniek a úplne nových, meditačných komnát Jediov. V nich musíte vyriešiť jednu veľkú a zložitú environmentálnu hádanku, na konci ktorej vás čaká odmena.

Nesmiem zabudnúť ani na spoločníkov. Merrin či Bode vás budú sprevádzať v niektorých pasážach, vďaka čomu vývojári prehĺbili vzťahy cez množstvo zaujímavých dialógov. V súbojoch im zase môžete zadávať jednoduché povely.

Ohybnejší, rýchlejší a skúsenejší Cal Kestis

Celkovo sa mi zdá, že Cal Kestis je v Star Wars Jedi: Survivor o čosi rýchlejší, hlavne čo sa pohybu týka. V súbojoch tancuje ako baletka a na duely so svetelnými mečmi je znovu radosť pozerať. Hráči majú tento krát na výber z niekoľkých „postojov.“ Naraz si ich môžete vybrať dva a kedykoľvek medzi nimi prepínať – napríklad meč do jednej ruky, svetelná palica, meč a blaster, či ťažší krížový svetelný meč do tej druhej.

Najviac som si obľúbil palicu, teda obojstranný svetelný meč. Jej rýchle útoky dokonale ovládajú dav a skvele sa na to pozerá. Súboje sú založené na načasovanom odrážaní úderov, čo je maximálne potrebné najmä na vyšších obtiažnostiach. Star Wars Jedi: Survivor dokáže byť veľkou výzvou, zároveň vám dovolí si prispôsobiť obtiažnosť a gameplay tak, aby ste neboli frustrovaní. Hra navyše dávkuje aj droidov a jednoduchých nepriateľov, ktorých budete v zástupoch kosiť svetelným mečom na rovnaké polky.

Získané XP môžete investovať do stromu schopností venovanom zdraviu, sile a jednotlivým postojom. Strom schopností je dva až tri krát rozsiahlejší, ako tomu bolo u predchodcu a nenúti vás vyberať si medzi skillmi. Budete totiž mať dostupné všetky.

Survivor naráža na limity Unreal Engine 4

Star Wars Jedi: Survivor vyzerá aboslútne geniálne. Keď som v Star Wars Jedi: Fallen Order mierne kritizoval zastaralú grafiku a rôzne defekty zamaskované blurom, v tomto prípade to nemôžem povedať. Hra vyzerá grandiózne aj v Performance režime, v ktorom som ju hral. Napokon, všetky moje screenshoty sú fotené v tomto režime a myslím, že to vyzerá fakt, fakt dobre.

Scenérie vás privítajú v dennom aj nočnom svetle, textúry, prostredia a konečne aj dohľad do diaľky sú na špičkovej úrovni a prechod z gameplayu do cutscény je plynulý. Všetko totiž beží v in-engine, hoci cutscény sú limitované na 30 FPS. No vyzerajú geniálne, škoda, že ich nie je viac.

Celá hra (okrem úmrtia) beží od začiatku do konca bez loading obrazovky, to ale neznamená, že tam loading nie je. Vývojári limit tohto enginu zamaskovali za rôzne prechody cez úzke priestory alebo za výťahy. Je tu však jedno miesto, kde je treba na načítanie scény čakať 10-15 sekúnd. Nanešťastie je to miesto, kam sa budete často vracať. V podstate budete stáť pred dverami kým sa otvoria, teda kým sa načíta interiér za nimi.

Drobné nedostatky som u PS5 verzie zachytil aj v snímkovaní. V mojej kópii pred vydaním sa hre nedarilo udržiavať 60 FPS a to najmä na veľkých otvorených miestach. Verím, že to vývojári do vydania ešte vyladia. Mám mierne podozrenie, že je to pre širšie FOV, ktoré som si nastavil a tak sa na scéne vykresľuje viac detailov, ako v default FOV. Áno, Star Wars Jedi: Survivor má FOV nastavenie na konzolách a poriadne široké!

V recenzii by som ešte vypichol prítomnosť foto módu, skvelý hudobný podmaz ale aj herecké výkony postáv (Bode, to je super týpek), New Game Plus či prepracovanú encyklopédiu a rôzne drobné detaily. Napríklad si možno všimnete taký vtipný detail, keď droidi kecajú o blbostiach a Cal im na to odpovie. Alebo keď si vás Stormtrooperi doberajú, lebo stojíte na druhej strane silového poľa. Je vidieť, že vývojári sa so Star Wars Jedi: Survivor fakt pohrali a to v každom ohľade. Sú to detaily, ktoré zo sequelu robia tak zábavnú a atmosférickú hru Star Wars.

Star Wars Jedi: Survivor

Grafika - 9.5/10

8.8/10

Star Wars Jedi: Survivor je omnoho väčší, bohatejší, krajší a dlhší, ako jeho predchodca. Je ťažké nájsť výrazné negatíva, ktoré by pokazili zážitok a je vidieť, že Respawn sa snažil vytvoriť ten najlepší Star Wars.