The Evil Within 2

The Evil Within 2 - Recenzia

Ak ste nehrali jednotku, šup dohrať a pripraviť sa na príchod The Evil Within 2, aby ste nemali diery v príbehu.

Keď som pred pár rokmi hral The Evil Within, novú značku od Bethesdy, mal som pocit že hra chce ísť skutočne po stopách pôvodných dielov série Resident Evil. No aj so všetkými zápormi, akými bola neposlušná kamera, málo nápovedy pre hráča a v prípade PC verzie aj dogabaný port. Preto som ku dvojke pristupoval s nadhľadom, no už po chvíli ma presvedčila, že The Evil Within 2 dokáže vytvoriť svoju vlastnú identitu. A čo sa týka survival hororov z pohľadu tretej osoby, momentálne ide o najlepší z nich. Akoby sa vrátila zlatá éra.

A to ani nie je tak o tom, že The Evil Within v podstate už roky nemal konkurenciu, skôr ide o to ako skvele dokázali autori vyvážiť hrateľnosť, doladiť herné mechaniky, zbaviť sa nedostatkov a investovať zdroje tam, kde prinesú ovocie. The Evil Within 2 je stále kompaktný a veľmi prístupný aj nováčikom, no sériu posúva o hodný kus dopredu. A ja dúfam, že aj žáner ako taký – kombináciou množstva herných prvkov, ktoré sú vyvážené perfektne.

The Evil Within 2 sa odohráva len chvíľu po udalostiach jednotky a znova sa bude odohrávať v simulátore snov – STEM. Detektív Sebastian Castellanos dostane možnosť získať svoju dcéru naspäť no len v prípade, že sa vráti do STEMu a obnoví nefungujúce systémy simulácie mestečka Union. Tak ako v jednotke, aj tu sa stretneme s jednotlivcom, ktorý nad simuláciou prevzal kontrolu a možno to je dôvod, prečo je plný otrasných kreatúr a zombíkov. Nie že by nemal Sebastian dostatok skúseností z prvého dielu, ale furt je tými vecami prekvapený – a to prosím pekne počas celej hry. V jeho postave je vidieť značný progres, pretože už má nejaké skúsenosti no autori si zjavne nechali rezervy do ďalšieho dielu. Sebastian sa totiž do všetkého vrhá pohlavne a nejak pri tom nerozmýšľa.

Kampaň vám v tomto prípade zaberie trinásť až pätnásť hodín a jej náplň je skvele vyvážená uzavretými priestormi, aj otvorenými sekciami mestečka Union. Až som mal pocit, že namiesto klaustrofobickej jednotky dostávam šoky z veľkých otvorených priestorov. Počas kampane tak budete mať možnosť voľne skúmať kúsky mesta, množstvo budov a prilepšiť si tak s craftovacími materiálmi, alebo známym zeleným gélom. Najlepšie na tom je, že hra vás do ničoho netlačí a v objavovaní sveta máte v podstate voľnú ruku. S nástrojmi, ktoré dostanete do ruky sa len treba naučiť pracovať a tak väčšinu týchto sekcií viete hrať kompletne stealth. Presne môj šialok kávy.

Ale zároveň sa budeme znova pohybovať po priestoroch menších, po galériách, rôznych menších budovách, nekonečných tuneloch či v čudných miestnostiach, ktoré menia tvar vždy, keď odvrátite kameru. Tento štýl dynamického prostredia sme si v hororových hrách veľmi obľúbili a tak si na vás hra pripraví množstvo prekvapení. Na druhej strane tu vôbec nie je prehnané množstvo jump-scares, scriptovaných ľakačiek. Namiesto toho sa hra snaží budovať horor na atmosfére, tá by sa dala krájať. Však si predstavte, že v uliciach mesta plného mutantov ste jediný živý človek. Ale celkovo, hra s obrazmi, so zvukmi, s tieňmi, s hudbou, posúvanie stien, všetko skvele buduje parádne napätie. Len málo kedy sa dá povedať že aha, tu je pripravený nejaký script.

Sebastian aj v tejto hre dostane do vienka niekoľko známych nástrojov, vracia sa pištoľ, brokovnica aj kuša s niekoľkými typmi striel. Napríklad elektrický šíp dokáže nakopnúť elektrické obvody, ale aj zelektrizovať nepriateľa. Páči sa mi aj možnosť pripraviť si pasce v prostredí, vyskúšajte napríklad vyliať na zem sud s olejom, do mláčky nalákať nepriateľov a potom olej zapáliť. Pre stealth hranie tu je skvele fungujúci systém krytia aj možnosť odlákať nepriateľa, čiže v podstate klasika. Napätie trochu kazí príliš jednoduchá a predvídavá AI. Šablónu pohybu a správania nepriateľov sa naučíte prakticky okamžite a po čase už nie sú žiadnou výzvou – ale to už je asi na vašej šikovnosti. Pri mierení zbraňami kamera už neprechádza do FPS módu a pocit zo streľby je tým znásobený.

Z mŕtvych nepriateľov padá znova zelený gél a my už vieme na čo slúži. Tak ako v jednotke, aj tu máte možnosti si u pani sestričky Tatiany vylepšiť mentálne aj fyzické vlastnosti Sebastiana. Viac zdravia, rýchlejší beh a regeneráciu, či stealth schopnosti si vylepšíte na známej stoličke. Nechýbajú ani loot skrinky, od ktorých nájdete kľúče v celej hre. Som strašne rád, že vývojári proste zobrali to dobré z jednotky a skopírovali to do dvojky, hráči si tak nebudú musieť zvykať na nové veci a vlastne, všetko perfektne funguje. Akurát kompletne zmenili vzhľad stromu schopností, k lepšiemu – je prehľadné. Nové infošky ohľadom herného sveta sa dozviete aj od sestričky Tatiany. Jej totálne chladný hlas bez emócií vás prinúti sa s ňou rozprávať ešte viac a je to pre mňa rozhodne jedna z najzaujímavejších postáv. Bonusom v tomto fiktívnom svete je aj zábavná strelnica, kde si bez strachu o náboje môžete precvičiť svoje schopnosti.

V sekcii craftingu bol upravený hlavne vizuál menu. Možnosť výroby nábojov a použiteľných predmetov je možné si vyvolať kedykoľvek počas hrania, no vylepšenie zbraní je možné vykonať len pri opravárenskom stole. Množstvo a frekvencia bodov, kde si môžete uložiť hru, zregenerovať sa kávou a trochu si vytuniť postavu sú skvele vyvážené a nikdy nebudete mať pocit, že niektorá pasáž trvá príliš dlho na to, aby ste si nevydýchli. Ono možno aj preto je strach o postavu o trochu menší, ako by sme v survival horore chceli – ale kto vám bráni hrať na najťažšej obtiažnosti? Dokonca ani boje s bossmi nie sú tak náročné, ako minule a hra je skôr náročnejšie na techniku. Ak prídete na správnu techniku už pri prvom bossovi, žiadny vám nebude robiť problém.

Po grafickej stránke hra vyzerá fantasticky. Engine sa skvele hrá s tieňmi, s tmavými a svetlými miestami a rôzne premeny prostredí sú šikovne maskované za kamerou. Preto obdivujem optimalizáciu hry, beží to výborne plynulo a oproti minulému dielu som nezaznamenal žiadne technické nedostatky. Parádne sa pohrali aj s kamerou, čo som považoval za najväčší problém prvého dielu. Keďže sú teraz prostredia o čosi väčšia a aj úzke chodbičky vlastne nie sú tak úzke, nad kamerou máte vždy plnú kontrolu – dokonca aj počas cut-scén. Väčšina z nich sa renderuje priamo v engine a tak môžete kamerou jemne hýbať do strán v ukážkach a rozhovoroch. Čerešničkou na torte je pasáž hry, v ktorej hráte kompletne vo first-person pohľade. PC hráči to využili tak, že tento mód sa dá vyvolať aj vo zvyšku hry a tak si môžete The Evil Within 2 vychutnať kompletne vo first person.

Čo dodať. Bethesde sa tento rok daria azda všetky hry a The Evil Within 2 nie je výnimkou. Rozhodne ide o jeden z najlepších singleplayer zážitkov tohto roka a do žánru survival hororov prispieva neskutočne dobre vyváženou hrateľnosťou a prehľadnými hernými prvkami. Na ovládanie, vývoj postavy a navigáciu si veľmi rýchlo zvyknete. Hra nie je prehnane prepchatá nejakými experimentálnymi hernými mechanikami a prekvapivo ani QTE. Vývojári skôr stavili na klasiku a všetko perfektne vyladili, či už pohyb postavy, kameru, správu inventára, crafting, vývoj postavy či striedanie akčných momentov s hororovým napätím. No práve toho hororu je tu menej a poznám množstvo hier, kde som sa bál viac.

The Evil Within 2

8.7/10

Trochu menej hororový, no po všetkých stránkach lepší diel s perfektne vyváženou hrateľnosťou. Dúfam, že Bethesda prinesie aj tretí diel alebo aspoň kvalitný datadisk.