The-Medium-Recenzia-PC-hra

The Medium - Recenzia

Nová hra od známych vývojárov sa presúva z FPS pohľadu do pohľadu fixnej kamery. A prináša dva svety.

Poľské štúdio Bloober Team má za sebou už množstvo skvelých hororových titulov, či už ide o Layers of Fear alebo Observer. Novinkou The Medium však vybočujú zo zabehnutých koľají a namiesto FPS hororu je to atmosferická adventúra, navyše s fixnou kamerou. Titulom sa tak vracajú do zlatých čias Adventúr, ktorým kraľovali Resident Evil či Syberia.

Musím povedať, že prezentácia The Medium vás osloví od prvého momentu. Modernú grafiku dopĺňa podarený soundtrack a za ničím nezaostáva ani dabing hlavnej postavy, ktorou je Marianna. Už od detstva pôsobí ako médium – most medzi svetom živých a svetom mŕtvych. Vyprevádzať stratené duše na druhý svet, to je už jej rutinou.

Aj preto sa rozhodne prijať ponuku na vyriešenie záhady v hotelovom rezorte Niwa niekde uprostred lesa za Krakowom. Podľa všetkého tam stále tápajú duše mŕtvych, ktoré treba vyprevadiť na onen svet. Zároveň však príbeh ponúkne nahliadnutie do detstva Marianny a neustále si zachováva také to čaro, nepoznaného.

V príbehu strácate motiváciu, naťahuje sa

Bohužiaľ, mystiku príbehu neodkážu podporiť postavy. V príbehu je ich okrem Marianny niekoľko, no takmer žiadna (možno až na Sadness) vás nebude zaujímať a vlastne ani nebudete vedieť, kto je kto. Strácate tak motiváciu sa hýbať v príbehu ďalej a v konečnom dôsledku sa začne naťahovať ako sopeľ. Áno, finále na vás zapôsobí, možno chytí za srdce a dozviete sa odpovede na všetky vaše otázky, ale cena je príliš vysoká.

K motivácii pokračovať rozhodne neprispieva ani rýchlosť, ktorou sa postava hýbe. Chodí veľmi pomaly a hoci na niektorých miestach to podporuje budovanie atmosféry, inde to zase len naťahuje zdĺhavý presun z jedného miesta na druhé. Logické hádanky viete síce vylúštiť na prvý pokus, ale čas vám zabije chôdza. A to je nuda.

K hádankám by som mal jednu veľmi dôležitú poznámku. Neexistuje tu priestor na improvizáciu. The Medium je extrémne lineárna hra, ktorá má len jedno jediné riešenie a musíte striktne dodržať sled krokov presne tak, ako ich vývojári naplánovali. Ako príklad uvediem miestnosť, v ktorej boli tri tekutiny na vyvolanie fotky. Aj keď som presne vedel kde sú, nemohol som ich zobrať, pretože najskôr som sa musel pozrieť na stôl, na ktorom sa vyvolávajú fotky. Až keď postava oznámila, že potrebuje tri tekutiny, som ich mohol zobrať.

The Medium však oplýva výbornou atmosférou a ak sa do hry započúvate a zapozeráte, budete ju nasávať plnými dúškami. Priestory hotelu Niwa či okolitý les, ruiny a schátralé budovy, všetky oblasti sú dokonale navrhnuté a vizuálne pôsobivé. O to viac, ak si budete môcť hru užiť s efektami raytracing. Tie mimochodom nájdete aj v Xbox Series X verzii, hoci v S verzii sú už len náhrady odrazov v podobe screen-space textúr.

Dva paralelné svety renderované naraz, každý je iný

Jedinečnou hernou mechanikou v The Medium sú však dva paralelné svety živých a mŕtvych. Tie sa v určitých častiach hry renderujú súčasne na jednej obrazovke a každý z nich vyzerá totálne inak. Hra tak okrem animácie hlavnej postavy musí vyrenderovať dve mapy plné rozdielnych objektov, textúr, atmosferických efektov, oblohy aj nasvietenia. Je to pôsobivé.

Väčšinu času v týchto paralelných svetov ovládate jednu postavu dva krát, čo otvára priestor pre jedinečné logické hádanky. Napríklad v jednom svete budete pretáčať čas hodinami a ovplyvňovať tak dianie v druhom svete. V niektorých pasážach je možné oddeliť dušu od tela a nezávisle od tela sa hýbať po priestore, v iných častiach hry budete dokonca cestovať medzi svetmi. Vtedy bude na obrazovke vždy len jeden svet.

Vývojári týmto spôsobom dokonale vyvážili vizuálny zážitok a The Medium ani po niekoľkých hodinách nepôsobí fádne. Všetky priestory vynikajú skvelou umeleckou stránkou, kvalitnou grafikou a efektami a často dokáže svojim vizuálom prekvapiť. Azda jediné, čo musím The Medium vytknúť, je otrasná mimika tváre pri rozprávaní. Postava nedokáže spojiť pery ani na písmenkách P a M a pôsobí to lacno.

Ak sa pozrieme na samotné hádanky, sú šikovné, nápadité a jednoduché, takže sa nikdy nezaseknete. Marianna má v inventári väčšinou len jeden, dva objekty a niekoľko ďalších použije prakticky hneď. K nájdeniu použiteľných predmetov slúži aj špeciálne videnie a už od určitej vzdialenosti od nich vidíte, že sa tam dá niečo použiť. V iných adventúrach sa mi stávalo, že som už klikal aj do blba, len aby som našiel použiteľný predmet. Netreba však zabúdať, že to nie je point-and-click adventúra, ale skôr klasická third-person adventúra, ale s fixnou pozíciou kamery.

The Medium mala byť hrou, ktorá ťaží z výkonu next-gen konzol Xbox. Aj na PC si ju však užijete úplne rovnako a na bezproblémové fungovanie vám postačí obyčajný SSD disk. Zobrazenie dvoch paralelných svetov je absolútne bezproblémové, občas nedoskočia nejaké textúry, ale nie je to nič strašné. Verím však, že by The Medium nedokázala bežať na klasickom HDD, ktorý mali konzoly Xbox One.

Prezentácia hry The Medium od Bloober Team je pôsobivá. Skutočne využili technológiu novej konzoly a graficky ide o jednu z najkrajších adventúr. Prostredia sú detailné a hra si zachováva štandard naprieč celým príbehom. Avšak ten nemá kvality, ktoré by vás dokázali hnať dopredu a jeho pomalá kadencia vás skôr unudí, ako zabaví. The Medium má množstvo nedostatkov, ktoré vás dokážu vytrhnúť z atmosféry.

The Medium vyšiel na PC a konzoly Xbox Series X a Xbox Series S.

The Medium

Gameplay - 7/10

7.7/10

Vizuálne príťažlivej a atmosférickej adventúre chýbajú postavy, ktoré by vás motivovali, na druhej strane je veľmi prístupná a na hráčov nekladie zbytočné nároky. The Medium neurazí, ale ani neposunie štandard.

Kúpiť