Total-War-Warhammer-3-Recenzia

Total War: Warhammer 3 - Recenzia

Tvorcovia chceli zakončiť ich fantazy trilógiu vo veľkom štýle a s Total War: Warhammer 3 sa im to podarilo.

Profilový obrázok autora článku - Milan Zabielny Milan Zabielny

Hry zo série Total War: Warhammer sú s nami už dlhé roky. Obľubu u hráčov si séria získala okrem iného aj kvôli tomu, že nás, narozdiel od predošlých dielov, privádza do sveta kúziel, statočných hrdinov a obrovských monštier. Séria sa konečne dočkala tretej a poslednej časti, ktorá sa musela popasovať s veľkými očakávaniami, ktoré od nej hráči mali a zvládla to výborne.

Diverzita rás je opäť na vysokej úrovni

Ešte pred tým než sa pustíte do sveta Warhammeru, musíte si vybrať v koho koži tak urobíte. Na výber máte až osem hrateľných rás. Ktorú si ale vyberiete? Ako je to už v sérií zvykom táto voľba je ťažká lebo každá frakcia je zaujímavá a ponúka jedinečné mechaniky a jednotky. Môžete hrať za Kislev, kde budete brániť vlasť pomocou medvedej jazdy, obrovských ľadových medveďov, hybridnej pechoty, ktorá môže slúžiť ako silná predná línia a zároveň kropiť nepriateľa salvami šípov a guliek. Veľku Kataj, ktorá v boji ako aj v bežnom živote udržuje harmóniu medzi Jin a Jang. Zlobrie Kráľovstvo, ktoré do boja nasadzuje hordy zlobrov túžiacich po mäse. Krvilačného Khorna ktorého vojská sa zameriavajú na vysoké poškodenie zblízka a silnejú keď zabíjajú nepriateľov. Slaanesha ktorého rýchlosti na bojisku sa nevyrovná žiadny iný národ a v kampani sa zameriava na vazalov. Nurgla, spoliehajúceho sa na pomalé ale odolné jednotky a na roznášanie chorôb v kampani. Tzeencha, pána klamov a mágie, ktorý dominuje bojiskám vďaka streleckej prevahe a mocným mágom. A nakoniec Démonického princa, tešiaceho sa z darov všetkých štyroch bohov naraz.

Hra ponúka skutočne geniálny tutoriál

Či už ste nováčik alebo ostrieľaný veterán Total War hier, vážne by ste si mali prejsť tutoriál pred tým, ako sa pustíte do dobíjania sveta. Nie iba preto aby ste si oťukali mechaniky hry, ale aj kvôli tomu, že tutoriál ponúka skutočne jedinečný zážitok, odlišný od hlavnej kampane. Ak si pod slovom "tutoriál" predstavujete jednu generickú bitku, kde sa skoro nič nedá robiť, tak ste na omyle. Na rozdiel od minulých dielov vám Total War Warhammer 3 ponúkne samostatnú malú kampaň, kde sprevádzate Kislevského princa na jeho misií zachrániť boha Ursuna.

Postup, akým vám hra predkladá mechaniky, je veľmi plynulý a dáva novým hráčom dosť času oboznámiť sa s jednou mechanikou, pred tým než mu predstaví ďalšiu. Spočiatku sa vám hra snaží pomôcť tak ako sa len dá. Dostávate malé armády, ktoré sa jednoduchšie ovládajú, alebo váš súper iba stojí keď doňho strieľate. Hra vám tiež dáva cheaty ako napríklad nekonečno nábojov pre strelecké jednotky a vaši vojaci sú celkovo silnejší ako by mali byť. Ako však v hre pokračujete o tieto výhody prichádzate a obtiažnosť hry sa postupne blíži k normálu.

Veľmi dobrý príbeh na pomery Total War

Čo sa týka príbehu, hra odvádza veľmi dobrý výkon a už v tutoriáli vám ponúka príbeh Yuriho Barkova. Sprevádzate ho na jeho výprave do ríše chaosu s cieľom zachrániť medvedieho boha Ursuna. Tento mohutný ochranca Kisleva zmizol a princ Yuri bol vyslaný na jeho záchranu z náruče chaosu. Počas jeho výpravy sa postavíte hrôzam ríše chaosu a nie všetky nájdete na bojisku. Po odohraní tutoriálu vás čaká kampaň, ktorej príbeh sa líši podľa frakcie, ktorú si vyberiete. Hlavný cieľ však majú všetci spoločný, dostať sa k Ursunovi.

Príbeh vôbec po prvý krát hovorí aj o radcovi, tajomnom spoločníkovi, ktorý v predošlých dieloch pomáhal hráčom osvojiť si základy hry. Jeho cieľom je taktiež dostať sa k medvediemu bohovi ale uvedomuje si, že aby niečo také dosiahol potrebuje pomoc, vašu pomoc. Okrem neho sa v hre objavujú aj známe postavy z Warhammer sveta. Aké to sú, už budete musieť zistiť sami.

Hra je oproti minulému dielu krajšia, no veľký skok nečakajte

Po vizuálnej stránke je hra pôsobivá ale nečakajte zázraky. Koniec koncov ide o stratégiu a v takej hre nemôžete čakať grafiku na úrovni God of War. Napriek tomu vyzerá hra veľmi pekne či už na mape sveta alebo na bojisku. Stret dvoch armád vyzerá ohromne a efekty ako napríklad žiariace projektily Tzeenchových vojakov alebo kúzla vytvárajúce nádhernú svetelnú šou hre skutočne dávajú šmrnc.

Vec s ktorou sa však tvorcovia mohli vyhrať trocha viac, je vzhľad niektorých jednotiek vo vojskách chaosu. Áno, je v poriadku keď chaos warriori Khorna majú rovnaké animácie a veľmi podobný vzhľad ako chaos warriori undivided. S čím si však mohli dať trochu viac práce sú napríklad chaos spawni, ktorí pre každého boha vyzerajú prakticky rovnako, iba majú inú farbu a vzhľadom na to že v lore sú známi tým, že každý jedinec je v niečom odlišný od ostatných. Nie je to nič hrozné no trocha diverzity by neuškodilo.

Gameplay veľa zmien nezažil no drobné zmeny potešia

Jadro gameplayu je takmer totožné s predošlými dielmi, čo je veľmi dobre,  pretože tie sa hrali skvele. Fakt, že sa tvorcovia nesnažili zmeniť čo funguje, ale zamerali sa na to čo nefunguje, hre veľmi pomohol. Boje mimo miest sú teda prakticky totožné v porovnaní s dvojkou. Spôsob ovládania vojakov je rovnaký, správanie jednotiek je rovnaké, skratka v tomto ohľade vás nečaká nič nové pokiaľ ste hrali akúkoľvek inú Total War hru. Rovnako pekne funguje aj dynamická hudba, ktorá začne hrať keď pochodujete a je najintenzívnejšia počas boja, kedy hrá hudba frakcie, ktorá má momentálne navrch. Príjemnou zmenou je však mágia, ktorá bola rebalansovaná. Už nemôžete postaviť armádu plnú mágov a mať tak stovky magických vetrov (many) v zálohe. Tu môžete mať maximálne sto, čo je vítaná zmena, keďže v dvojke bola mágia tak silná že jeden generický mág bol schopný poraziť celú armádu.

Niektoré nedostatky, ktorými predošlé diely trpeli nanešťastie trápia aj trojku. Strelecké jednotky sú stále oveľa silnejšie ako pechota a stále sa oplatí naverbovať armádu plnú strelcov. Pechota na druhú stranu je dobrá iba na držanie línie ale skrátka nemá potenciál spôsobiť také škody ako strelecké jednotky. Jazda je taktiež stále slabšia ako by mala byť a vyžaduje si veľkú pozornosť hráča aby bola schopná podať taký výkon ako strelci, ktorým stačí dať povel k paľbe.

AI milo prekvapilo, no ešte stále je čo zlepšiť

Čo vás však môže prekvapiť je AI, ktorá sa konečne dočkala pozornosti autorov a všetci dobre vieme že ju potrebovala. Váš súper teraz na vaše podnety reaguje o dosť lepšie a je náročnejšie ho oklamať. V boji sa snaží dostať vášho lorda za každú cenu a teraz na to nepoužije hordy pechoty, ktorá vášmu lordovi vlastne nič nespraví ale využíva na to strelcov. Ak je váš šľachtic veľká jednotka, jeho zabitie sa stane životným cieľom každej jednej streleckej čaty v dosahu.

A keď sa už bavíme o strelcoch, mám pre vás jednu zlú správu. Pokiaľ ste v dvojke so svojím malým rýchlym hrdinom behali sem a tam pred nepriateľskými strelcami a oni si tak vymíňali všetky svoje náboje bez toho aby vášho hrdinu vážnejšie zranili, tak na niečo také v Total War: Warhammer 3 zabudnite. AI totižto odmieta útočiť na ciele, ktoré vie, že netrafí. Jediný, po kom strieľajú sú veľké a pomalé postavy u ktorých vedia, že trafia. Stále je tu však priestor na zlepšenie a síce v podobe prepadov, kde AI žalostne zlyhalo.

Boje v mestách sú výborné

Ďalšia zmena vás čaká vo forme útoku na mestá, ktoré už nie sú generické štvorcové mapy v ktorých je lepšie zliezť z hradieb a naskladať všetky svoje jednotky na námestí. Tu sa tvorcovia inšpirovali Total War: Three Kingdoms a mestá, veľké či malé, už pôsobia ako... no mestá. Nájdete tu spletité uličky, vyvýšeniny kam je dobré umiestniť strelecké jednotky, úzke priestory kam je výhodné dať hrdinov. Mestá vyzerajú reálne a boj v nich je úplne iný zážitok. Ďalšou skvelou novinkou je možnosť stavať veže a barikády počas obrany mesta. Boje majú vďaka tomu veľmi peknú dynamiku a dáva vám to dôvod začať boj na okraji mesta a ako sa súper prediera cez vaše obrany, ustupovať až do centra.

Menším problémom, ktorý zostal z predošlých častí, je pathfinding vašich jednotiek. Mal som veľký problém presvedčiť mojich vojakov že je jednoduchšie vojsť do mesta cez otvorenú bránu ako sa škriabať po hradbách. Ďalší problém je, že baranidlá sú zbytočné, pretože v tom čase keď ich dotrepete k bráne bude už dávno rozbitá vašimi hrdinami. Obliehacie veže sú tiež zbytočné, pretože ak chcete ísť na hradby, rebríky stačia. Áno, šplhaním po rebríkoch sa vaši vojaci unavia ale stále je to lepšie, ako stratiť ťah budovaním veží.

Kampaň sa dočkala mnohých zmien

Prvou vítanou zmenou je vylepšenie spojenectiev. V predošlých dieloch bola komunikácia so spojencami mizivá a benefity prakticky nulové. Jediné čo vaši spojenci robili je že vás zaťahovali do vojen a čas od času urobili nepriateľovi nejaké škody. Tu však môžete u spojencov stavať predsunuté základne, vďaka čomu máte možnosť verbovať niektoré ich jednotky. Oni môžu robiť to isté a keď si vo vašom meste takúto základňu postavia, dostanete do posádky zopár ich jednotiek. A pokiaľ potrebujete pomoc, môžete spojenca požiadať o jednu z jeho armád, čo vám nad ňou dočasne dá úplnú kontrolu.

Hlavná mechanika kampane je tiež veľmi zaujímavá. Na mape sa totižto v určitých intervaloch objavujú portály do ríše chaosu, ktorými musíte prejsť a vydať sa tak do ríše každého zo štyroch bohov. Tu vás čakajú skúšky, ktoré vynikajúco vystihujú každého z bohov a na ich konci vás čaká boj s šampiónom daného boha. Nie ste však jediný, kto ho chce poraziť, do zeme chaosu sa snažia dostať aj ostatné národy a pokiaľ sa chcete postaviť šampiónom chaosu, musíte skúšky splniť ako prvý.

Rady pre začiatočníkov

Ešte pred tým než sa dostaneme k verdiktu, chcem dať pár rád tým z vás, ktorí hrajú Total War hru prvý krát. Prvá a najdôležitejšia rada je nenechajte sa odradiť porážkou. Možno prehráte prvú kampaň, možno aj druhú aj tretiu. Dôležité je však prečkať tento ťažký štart a potom, keď si hru poriadne osvojíte sa začne pravá zábava. Nie je hanba hrať hru na ľahkej obtiažnosti. Hra dokáže byť pre nováčikov dosť neúprosná a nie je zlé si trochu pomôcť, kým si osvojíte všetky jej mechaniky. Tutoriál nehovorí o pokročilom ovládaní, ktoré vám však hru veľmi uľahči. Preto vám odporúčam toto video ktoré mi veľmi pomohlo, keď som začínal. Je to síce pre prvý diel ale ako som už povedal, ovládanie zostalo prakticky rovnaké.

Total War: Warhammer 3 vychádza v češtine 17.2.2022 na PC (Steam), aj v PC Game Pass

Total War: Warhammer III

Príbeh - 8.5/10