BLOS

Bright Lights of Svetlov - Recenzia

Vžite sa do kože obyčajného obyvateľa Sovietskeho zväzu osemdesiatych rokov

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Každý z nás dôverne pozná hráčske debaty o tom, čo je vo videohrách najdôležitejšie. Grafika, hrateľnosť či príbeh? To je otázka! Bright Lights of Svetlov by pravdepodobne pri takejto debate len ticho čušalo v kúte. Ani jeden z vymenovaných aspektov, bohužiaľ, nedosahuje na konkurencieschopnú úroveň. Napriek tomu som ale pri záverečných titulkách ostala v nemom úžase s jedinou myšlienkou: „kiež by podobných hier bolo čo najviac.“

Svetlov, typické provinčné mestečko Sovietskeho zväzu. V paneláku, na aký sme zvyknutí aj v našich končinách, letmo nazriete do života 4 ľudí. Anatoly, Tamara a Naďa Poľuševskaja, klasická rodinka zo strednej vrstvy si herný čas strieda so štátnym zamestnancom, Viktorom Reočukom. Každá postava má svoj vlastný príbeh, alebo skôr, vlastný priestor.

Jednoduché činnosti s ešte jednoduchšou hrateľnosťou

O príbehu sa dá hovoriť len ťažko. Pokiaľ si chcete povedať, že je váš život rovnako vzrušujúci ako videohra, vrelo odporúčam Bright Lights of Svetlov. Umývanie riadov, vynášanie odpadkov, montovanie lustra, polievanie kvetov, či krátka návšteva KGB. Väčšie terno vo Svetlove nezažijete. Bright Lights of Svetlov sa ale na nič nehrá. Chce iba priblížiť každodenný život a atmosféru Sovietskeho zväzu osemdesiatych rokov.

To sa vývojárom podarilo na jednotku. Dokonca aj s tak jednoduchým vizuálom a hrateľnosťou. K tejto téme nanešťastie veľa pozitív nájsť nedokážem, preto budem stručná. Tvorcovia nám dopriali výlet do minulosti, nie len vďaka retro viuzálu a štylizácii, ale aj vďaka retro grafike. V interiéri paneláku sa ešte zastaraný technický stav dá prežiť bez ujmy. Pri pohľade na vzdialenejšie budovy, textúry a zle zrenderovanú vegetáciu už ale náročnejších hráčov poriadne zaštípu oči.

Z rovnako nezáživného súdka je aj hrateľnosť. Aj keď toto sa hre vzhľadom k žánru odpúšťa oveľa ľahšie. First person walking simulátor bez akýchkoľvek animácií činností, obmedzený na jeden malý byt, chodbu paneláku, pivnicu a garáž si nedokáže dlhodobejšie udržať pozornosť hráča. Pre blaho všetkých sa záverečné titulky stihnú dostaviť o niečo skôr ako frustrácia z nezáživnej hrateľnosti. Tento Sovietsky simulátor vás dlhšie ako hodinu nezdrží.

Hra funguje ako výborná ukážka každodenného života v totalitnom režime

Nechcem prehnane chŕliť kritiku na nezávislú hru od pár tvorcov. Preto sa radšej ešte raz vrátim k tomu, čo vývojári zvládli najlepšie. A síce, realistické vykreslenie každodenného života občanov Sovietskeho zväzu. Hra má nedoceniteľnú edukatívnu funkciu. Z jednej hodinky hrania získa mladý človek solídny obraz o fungovaní v totalitnom režime. To čo je dnes našťastie už len temnou minulosťou, Bright Lights of Svetlov nebojácne vyťahuje opäť na svetlo sveta.

Pripomína našej generácií donášanie od susedov, nedostatkový tovar, zákazy činností, všadeprítomnú KGB a ľahostajnosť vlády k životom ľudí. A to všetko len prostredníctvom života obyčajných ľudí strednej, pracujúcej vrstvy. Veľmi rada by som vám priblížila aj príbeh hry. Vzhľadom k neočakávanému plot twistu v závere hry ale pre vaše dobro ostávam opatrná. Bright Lights of Svetlov si najviac užijete, pokiaľ si o hre vopred nič nezistíte.

Bright Lights of Svetlov

Príbeh - 10/10

Hrateľnosť - 6/10