F1 Manager 2022

F1 Manager 22 - Recenze

Pojdte se podívat, jak dopadlo očekávané vcítění do kůže manažera týmu Formule 1

Profilový obrázok autora článku - Jakub Jakub

Všechna červená světla jsou rozsvícena, cítím, jak mi kapky potu sklouzávají po obličeji, jsem v obrovském napětí. Ta vteřina, která mě dělí od startu závodu, se jeví jako nekonečná. Slyším jen řev motorů a hlasy v mé hlavě mě nabádají, abych se soustředil na start. Pevně svírám volant a ani nedýchám, při startu rozhodují milisekundy a umění pilotování formule 1. Atmosféra by se dala krájet, cítím napětí od všech mechaniků, inženýrů a vedoucích týmů. Světla zhasla, je odstartováno, z ničeho nic kolem mě proletěli dva soupeři, nemůžu nic dělat, start nevyšel podle mých představ, nyní mám celých 58 kol na to, abych napravil svoji chybu. Závod začíná, jdeme na to.

Splním si sen a stanu se manažerem. Alespoň na chvíli

Značka Formule 1 se čím dál víc dere opět na vrchol závodních her, a to nejen na poli závodních simulátorů, ale nově i na poli manažerských simulátorů. Nová hra od vývojářů z Frontier Developments, F1 Manager 2022, je na poli manažerských simulátorů po velmi dlouhé době defacto první, která vlastní oficiální licenci F1 a zároveň se soustředí jen a pouze právě na F1. Loňský rok byl pro svět F1 dá se říct rozhodující, neobyčejné souboje Maxe Verstappena a Lewise Hamiltona a spousta kontroverzních rozhodnutí vedoucích závodů FIA přilákaly hromady nových fanoušků a diváků a nejinak je tomu i letos.

Lewis Hamilton a celý Mercedes jsou sice v letošní sezóně za očekáváním, ale na výsluní se pomalu opět dere tým Ferrari, a tak ani letos není nouze o napínavé souboje na čele Formule 1. Tohle všechno a spoustu dalšího si bezpochyby přejí zažít i fanoušci na vlastní kůži, a tak kromě závodního simulátor F1 2022, který vyšel už v červenci, nám licence F1 naservírovala prvotřídní a originální F1 Manager 2022, který by měl všechny tyto napjaté situace a těžká rozhodnutí simulovat.

Teď jsem šéf! Teď se to bude dělat podle mě!

Hra samotná ovšem nenabízí příliš mnoho možností, jediným herním módem je tedy kariéra, kde se chopíte role ředitele jednoho z deseti týmů, které můžete znát ze světa F1. Velmi mě mrzí absence tvorby vlastního týmu, kterou u podobných her vyloženě očekávám, ostatně, proč to nejde tady, když v závodním simulátoru to jde. Vámi zvolený tým pochopitelně odpovídá realitě, pokud si tedy zvolíte Ferrari, budete bojovat o první příčku Poháru Konstruktérů i šampionátu jezdců. Pokud si ovšem zvolíte třeba takový Williams, můžete se připravit na spoustu sezón na chvostu tabulky. Já si zvolil kariéru manažera právě Williamsu, hlavně tedy proto, že jsem jeho fanouškem, respektive, jeho bohaté historie. Williams je v současnosti asi nejhorší tým v F1, co se výkonosti týče, takže není divu, že jeho ředitelování bude jedno z nejtěžších. Hlavní menu vás bude provázet celou hru a najdete tu vše důležité, maily, informace o jezdcích, výzkum a vytváření nových dílů pro váš monopost, možnost vylepšování zázemí a spoustu dalších méně podstatných věcí. Jakmile se dostanete do závodu, naskytne se vám pohled, který u mě byl důvodem k radosti. Pominu-li velmi křečovitou a občas zasekanou jízdu umělé inteligence, rozhrání závodů vypadá naprosto perfektně. Najdete zde několik kamer, možnost zrychlit závod, což vám ostatně v pozdějších fázích hry přijde velmi důležité, nastavení jednotlivých vozů, komunikaci s jezdci a mnoho dalšího. Na oko hra působí naprosto perfektně, k jejích neduhům se ovšem rázem dostaneme.

Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se

Problémem F1 manažera je především nastupující stereotyp. Odjel jsem s Williamsem asi čtyři sezóny a vůbec nikam jsem se neposunul, to je pro mě zásadní problém. Možná je to moje chyba, že jsem špatně vyvíjel monopost, ale i když jsem najal skvělé jezdce, nikdy jsem nedokázal bodovat. Moje nejlepší místo je jedenácté, a to bylo s obrovským štěstím, kdy jsem náhodou dokázal vytaktizovat pit-stop během safety-caru. Stejně tak vás přestanou bavit stále stejné emaily, které se nemění, pořád jsou napsané stejně, nebo třeba komunikace jezdce s inženýrem, je to prostě všechno moc jednotvárné a bez jakýchkoliv změn. A je to obrovská škoda, protože pokud by zde byla nějaká variabilita a větší možnost ovlivnění závodů, jednalo by se o naprosto top manažer se vším všudy.

Na druhou stranu, Williams je ve špatné situaci už hodně let, takže nějaký super vývoj nejspíš není na pořadu dne, čistě teoreticky by se tedy dal tento manažer brát jako velmi reálný, ale to nikdo nechce. Stejně tak vám bude chybět již zmiňovaná tvorba vlastního týmu, nebo i nějaký editor. Vím, že to nezní moc manažersky, ale editor, kde bychom si mohli upravit jednotlivé možnosti hned pro první sezónu a jezdit tak na předních příčkách hned od začátku, by taky nebylo úplně od věci. To všechno by se možná nějakým způsobem dalo zkousnout, ale hra vám ještě vztyčí prostředník tím, že si nemůžete nasimulovat závod, nemůžete ho nijak přeskočit. Můžete přeskočit tréninky i kvalifikaci, ale závod zkrátka musíte odjet, a to mně osobně přijde jako velké mínus, pokud se chcete soustředit na vývoj týmu jako takového. Stejně tak mi chybí vlastní designování monopostu, chápu, že licence a bla bla bla, ale jezdit pět sezón pořád s tím stejným autem, to prostě není moc lákavé. Tohle všechno samozřejmě nejsou vyložené chyby, jako spíš nedostatky, které snad vývojáři v dalších dílech vylepší na maximum, podnětů k tomu mají dost.

Grafika ani zvuk nejsou jako z partesu, ale tady mi to nevadí

Vzhledem k tomu, že se jedná o manažerský simulátor, nebudu klást grafice nějaké velké podmínky, naopak se mi vyobrazení tohoto F1 manažera poměrně líbí. Samozřejmě, že by zasloužil péči, vyobrazení závodů by chtělo trošku zdokonalit a i hlavní menu není bůhví jak propracované, ale funguje. Dá se říct, že je to to poslední co vám bude vadit, a to pomíjím i zcela příšerný hudební doprovod, který si po pár hodinách budete muset ztlumit. Nejen, že se do formule 1 nehodí, ale ještě je tak otravný a nudný, že je lepší ho vypnout. Kdyby vývojáři zůstali u oficiální znělky Formule 1, určitě by udělali líp. Sám osobně bych si představoval něco ve stylu her FIFA, nebo i závodního simulátoru F1 2022. Zkrátka několik po sobě se opakujících se písniček, ale asi chápu, že samotná licence F1 stála hromadu peněz a manažerský simulátor nemá takový budget, aby si dovolil ještě několik písniček. Beru to a chápu to.

Jaký je verdikt?

Je jasné, že nový F1 Manager, je spíš pro fanoušky světa F1, než pro obyčejné hráče. Hra se vlastně ani netváří, jako by byla pro všechny. Hra není dokonalá a rozhodně není perfektní, najde se v ní spousta nedostatků, stereotypů a hloupostí. Dokonce je dost možné že vás po pár hodinách přestane bavit, ale zaručuji vám, že se k ní stejně po chvíli zase vrátíte. Doporučit ji ale musím všem, protože nejenže dostanete nálož poctivého simulátoru managmentu, ale zároveň vás hra možná přivede na správnou cestu. Na cestu fanouška Formule 1.

F1 Manager 2022

Zpracování - 7/10

Grafika - 6/10