Posledná epizóda

CH Podcast #45 - Máme nový web, zahrali sme si God of War Ragnarok, tipujeme Hru roka

30. November 2022

Naša letná prestávka trvala dlhšie, ako sme si priali, ale sme späť! V najnovšej epizóde nášho CentrumHer podcastu sme sa porozprávali o našom novom webe. Hlavne o tom, ako prebiehala zmena, ako sme web testovali ale aj to, čoho sme sa pri prechode na nový systém báli najviac. Ak ste náš nový web ešte nevideli, určite si ho choďte pozrieť!

Obísť sme nemohli ani God of War Ragnarok. Hru sme hrali všetci a tak sme sa o nej pomerne rozsiahlo pobavili. Samozrejme, spoiler free!

A obísť sme nemohli ani blížiaci sa galavečer, kde sa dozvieme meno Hry rok. Prebrali sme si naše tipy na toto prestížne ocenenie. A v rámci debaty sme zablúdili aj k Xboxu, ktorý mal skvelý rok, akurát mu chýbali exkluzivity.

Kings-Bounty-2-Recenzia

King’s Bounty II - Recenzia

Po dlhšej prestávke sa fanúšikovia stratégii môžu opäť tešiť z nového prírastku do rodiny King’s Bounty.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

23. August 2021

Taktické stratégie a vo všeobecnosti hry, pri ktorých sa od hráča vyžaduje rozmýšľanie sa už dlho v hernom priemysle odsúvajú na bočnú koľaj. Aj to je dôvod prečo prichádza najnovšie King’s Bounty ruka v ruke s (pre mainstream hráčov atraktívnejším) fantasy RPG z pohľadu tretej osoby.

Pôvodne čistokrvnej ťahovej stratégii sa síce nikdy nepodarilo prekonať svojho slávneho herného brata a zároveň najväčšiu inšpiráciu – Might and Magic. Od svojho debutu v roku 1990 si ale séria stihla vybudovať medzi fanúšikmi stratégii solídne meno. Môžu sa hráči tešiť aj na najnovší diel?

Titulný obrázok Youtube videa

Začínať svoju púť naprieč videohrou vo väzení...na to sme si my hráči už tak nejako zvykli. Inak tomu nebude ani pri King’s Bounty II. Našťastie pre nás, princ Adrian, človek, ktorý nás pred 6 mesiacmi nechal uväzniť, teraz potrebuje našu pomoc. Nuž a ako to už býva zvykom, z jednoduchej zákazky sa razom stáva epické dobrodružstvo. Sprisahania, sabotáže, banditi, kostlivci a zombíci, toto všetko a ešte omnoho viac teraz padne na vaše plecia.

Ešte predtým než sa naplno ponoríte do nepríjemností kráľovstva Nostria, absolvujete klasickú povinnú jazdu ťahoviek – výber bojovníka. Jednoduchá sedliačka Elisa (Paladin), bývalý rytier Aivar (Bojovník) a členka grófskej rodiny Katharine (Mág).

To sú hrdinovia, ktorých vám v úvode hry ponúkne King’s Bounty II. Zatiaľ čo Katharine a Elisa balansujú na hrane protikladov pri využívaní mágie svetla/života ( Elisa) a mágie temnoty/smrti (Katharine), bojovník Aivar pri bitkách stavia na skúsenostiach vo vojnovej taktike.

Dlhé a neprecítené monológy postáv vás budú uspávať

Ako radili vývojári z 1C Entertainment, začala som aj ja svoj prvý gameplay po boku bojovníka Aivara.  Toto zásadné rozhodnutie som však už po chvíľke strávenej v jeho prítomnosti oľutovala. Nie kvôli hrateľnosti či Aivarovým bojovým schopnostiam, ale kvôli neprecítenému dabingu.

Pri ďalšom postupe hrou na mňa čakalo zistenie, že podobnou „nechuťou do života“ trpí väčšina obyvateľstva Nostrie. Postavy skrátka čítajú svoje riadky akoby za trest. V kombinácii s dlhými monológmi bez možnosti výberu odpovede sa jedná o smrteľnú kombináciu.

Sama som sa počas hrania veľakrát prichytila pri kontrolovaní svojho telefónu či hľadaní iného rozptýlenia. Skôr než sústredením sa na dialógy, ktoré pre mňa zneli prinajlepšom ako zaklínanie hadov, som si dej rekapitulovala radšej čítaním Aivarovho denníka.

Detailný svet King's Bounty II je inšpirovaný množstvom slávnych fantasy diel

Splynúť so svetom tak ako sa mi to mnohokrát podarilo pri iných fantasy RPG bolo tento raz pre mňa takmer nemožné. A to aj napriek tomu, že rozsiahly svet King’s Bounty II vôbec nevyzerá zle. Tak ako v ostatných aspektoch hry, aj tu je cítiť silná inšpirácia inými fantasy titulmi, ako je LOTR, Hra o Tróny, Zaklínač a samozrejme Might and Magic.

Obrovské otvorené mapy, rozsiahle dungeony, paláce, dedinky či opustené zrúcaniny. A to všetko s dôrazom na detail a stredovekú fantasy atmosféru. Taký je svet KB II. Teoreticky to môže znieť až podozrivo pekne, praktické prevedenie bohužiaľ opäť pokrivkáva.

Kŕčovite postávajúce NPC zacyklené v troch vetách by sa podľa môjho skromného názoru mohli v roku 2021 pomaly ale isto z videohier vytrácať. V tomto prípade si ich ale užijete až-až. Bez striedania dňa a noci či poveternostných vplyvov pôsobí povrchne pekný svet miestami až nepríjemne sterilne.

Nepomohla som si ani osobným výberom platformy. Podobné pomalšie hry a stratégie preferujem skôr na handheld konzoly. KB II ale na nintende trpí množstvom nedostatkov. Spolu so sterilným svetom som si tak musela vytrpieť aj drastické prepady fps a rozmazané, oneskorene načítané textúry.

Svoje nedostatky v prvkoch RPG si hra kompenzuje na domácej pôde ťahovej stratégie

Popri žánri fantasy RPG z tretej osoby sa ale hre darí na domácom fronte ťahovej stratégie výborne. Či už hľadáte vzácne sliepky, zbierate stratené listy, riešite zločin alebo pátrate po stratenom poklade, takmer všetky vaše aktivity napokon vyústia do taktického ťahového súboja. Je poznať, že vývojári z 1C sa na hexagonálnej mriežke bojiska cítia ako ryba vo vode. 30 ročné skúsenosti so strategickými hrami dokázali tvorcovia pretaviť do súbojového systému, ktorému nemôžem veľa vytknúť.

Každá bojová jednotka, ktorú verbujete (kupujete) má svoje špecifické štatistiky. Pri klasickom zdraví, armore, poškodení či rýchlosti si musíte podrobne naštudovať aj ich efekty, pasívne a aktívne skily. Peniaze vo svete King’s Bounty II nie sú zárukou úspechu.

Okrem obyčajnej ceny sa bojovníci vyznačujú aj takzvanou jednotkou leadership. Súčet tohto ukazovateľa pri všetkých vašich naverbovaných bojovníkoch nemôže prekročiť vašu súčasnú hodnotu leadershipu. Pokiaľ teda nebudete vyhrávať bitky, silnejšie bojové jednotky si nebudete môcť dovoliť bez ohľadu na množstvo zlata vo vašich vreckách.

Bitky nevyhráva počet ani sila, ale výber správnych bojovníkov

Pred začatím každej bitky vám hra vždy oznámi v akom postavení ste vzhľadom k vášmu nepriateľovi. V závislosti od vašej aktuálnej bojovej zostavy môžete naraziť na nepriateľov slabých, rovnocenných, silných, neporaziteľných či smrteľných. Tak ako sú pri verbovaní bojovníkov druhoradé peniaze, je pri vytváraní efektívnej zostavy druhoradé poškodenie (dmg) vášho vojska. Skôr než na prvoplánové „silné zoskupenie“ musíte brať ohľad na výber správnych counterov.

To sa ale najlepšie naučíte trénovaním v praxi. Kostlivci sú vďaka imunite voči krvácaniu skvelou voľbou proti zverom. Rýchle jednotky ako vlci a jazdci sú  efektívni v prípade, že potrebujete rýchlo preskupiť vaše vojsko (napríklad pri lukostrelcoch). Golemovia sa zas osvedčia v defenzívnom prístupe. Pri nepriateľoch s veľkým armorom a zdravím je rozumnejšie namiesto bezhlavého útočenia použiť jeden zo zvitkov na oslabenie (napríklad spomalenie alebo minimálne poškodenie).

Taktickú výhodu môžete vyťažiť aj z terénu, na ktorom sa bitka odohráva. Vznášajúci sa duchovia dokážu prejsť cez menšie prekážky, vďaka čomu sú na mierne členitom teréne oveľa mobilnejší. Na druhej strane lietajúce orly môžu pokojne ignorovať aj vysoké prekážky.

Nuž a ak si schopnosťami vašej armády nie ste tak úplne istý, vždy je tu možnosť ešte pred začatím z boja vycúvať. Ak sa rozhodnete riskovať aj napriek negatívnym vyhliadkam, napríklad pri silných nepriateľoch, musíte počítať s tým, že každé zakopnutie vás vyjde draho. Nie len, že nedostanete odmenu, ale prídete aj o vašu súčasnú zostavu. Aj vďaka tomu boli možnosti save a load mojimi najvernejšími spoločníkmi v hre.

V prvej veľkej lokalite máte totiž zo začiatku k dispozícií iba troch merchantov, ponúkajúcich slabšie bojové jednotky. Priestor na chyby je tak iba minimálny. A to presne hra chce. chce si vás získať tou správnou dávkou frustrácie. Pri prvom silnejšom nepriateľovi som strávila oveľa viac času než som ochotná priznať. S každou bojovou zostavou a s každou novou skúsenosťou bol však boj celkom iný ako predošlý. Musím sa priznať, že miestami bola hranica medzi zdravou frustráciou a rage quitom až nepríjemne tenká. Nakoniec si ma ale hra vždy dokázala udržať.

King's Bounty II vychádza v češtine na PC, Xbox, PlayStation a Switch už 24.8.2021

King's Bounty II

 

Príbeh - 7/10

 

Hrateľnosť - 7/10

 

Vizuál, soundtrack - 7/10

7/10

Verdikt

Ako plnohodnotné fantasy RPG síce King's Bounty II pokrivkáva, na domácom fronte ťahovej stratégie si ale počína dobre.

Kúpiť

Recenzovaná verzia: Nintendo Switch

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková

Veronika Ďureková

Platformy: PlayStation, Nintendo
Fanúšička akčných FPS a RPG

Zobraziť komentáre (0)

Komentáre

Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený

Súvisiace články