Life is Strange True Colors Recenzia

Life is Strange: True Colors - Recenzia

Je Life is Strange: True Colors dôstojným pokračovaním skvelej série?

Séria Life is Strange je tu s nami od začiatku roka 2015. O chvíľu to bude už 7 rokov, čo mali hráči možnosť spoznať a zamilovať si postavy ako Max Caulfield či Chloe Price. Uznávam, že pri budovaní tohto sveta odviedlo štúdio Dontnod perfektnú robotu. Ale treba si priznať, že pri Life is Strange 2 im už dochádzal dych.

Každopádne, s touto sériou sa spája okrem Dontnodu aj druhé štúdio. A to konkrétne Deck Nine, ktoré vytvorilo prequel Life is Strange: Before the Storm. Tam však pracovali už s vytvoreným prostredím aj postavami. Vytvoriť novú, vlastnú hru od úplného začiatku je úplne iná káva. Podarilo sa štúdiu Deck Nine naplniť očakávania hráčov a priniesť titul, ktorý si názov Life is Strange skutočne zaslúži?

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Life is Strange: True Colors - Launch Trailer

Life is Strange: True Colors - Launch Trailer

Alex Chen, ťažko skúšaná hrdinka hry

Life is Strange: True Colors nás zavedie do malého horského mestečka Haven Springs v Colorade. Alex Chen, hlavná hrdinka hry, sem prichádza za svojím bratom Gabeom, aby tu spoločne začali odznova. Totižto, osud ich oboch skúšal dosť ťažko od útleho veku. Keď boli malí, zomrela im mama. Ani nie rok na to ich opúšťa aj otec. Alex v priebehu rokov vystrieda niekoľko pestúnskych rodín, no aj tak sa nevie dočkať dňa, keď sa opäť stretne s bratom.

Jej prvé hodiny v Haven sú hotovým rajom na zemi. Spoznáva miestnu komunitu, Gabeových priateľov a spoločne snívajú o budúcnosti. Avšak ich idylka netrvá ani deň. Počas nešťastnej udalosti Gabe zahynie a Alex opäť ostáva sama. Na svoju budúcnosť nemyslí, jediné čo chce je odpoveď na otázku, prečo jej brat musel zomrieť.

Samotné postavy sú perfektne napísané a príbeh sa v sérii radí medzi tie najlepšie.

Pochopiteľne, viac prezrádzať z deja nechcem. Predsa len, ten hrá v prípade hier z tohto univerza podstatnú rolu. Jediné, čo môžem povedať je, že vás okrem hľadania pravdy čaká príbeh plný empatie, porozumenia, ale aj toho, čo (respektíve kto) pre niekoho môže znamenať domov. Vývojári ponúkajú úprimný príbeh, ktorý občas prinesie nepríjemné, no o to pravdivejšie témy. Samotné postavy sú perfektne napísané a príbeh sa v sérii radí medzi tie najlepšie. Osobne si myslím, že predčil aj kvality príbehu pôvodnej hry.

Hra ponúka až šesť rôznych koncov

Čo by to bol za Life is Strange titul, ak by sme v ňom nemali element nadprirodzenosti. Po pretáčaní času a levitácií sa tentokrát autori zo štúdia Deck Nine držali viac pri zemi. Alex oplýva schopnosťou, ktorú nazývajú empatia. Ľudia pred ňou neschovajú svoje emócie, keďže Alex ich vníma ako auru okolo nich. Napríklad, červená znamená hnev a žltá, pre zmenu, radosť. Podtitul True Colors je viac než príznačný.

Úprimne, bál som sa toho, ako vývojári túto vlastnosť do hry zakomponujú. V tomto smere ich však treba pochváliť. Alexinu schopnosť využívajú naozaj citlivo. Vždy vám naznačia, kedy ju môžete použiť. V niektorých prípadoch musíte, inak sa príbeh hry ďalej nepohne. Inokedy je to len a len na vás. Avšak vrelo vám odporúčam túto vlastnosť využívať. Neraz sa tak dozviete dodatočné informácie, ktoré vám otvoria nové možnosti v dialógoch. Tým pádom si otvárate aj nové vetvy v príbehu.

Hra vám prakticky v každom okamihu dáva na výber, čo spraviť. Niektoré voľby sú čisto kozmetické, no iné, aj keď na prvý pohľad tak nevyzerajú, môžu zvrátiť priebeh celej hry. Voľte preto múdro. Každopádne, titul ponúka obrovskú dávku znovuhrateľnosti, keďže príbeh má až šesť možných koncov. A ani cesta k nim nie je vždy rovnaká. Rozhodne sa tak pri hre nebudete nudiť.

Life is Strange: True Colors nie je len o príbehu

Vývojári si pre vás však pripravili omnoho viac, ako len príbeh hlavných postáv. V priebehu hry budete stretávať aj rôzne vedľajšie postavy, ktoré prežívajú svoje vlastné problémy. A je len na vás, či im obetujete čas a pomôžete im ich vyriešiť.

Po svete hry sú rozmiestnené aj rôzne automaty s arkádovými hrami, ktoré čakajú len na to, kým si niektorý z nich vyskúšate. Sú to celkom zábavné minihry, ktoré vás na chvíľu dokážu rozptýliť. V priebehu hry si zahráte aj stolný futbal, či vyskúšate LARP. Okrem toho na rôznych miestach hry nájdete Zen momenty. Ide o chvíle, kedy si Alex sadne a vychutnáva v pokoji nejakú skladbu. Takýchto momentov je v celej hre niekoľko a rozhodne vám neodporúčam ich preskakovať. Ide o skvelé momenty, ktoré perfektne vystihujú atmosféru sveta Life is Strange.

Hra vám prakticky v každom okamihu dáva na výber, čo spraviť. Niektoré voľby sú čisto kozmetické, no iné, aj keď na prvý pohľad tak nevyzerajú, môžu zvrátiť priebeh celej hry.

Určite treba spomenúť aj to, že v hre máte možnosť milostného vzťahu. Na výber budete mať z dvoch postáv. Alex vo vašom podaní môže dvoriť Ryanovi alebo Steph. Tú si fanúšikovia série môžu pamätať z predchádzajúceho dielu Before the Storm. Vývojári takto chceli dať najavo fakt, že všetky hry sú súčasťou toho istého univerza. Každopádne, vaša postava môže ostať aj single. Záleží len na vašich rozhodnutiach. Ktoré to sú vám prezrádzať nebudem, keďže voľby, ktoré sa týkajú vzťahov, sú asi tie najčitateľnejšie z celej hry.

Epizódu našu každodennú, daj nám dnes

Za čo bola séria v minulosti neraz kritizovaná, bol jej epizodický formát vydávania. Teda, ani nie tak samotný formát, ako dlhé pauzy medzi nimi. Tie sa v prípade Life is Strange 2 pohybovali na hranici troch až štyroch mesiacov, čo bolo naozaj dosť. Časové medzery rozbíjali celistvosť príbehu.

Aj Life is Strange: True Colors ponúka príbeh rozdelený do piatich epizód. Tentokrát ich však vývojári vydali všetky naraz v jednom balíku. Ak chcete, môžete si hru rozdeliť v štýle čo deň, to epizóda. Ak však chytíte flow - čomu cliffhangery na konci epizód dosť napomáhajú - môžete hru prejsť celú na jedno posedenie. Nič lepšie sa tejto sérií nemohlo stať. Vďaka tomu hra pôsobí ako jeden celok a funguje perfektne. Dám ruku do ohňa za to, že ak by epizódy vychádzali s rozostupmi, celej hre by to len uškodilo.

Rovnako ako v predchádzajúcich dieloch, aj tu na konci každej epizódy nájdete podrobné štatistiky. Budete si tak môcť porovnať vaše voľby a postup hrou nie len s vašimi kamarátmi, ale aj s celým svetom.

Každá z epizód vám zaberie niečo medzi dvomi až tromi hodinami. Do veľkej miery je celkový čas ovplyvnený tým, ako hráte. Ak sa snažíte všetko preskúmať, logicky, herná dĺžka sa preťahuje. Aj tak som však mal s každou ďalšou epizódou pocit, že je kratšia, ako tá predchádzajúca. Celý príbeh tak viete dohrať za 10 - 12 hodín hrania.

Prekrásna grafika, excelentný soundtrack

Zrejme najviditeľnejší krok vpred spravili vývojári z Deck Nine na poli grafiky. Tá vyzerá absolútne prekrásne. Grafici zachovali typický Life is Strange art-štýl. Čo zachovali, posunuli ho na úplne novú úroveň. Prostredie je pekne farebné a hra vďaka tomu pôsobí živo.

Ďalším faktorom, ktorý do hry prináša život sú zlepšené animácie. Hlavne animácie tvárí. Zrejme po prvýkrát v sérií boli nahrávané mo-capom, takže emócie, ktoré mali herci pri hraní scén reálne na svojich tvárach, vidíte aj v hre. Taktiež konečne sedí aj lip sync, takže už vás pri pohľade na postavy nebude nič vyrušovať. Práve naopak, postavy sú vďaka tomu uveriteľnejšie. To vás v konečnom dôsledku vtiahne do deja a vy si ho o to viac užijete.

Čo však trocha zamrzí je fakt, že vývojári si veľkú námahu s optimalizáciou nedali. To sa dalo tak trochu čakať, keďže hra používa komerčne dostupný Unreal Engine 4. Aj napriek výkonu konzoly Playstation 5, na ktorej som hru recenzoval, bol na niektorých miestach viditeľný pop-up textúr či dokonca objektov. V jednej zo scén sa mi Alex dokonca načítala v základnej T-póze, až po asi pol sekunde sa začala prehrávať jej animácia. Našťastie, počet takýchto momentov by som spočítal na prstoch jednej ruky.

Kvalitný soundtrack je už akýmsi poznávacím znamením tejto série. A je fajn vidieť, že v Deck Nine si dali s výberom hudby naozaj záležať. Nájdeme tu skladby od umelcov ako mxmtoon, Novo Amor či Michael Kiwanuka. Väčšinu originálneho soundtracku zložili Angus & Julia Stone. A treba uznať, že odviedli sakra dobrú robotu. Hudba perfektne dotvára príbeh hry a vývojári s ňou skvelou pracujú, aby podčiarkli emócie v jednotlivých situáciách.

Life is Strange: True Colors

Príbeh - 9.5/10

Dĺžka, znovuhrateľnosť - 9/10

8.6/10

Life is Strange: True Colors je klasickým Life is Strange titulom. So všetkým dobrým, ale aj zlým, čo k tomu patrí. Štúdio Deck Nine si dalo tú námahu a vytvorilo skvelý príbeh zabalený do prekrásnej artovej grafiky. Ak ste fanúšikom série, nemáte nad čím premýšľať. Ide o jasnú kúpu. A vy, ktorí váhate, špeciálne ak máte radi hry s voľbami, True Colors by ste rozhodne mali dať šancu.