Port Royale 4 Recenze

Port Royale 4 - Recenze

Jak dopadlo dlouho očekávané pokračování kolonizační strategie Port Royale?

Profilový obrázok autora článku - Jakub Jakub

Značka Port Royale je legendou mezi mořskými strategiemi, obchodování na moři, rozvíjení kolonií, souboje s piráty a mnoho dalšího, to byla definice této skvělé strategie. Letos vyšel její v pořadí čtvrtý díl, který přenáší hru do moderního kabátku dnešní doby, mění některé zažité mechanismy a hru poměrně zjednodušuje, jak ale vlastně?

Z Port Royale do Tortugy, napněte plachty!

Hra obsahuje jak kampaň, tak i volnou hru, kampaň vás zatáhne do mořských plaveb několika světových mocností. Začnete za Španělsko, jednu z nejsilnějších mocností, psát se bude rok 1570 a před vámi je jasný úkol, obchodovat a posílit Španělskou ekonomiku, až se vám to po spoustě malých úkolech podaří, vrhnete se do kampaně za další mocnost a poté zase další, celkem jsou ve hře čtyři mocnosti, Španělsko, Francie, Anglie a Nizozemí, všechny se celkem hezky liší takže hraní není jednotvárné, velmi dobře poznáte jestli hrajete například za Španělsko nebo za Nizozemí, ekonomická, obchodní i vojenská síla se totiž značně liší.

Volná hra je na druhou stranu kampani velmi podobná, prakticky stejná, plníte nezbytné úkoly a snažíte se vybudovat velkolepé kolonie. Každá frakce má své vlastnosti a hlavně své lodě a také vůdce, které do vedení nasadíte. A výběr těchto vůdců není marný, můžete se stát kupcem nebo třeba pirátkou, kdy každá z těchto postav má své výhody i nevýhody, kupec má smysl a papíry pro obchodování ale slabší boje, pirátka na druhou stranu vyniká v přepadávání.

AI hraje za vás, nebojte se

Ať už si vyberete kohokoliv, je to celkem jedno, protože začínáte vždy stejně a navíc, zkoušel jsem všechny možnosti a hrání za piráta se vám v žádném případě nevyplatí, konvoje jsou dobře bráněné a jakmile jste chyceni, končíte. Všechny trasy a cesty ovládá AI, můžete si ji vzít pod svá křídla, ale brzy zjistíte, že ovládání je tak složité a zbytečné, že to nakonec té AI stejně předáte. Slušnou "fičurou" hry je systém mořských větrů, kterých když využijete, můžete plachtit rychleji, být v cíli rychleji a získat peníze rychleji.

Souboje jsou potom na druhou stranu obrovským zklamáním, nejenže už se nejedná o epické bitvy v reálném čase, kdy jste se dostali přímo na palubu lodi a mohli střílet z děla, ale byly kompletně předělány do tahového systému, který jim vůbec, ale vůbec neprospívá. Naštěstí je tu opět možnost předat boj do rukou AI, která už rozhodne za vás, je to smutné, ale pro mě to bylo to nejlepší řešení.

Grafika jako ze staré školy

Port Royale 4 není hezká hra a to ani v nejmenším, zastaralá grafika, kterou podtrhují ještě zvláštnější a zastaralejší animace hře škodí a nutno říct, že se jedná o asi největší problém hry. Člověk by pominul problémy s mechanismy, nebo občasné bugy, to se prostě stane, stejně tak bych pominul i změny oproti starším dílům, které nejsou úplně košér, ale grafika, ta je opravdu problém. Vypadá jako z dob před deseti lety a ani tehdy by nepatřila ke špičce, animace lodí i soubojů jsou prachsprostě amatérské a když jsem si vzpomněl na předchůdce, kteří ve své době patřili ke špičce, chce se mi spíš plakat než skákat radostí z toho, že tu zase máme další Port Royale.

Hudba jako z Pirátů z Karibiku, teda skoro

Hudbě se víceméně nedá nic vytknout, je poznamenána předchozími díly a samozřejmě tématikou, bohužel, není ji moc a tak vás po chvíli začne hudba nudit, obtěžovat a budete rádi když hru na chvíli vypnete, je totiž strašně jednotvárná, ale strašně. Nemám nic proti hudbě z pirátů z Karibiku, naopak, ale poslouchat podobný styl pořád dokola a ještě jednu a tu samou melodii, to je moc i na takového milovníka hudby jako jsem já.

Jak to teda celé dopadlo?

Nový díl Port Royale ve výsledku není špatnou strategií, pro milovníky pirátství, obchodu nebo budování je to dobrá příležitost, na druhou stranu ale musíte překousnout občasné bugy, nevzhlednou a zastaralou grafiku, nepříliš povedené mechaniky a potom si hru asi užijete. Já musím sám za sebe říct, že po dřívějších dílech jsem dost zklamán.

Port Royale 4

Příběh - 6/10

Gameplay - 6/10