Shadow of the Tomb Raider Wallpaper

Shadow of the Tomb Raider - Recenzia

Posledný diel novej trilógie Tomb Raider v ktorej si zahráte za skúsenú Laru Croft.

Crystal Dynamics a Eidos Montréal uzatvárajú ďalšiu spoločnú kapitolu vydaním posledného dielu z aktuálnej série Tomb Raider. Shadow of the Tomb Raider má totiž byť uzatvorením príbehovej linky, ktorá začala reštartom série v roku 2013. Mladá Lara Croft tak prešla transformáciou z neskúsenej dievčiny na legendárnu archeologičku a lovkyňu. A až v tretej hre mám pocit, že sa môže rovnať Nathanovi Drakeovi z Uncharted, hoci Shadow of the Tomb Raider chýbajú isté kvality.

Lara Croft je v poslednom dieli už ostrieľaná bádateľka a najnovšie pátra po artefakte, ktorý má podľa Majskej kliatby zničiť svet. Nasmerovali ju k nemu stopy organizácie Trinity, ktorá po artefakte tiež pátrala a tak v podstate príbeh pokračuje tam, kde skončila dvojka (Rise of the Tomb Raider). Lara sa zmocní dýky, čím spustí sériu globálnych pohrom ako sú záplavy, zemetrasenia a v konečnom dôsledku aj permanentné zatmenie slnka. Celá jazda v hre tak bude smerovať k získaniu druhého artefaktu, vďaka ktorému bude možné túto katastrofu odlákať. Ako vždy, aj v tomto príbehu môžeme sledovať veľmi podobnú šablónu udalostí ako v predchádzajúcich hrách – Lara nájde artefakt, Trinity jej ho zoberie, Lara pátra po druhom artefakte, Trinity je jej vždy v pätách a tak dokola. Našťastie, jej nelogické konanie tento raz neostane bez trestu a naštve sa na ňu aj jej najlepší priateľ Jonah. Dokonca by som povedal, že hádka medzi týmito dvoma postavami je tým najlepším hereckým výkonom, aký hra vytiahne za zhruba 15 hodín gameplayu.

Celkovo sú emócie spracované na výbornú, najmä Lara má absolútne dokonalú tvár s perfektnými animáciami a mimikou! Všetky cutscény bežia priamo v engine a tak vás nečaká žiadny loading, čo prispieva k udržaniu plynulého filmového dojmu. Páči sa mi, že väčšinu hry je schované aj kompletné HUD a tak sa s postavou a prostredím dokonale spojíte. Po vzore predchádzajúcich hier vás aj tu čakajú akčné filmové momenty s masívnou deštrukciou ale aj stealth pasáže a čo je najdôležitejšie, obrovské množstvo hádaniek a environmentálnych puzzle. Aj keď mal som pocit, že hra je až príliš lineárna čo sa príbehu a postupu v prostredí týka.

Strieľa sa tu oveľa menej, ako posledné dve hry, aspoň taký pocit som mal z môjho prechodu hrou. V prípade že to bolo možné som totiž vždy zvolil stealth postup a hra vám k tomu dá aj kopec nástrojov. Novinkou je, že Lara sa dokáže potrieť bahnom a splynúť s niektorými porastmi. Spolu s možnosťou tichého zabitia, lukom, či pištoľou s tlmičom sa dá väčšina situácií vyriešiť potichu. A keď vás odhalia, je možné sa schovať a skúsiť to znova. Osobne sa vyhýbam nejakým prestrelkám, takže sa mi to celkom hodilo, v stealth štýle sa hrá výborne a absolútne prirodzene.

Tam kde vývojári ubrali na akcii pridali na tom, čo sme mali na Tomb Raider najradšej – objavovania tajomných hrobiek a zašitých miest tu je oveľa viac. A množstvo z hrobiek obsahuje aj náročnejšie hádanky, hoci v mojom prípade boli často hádanky jasné na prvý pohľad. Pomáha vám k tomu aj jemné vyznačenie cesty a občas aj komentár Lary. Dizajnéri do hry pridali nové nastavenia, kde si môžete osobitne zvoliť náročnosť pre súboje aj hádanky a tak si viete vypnúť napríklad vyznačené plochy a uchytenia na stenách. Budete tak nútení lepšie sa obzerať okolo seba. V konečnom dôsledku ale v každej hrobke existuje len jediné riešenie a cez všetky misie len jedna jediná, presne určená cesta. Na môj vkus je to až príliš lineárne, ale chápem, že na vývoj je to jednoduchšie. Je určte jednoduchšie spraviť presne pripravené steny a uchytenia, kde Lara skočí a kadiaľ vyšplhá, ako tvoriť alternatívne cesty a nechať hráča, nech rozmýšľa ktorá je vhodnejšia.

Do vienka dostala Lara len niekoľko zbraní, okrem pištolí a luku aj samopal, či brokovnicu. Ikonické dve pištole tu bohužiaľ nečakajte. Na druhej strane, počas hry je možné si vybrať z niekoľkých outfitov, medzi ktorými nájdete aj tie úplne staré modely postavy, tuším ešte z Tomb Raider 2 aj Angel of Darkness! Tieto staré polygónové outfity nie sú síce plne animované, ale privítali by sme ich ešte viac! Z minulých hier tu ostal aj systém craftenia. Môžete si tak vycraftiť vylepšenia na zbrane, alebo nové kúsky oblečenia. A tie je možné získať aj vyriešením bonusových skrytých hrobiek. Postavu je napokon možné si vylepšiť aj v strome schopností, ktorý sa delí na niekoľko kategórií. Na vyšších obtiažnostiach je dobré si rozmyslieť, do ktorého skillu investujete cenné body.

Shadow of the Tomb Raider je síce lineárna príbehovka, no do série uvádza najväčší hub, je ním dedinka Paititi v strede džungle. Takmer všetci domorodci odrezaní od sveta hovoria plynule anglicky takže nebudete mať problém si u obchodníka vymeniť nejaký tovar, či vypýtať si sidequest. Hub akým je Paititi je vedľajšími questami doslova posiaty a obyvatelia často na mape odhalia aj skryté hrobky, čo znamená ďalšie cenné body skúseností či vylepšenia postavy. Keďže po celej mape je možné cestovať aj fast-travelom, dá sa povedať, že je to taký napoly open-world. Na druhej strane, od tretej hry v sérii som čakal, že prinesie už skutočný open world, možno aj s nejakým vozidlom (ako Uncharted), nedočkali sme sa. Aspoň tu pridali viac podvodných pasáží, keďže Lara už dokáže zadržať dych aj na dlhšiu dobu. Slabo je zvládnutá aj ekonomika hry. Kamoš sa sťažoval na to, že už skoro nič na postavu si nevie vycraftiť a všetko si treba kupovať u obchodníkov. Ja som za celú hru navštívil obchodníka raz a aj to som si nič nekúpil, lebo všetko drahé.

Prostredia sú dá sa povedať také jednoliate. Tu a tam som sa ocitol na mieste, kde som si povedal že to vyzerá fakt dobre, väčšina hry mi príde ale taká neslaná, však celá sa odohráva v džungli. Najkrajšou pasážou bola ale džungľa v noci, z ktorej som dal do recenzie aj screenshot, graficky najslabšie potom pôsobí pasáž, v ktorej si zahráte za mladú Laru Croft. Celé je to také akési hnedé, chýba tomu hĺbka farieb, atmosferické efekty. Takto, Shadow of the Tomb Raider vyzerá výborne, animácie, mimika, xicht a postava Lary, dokonca aj niektoré výhľady sú fantastické. Ale len málokedy som sa zastavil, aby som použil fotomód. Poznám množstvo hier, kde som to robil každú pol hodinu. V podstate sa grafika, ani hrateľnosť od Rise of the Tomb Raider skoro nezmenila. Ešte jedno musím dodať, pár momentov v džungli s paviánmi a strašidelné pasáže v hlbokom podzemí sú neskutočne dobre ozvučené! A fakt výborný je aj dabing.

Ak ste fanúšikovia Tomb Raider a Rise of the Tomb Raider a hrali ste aspoň jednu z nich, toto by ste si nemali nechať ujsť. Shadow of the Tomb Raider prináša v podstate všetko to isté, len to robí väčšie, lepšie, krajšie a zábavnejšie. Riešenie premakaných hádaniek a objavovanie hrobiek tu je na prvom mieste a príbeh tiež nie je najhorší. Možno hre ale chýba nejaká výrazná inovácia, ktorá by ju odlišovala od predchodcov, dokonca ani príbeh nebol uzavretý tak, aby uspokojil hlavne fanúšikov celej série. Trošku nevyužitý potenciál na posledné, záverečné dobrodružstvo Lary Croft.

Shadow of the Tomb Raider

8/10

Od Shadow of the Tomb Raider sme čakali viac inovácií a originality, ale všetko čo je už zabehnuté tu funguje skvele. Zameranie na objavy a hádanky vyšlo vývojárom na jednotku.