SnowRunner logo

SnowRunner - Recenzia

SnowRunner je hardcore simulácia, vďaka ktorej budete mať blato až za ušami!

Možno si niektorí z vás spomínajú na emotívny trailer, ktorý hru vykresloval na štýl Death Stranding. Spočiatku mi to prišlo celkom vtipné, no keď som nad tým premýšľal, tieto dve hry toho majú oveľa viac spoločného, ako by sa mohlo zdať. Samozrejme, žiaden emóciami a zvratmi nabitý príbeh v SnowRunnerovi na vás nečaká. Zato ťažký terén a jeho prekonávanie v snahe doručiť náklad z bodu A do bodu B áno.

SnowRunner by sa dal charakterizovať jednou vetou. Je to hardcore transportná hra. V podstate vašim jediným cieľom v hre je prevážanie tovaru. Niekomu by sa to mohlo máliť, no opak je pravdou. Hra tento ultimátny cieľ vyšperkovala do najmenšieho detailu. Ak nemáte trpezlivosť, hra zrejme pre vás nebude to pravé orechové. Totižto, niekedy sa vám môže stať, že aj 200 metrová cesta vám zaberie takmer hodinu. Brodenie bahnom sa zmení na zápasenie pomaly o každý centimeter vpred.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom SnowRunner - Launch Trailer

SnowRunner - Launch Trailer

30 km² zábavy

Mapa hry sa skladá z troch oblastí - Michiganu, Aljašky a ruského Tajmíru. Celé prostredie hry sa rozprestiera na 11 menších mapách, medzi ktorými ale už po chvíľke viete slobodne prepínať. Samozrejme, medzi nimi nájdete krátke loadingy, ale ani na starej PS4 to nie je nič strašné. Každé prostredie má ale svoje vlastné špecifiká. Michigan ponúka listnaté lesy, ktoré hýria jesennými farbami. Aljaška zas prináša do hry sneh a ľad. Zato Tajmír sa najviac podobá na prostredie z pôvodného Spintires.

Každá z tých 11 menších máp je však dostatočne veľká na to, aby ste na nej strávili desiatky hodín brodenia sa malým blatom, veľkým blatom, bahnom, vodou, močiarmi, snehom či jazdili po ľade. Avšak, z mapy na začiatku vidíte len malý kúsok. Na to, aby ste si jej obsah odomkli, máte dve možnosti. Buď budete po nej jazdiť a postupne si ju takto odkrývať, alebo prídete k vyhliadkovej veži. Tá vám odomkne poriadny kus mapy a ukáže, kde sa nachádzajú nové úlohy či vylepšenia, ktoré môžete v teréne nájsť.  Každopádne, vývojári sa zrejme vyžívali v tom, kde spomínané veže umiestnia. Čím extrémnejší terén, tým lepšie. Veža uprostred močiara, či na vrchole strmej hory? Tak určitééé! Len tak mimochodom, v hre ich je viac ako 50.

Ultimátnym cieľom v tejto hre je nosenie tovaru. V podstate každá jedna misia v tejto hre je o tom. Niekam prísť, niečo vyzdvihnúť a doručiť to na dané miesto. Mení sa akurát materiál a množstvo. Raz budete prevážať drevené laty, železo, inokedy zas budete musieť ísť vytiahnuť zapadnuté auto a doviesť ho naspäť majiteľovi. Čo je vo svojej podstate dosť vtipné, keďže v hre žiadny ľudia nie sú. Prostredie je prázdne a statické. Nájdeme tu chaty, či malé dedinky. Z kostola sa dokonca ozýva aj hudba, no žiadneho človeka nevidno. A to je škoda. Na druhej strane zas rozumiem tomuto vývojárskemu rozhodnutiu. Hra vám dáva obrovský sandbox, na ktorom sa môžete vyhrať do sýtosti.

Tak či onak, SnowRunner ponúka presne 215 úloh! To sú stovky hodín zážitkov, ktoré na vás v hre čakajú. Aj tie najmenšie misie vám vedia zabrať hodinu. A to nehovorím o situáciách, kedy niekam prídete a zistíte, že máte zlé vozidlo, pretože váš pick-up nemá správne ťažné zariadenie. Alebo nebodaj zapadnete v bahne. Vtedy máte na výber z dvoch možností. Buď sa prepnete do iného auta a prídete sa vytiahnuť, alebo zvolíte jednoduchšiu cestu a vrátite sa (teleportujete sa) naspäť do vašej garáže. A jazda nehostinnou prírodou môže začať odznova.

Kopa vozidiel, s ktorými môžete zapadnúť

K plneniu rôznych úloh vás okrem získavanie bodov skúseností a peňazí motivuje aj ten fakt, že vďaka nim viete meniť tvár herného prostredia. Častokrát je na mape strhnutý most, zasypaná cesta či spadnuté elektrické vedenie. Napríklad vďaka dovezeniu dreva na stavbu sa vám postaví cez rieku most. Ten vám ponúkne skratku a extrémne zjednoduší život. Čiže na konci dňa máte nie len pocit z dobre odrobenej roboty, ale aj radosť z toho, že ste si do budúcna ušetrili čas a trápenie.

SnowRunner je perfektnou hrou, ktorá vám poskytne zábavu na niekoľko stoviek hodín. Nič lepšie v danom žánri na trhu nenájdete

Vozidiel je v hre kopa, nájdete ich tu okolo štyridsať. Z nich je až 18 plne licencovaných, vďaka čomu tu nájdete značky ako GMC, Chevrolet či Ford. Ale aj tie ostatné sú verné svojim predlohám. Vozidlá sú naozaj rôzne, od pick-upov, ktoré sa hodia na prieskum terénu, až po ťažké ťahače či špecializované ťažké stroje. Navyše, nájdeme tu aj viac ako dvadsať rôznych prívesov či návesov. Niektoré vozidlá viete nájsť na mape, iné si viete len kúpiť. Avšak na to, aby sa vám odomkli, potrebujete body skúseností.

Tie tak isto potrebujete aj na vylepšovanie svojich vozidiel. A veru, viete si ich upravovať vo veľkom. Motor, kolesá, prevodovka, navijak, či farba laku. Upravovať toho viete naozaj veľa. Navyše, zmeny nie sú len kozmetické. Každú z nich naozaj pocítite. Sám som bol prekvapený tým, ako len výmena pneumatík úplne zmenila jazdné schopnosti môjho pick-upu. Univerzálne som vymenil za viac off-roadové. A hoci na ceste sa mi trocha viac šmýkalo, zato terénom som prechádzal ako horúci nôž maslom.

Blato až za ušami

S čím sa vývojári naozaj vyhrali je spracovanie prostredia a fyzika v hre. Poviem vám, neraz som v lete s dedom jazdil traktorom či džípom po lese a brodil sa blatom. No vtedy by mi nenapadlo, že to o pár rokov budem zažívať v pohodlí svojej izby s Dualshockom v ruke. Tak realisticky spracované chovanie blata, snehu či močiarov som ešte nikdy nevidel. Občas sa síce stane, že nejaký kúsok bahna ostane "levitovať" vo vzduchu, ale to nič nemení na tom, že si za túto oblasť vývojári zaslúžia naozaj obrovský palec hore.

Pri jazde terénom záleží na všetkom. Na type vášho motora, prevodovky, pneumatikách, hmotnosti, rýchlosti či smerovaní pneumatík. Prakticky v priebehu pár sekúnd sa vie pohodová jazda zmeniť na boj o každý centimeter napredovania. Niekedy len tak krútite volantom a snažíte sa v tom bahne nájsť aspoň nejaký pevnejší kúsok pod nohami, vďaka ktorému by vaše kolesá prestali prešmykovať a zabrali by. Pri tejto hre musíte byť tak trocha masochista. A mať nervy zo železa. Veď, koho iného by bavilo brodiť sa všetkými tými druhmi terénu a vyžívať sa v tom, že za 10 minút prejde 5 metrov? Iba masochistu. Ale za ten pocit potom to stojí, za to vám ručím!

Tak či onak, hra to nie je pre každého. Ak sa chcete hrať po večeroch s tým, že pri tom vypnete myseľ, asi sa poobzerajte po inej hre. SnowRunner chce iný prístup. Je to v podstate strategická hra, kde rozhoduje správna taktika. Aké auto použiť, ako si ho upraviť, kade musíte ísť, aby ste sa do cieľa dostali, čo robiť ak zapadnete, ... Je nad čím premýšľať. Ak tak neurobíte, môžete nakoniec zistiť, že ste zabili dve hodiny robením niečoho, čo sa vám nikdy nepodarí dokončiť.

Vašim najväčším pomocníkom pri zdolávaní prekážok zrejme bude navijak. Ten je veľmi praktický, no hlavne efektívny. Neraz vám pomôže vytiahnuť sa aj z toho najhlbšieho bahna. Teda, za predpokladu, že ho máte o čo zachytiť. A aj to nemusí byť tak jednoduché. Ak skúšate ťažký ťahač vytiahnuť tak, že lano ukotvíte o malý stromček, vedzte, že vytiahnete vy ten stromček a nie on vás. Ak sa nemáte o čo chytiť, musíte sa spoľahnúť len sami na seba a svoje vozidlo. Úplne najhoršie sú tie prípady, keď si uvedomíte, že z danej situácie sa už nedostanete a musíte sa vzdať.

Aj SnowRunner má svoje chyby

Na to, že ide o hardcore simuláciu hra ponúka veľmi peknú grafiku. Neraz som si pomyslel, že príroda je to prekrásna, ale tak strašne nehostinná... Čo však môže ťahať dojem zo sveta dole je doskakovanie objektov či textúr. Tie neraz doskakujú len pár metrov od vás a niekedy to môže pôsobiť až rušivo. No vedzte, keď máte plné ruky s manévrovaním, takéto niečo veľmi ľahko prehliadnete.

Občas sa prepadlo snímkovanie a počas recenzovania mi hra na mojej konzole aj raz spadla. Našťastie, o nejaký extra progres som neprišiel. No čítal som aj o prípadoch, kedy hra hráčom spadla počas ukladania. A to už veru vie naštvať. Hlavne, ak už máte niekoľko desiatok hodín za sebou.

V čase, keď taký Ubisoft začína vypúšťať českú lokalizáciu z hier poteší, že hra český preklad obsahuje. Avšak, SnowRunner je perfektnou ukážkou toho, ako by sa to robiť nemalo. To, že občas chýba písmenko sa pochopiť dá. No občas sa stalo, že preložené neboli celé vety či pasáže z hry. A keď už preložené boli, tak po technickej stránke veci to boli úplné nezmysli. Nechcem sa nikoho dotknúť, no je vidno, že pri preklade sa niekto veľmi nenarobil.

Ak by som to mal zhrnúť, SnowRunner je hardcore strategická transportná hra. Prevážate tovar, meníte vozidlá a upravujete ich tak, aby ste nikde nezapadli. Ak sa v podobných hrách vyžívate, SnowRunner je perfektnou hrou, ktorá vám poskytne zábavu na niekoľko stoviek hodín. Nič lepšie v danom žánri na trhu nenájdete.

SnowRunner

Obsah a veľkosť mapy - 9/10

Fyzika - 9/10

Grafika a zvuky - 8/10

8.7/10

SnowRunner je perfektnou hrou. Veľká mapa, ktorá prekypuje obsahom. Vďaka realisticky spracovanej fyzike je hra náročná a nie je pre každého. No ak vás podobné hry bavia, vedzte, že v prírode Michiganu, Aljašky či Tajmíru strávite stovky hodín zábavy.