Tell Me Why Recenzia

Tell Me Why - Recenzia

Tvorcovia Life is Strange to skúšajú znova. Tentokrát trocha reálnejšie.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

Štúdio Dontnod sa pre mnohých spája so sériou Life is Strange. Vďaka nej si títo šikovní vývojári vybudovali rešpekt a získali fanúšikov po celom svete. A hoci Tell Me Why nepatrí do tohto univerza, jablko nepadlo ďaleko od stromu. Štýl rozprávania či grafiky je veľmi podobný tomu, čo už sme od tohto štúdia videli. Avšak, oplatí sa vám venovať pozornosť tejto hre?

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Tell Me Why - Official Trailer | Xbox Showcase 2020

Tell Me Why - Official Trailer | Xbox Showcase 2020

Príbeh typický pre Dontnod. Zaujímavý, hoci miestami nudný

Tell Me Why sleduje osud dvoch súrodencov. Alyson a Tyler sa stretávajú prvýkrát po niekoľkých rokoch a rozhodnú sa navštíviť ich rodné mesto na Aljaške. Ich cieľ je jednoduchý. Chcú pripraviť ich rodný dom na predaj. Pred pár rokmi v ňom boli svedkami tragických udalostí, pri ktorých zahynula ich matka. Avšak, ako sa ocitnú v dome plnom spomienok, začnú si uvedomovať, že doteraz presne nevedia, čo sa stalo. A tak sa začínajú pýtať. Lenže, s pribúdajúcimi odpoveďami sa otvárajú ďalšie otázky a na povrch sveta sa začínajú vynárať tajomstvá, ktoré mali ostať navždy utajené. Názov hry je v podstate skvelou metaforou pre celý jej príbeh.

Možno si ešte niektorí z vás spomenú na vlnu ohlasov, ktoré rozpútalo The Last of Us Part 2. Mnohým hráčom nebolo celkom po vôli, že hlavná hrdinka Ellie je lezbička. Vývojári zo štúdia Dontnod sa rozhodli posunúť hranice ešte ďalej. Totižto, hlavný hrdina hry Tyler, sa narodil ako Ollie. Správne, je to transgender osobaAk ste si však mysleli, že vývojári si na vás pripravili obrovskú kopu LGBTIQ+ problematiky, mýlite sa. Každopádne, táto tematika sa rozoberá najviac na začiatku hry, kedy sa stretávate s rôznymi reakciami na Tylera. Predsa len, mnoho miestnych si ho pamätá ešte ako dievča. A hoci sa táto téma ťahá celou hrou, nie je to príbeh o jeho premene či orientácii.

Ak ste hrali napríklad také Life is Strange, viete, čo od hry čakať. Príbeh je lineárny, no preskúmavanie jednotlivých lokácií je na vás. Vďaka tomu sa častokrát dozviete niečo viac o postavách a ich pozadí. Pri spoločných fotkách vám postavy prezradia nejaký zaujímavý príbeh z detstva, v obchode sa zas dozviete niečo o ich obľúbených jedlách. Sú to detaily, no pomôžu vám vybudovať si s hlavnými postavami vzťah.

Celkovo je príbeh Tell Me Why oveľa "normálnejší". Žiadne pretáčanie času sa tentokrát nekoná. Avšak, Alyson a Tyler majú medzi sebou zvláštne puto. To im dovoľuje zdieľať spolu myšlienky a spomienky. Vďaka tomu sa vedia telepaticky dorozumievať alebo vedia tomu druhému ukázať myšlienku spoločne aj s pocitmi, ktoré pri tom zažívali. Hra vás na použitie tejto schopnosti vždy upozorní. Niekedy si vďaka tomu viete v dialógoch odomknúť dodatočnú možnosť. Inokedy sú tieto momenty zásadné pre ďalšie smerovanie príbehu.

Neraz sa stane, že vám svoju stranu mince ukáže Alyson a aj Tyler. Vidíte dve verzie tej istej udalosti. Každý z nich si pamätá skoro to isté. Avšak, ako sa hovorí, diabol sa skrýva v detailoch. A tieto detaily v spomienkach neraz ovplyvnia to, ako sa váš vzťah s nejakou postavou bude ďalej vyvíjať. Každopádne, je len na vás, pre ktorú verziu sa rozhodnete. Častokrát je to len o vašej intuícií. Pomôcť si však môžete už spomínaným preskúmavaním okolia. Vďaka tomu viete o postavách a ich motiváciách zistiť dodatočné informácie, ktoré vám môžu pomôcť sa rozhodnúť.

Hra ponúka viacero koncov, no tie sa v zásadných udalostiach veľmi nelíšia. Avšak, vaše rozhodnutia počas príbehu veľmi vplývajú na to, aký vzťah si Tyler spraví so svojou sestrou, ale aj ostatnými postavami, ktoré na vašej ceste stretnete.

Aj majster tesár sa občas utne...

Čo mi však vadilo, bolo občasné pomalé tempo. Hlavne zo začiatku. Rozumiem tomu, že hra vás potrebuje uviesť do deja a prestaviť vám postavy aj s ich pozadím. Ale občas to bolo také pomalé, až som sa musel prinútiť do hrania. Na konci som však bol odmenený zaujímavým rozuzlením celého príbehu.

Hra okrem toho občas pôsobila nekonzistentne. V jednej časti dialógu boli postavy pokojné. No pri ďalšej voľbe, z ničoho nič, boli naštvané a aj ich tón hlasu bol taký. Občas to vedelo poriadne vyrušiť, hlavne pri dôležitých príbehových rozhodnutiach. Inak bol dabing kvalitný. Našincov však nepoteším, hra neponúka českú lokalizáciu. Budete si musieť vystačiť s angličtinou.

Zaujímavým prvkom celej hry je aj rozprávková kniha, ktorú súrodenecké duo napísalo spoločne so svojou matkou, ešte keď boli malé deti. A práve príbehy v tejto knižke ukrývajú riešenie prakticky ku všetkým hádankám, ktoré vám hra počas príbehu podsunie. Niektoré sú nepovinné, bez iných sa v príbehu ďalej nepohnete. Každopádne, nie sú nejako intelektuálne náročné. Stačí byť len pozorný.

Správnym rozhodnutím autorov bolo aj rýchle vydávanie hry. Tell Me Why má celkovo 3 epizódy a rozostup medzi každou z nich bol len týždeň. Tá posledná vychádza už 10. Septembra. Je skvelé vedieť, že vývojári vypočuli svoju komunitu. Tej vadili niekoľko-mesačné prestávky, tak ako tomu bolo napríklad pri Life is Strange 2.

Čo sa týka art-štýlu celej hry, ako ste si už zo screenshotov asi všimli, nijako nevybočuje zo štýlu vývojárov. Každopádne, je to niečo, v čom sa vývojári z Dontnodu našli. Vďaka Unreal Engine 4 tak grafici vedia vykresliť prekrásne scenérie. Navyše, takýto štýl (kedy hra na prvý pohľad pôsobí reálne, no je celá kreslená) takémuto druhu príbehu perfektne sedí. Úprimne, už si ani neviem predstaviť hru od tohto štúdia, ktorá by vyzerala inak. Hru perfektne dotvára hudba, pre ktorú majú v tomto štúdiu parádny cit.

Je to najlepšia hra tohto roka? Nie. Je to najlepšia hra od štúdia Dontnod? Zrejme tiež nie. Mali by ste dať napriek tomu Tell Me Why šancu? Rozhodne áno! Počas cca 10-hodinového príbehu vám hra rozpovie pomerne zaujímavý príbeh s prekvapivým rozuzlením. Áno, občas sa vlečie a pôsobí nekonzistentne. No v rámci Xbox Game Passu je to hra, ktorá si rozhodne zaslúži vašu pozornosť. Minimálne teda vtedy, ak máte štúdio a jeho tvorbu radi.

Tell Me Why

Príbeh, svet a postavy - 7/10

7.7/10

Dontnod vie robiť príbehovky so zaujímavým art-štýlom. Vďaka Tell Me Why nás o tom presviedča znova. Avšak, občasná nuda a nekonzistentnosť ťahajú dole inak pomerne citlivý a zaujímavý príbeh postáv, ktoré chcú poznať odpoveď len na jednu otázku - čo sa v tú osudnú noc stalo?

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš

The Last of Us, Life is Strange či God of War, to je moje 😄 S Lukášom to na webe ťahám už od roku 2013. Navyše, od mája 2020 ma môžete počuť aj v našom CH Podcaste.