Posledná epizóda

CH Podcast #45 - Máme nový web, zahrali sme si God of War Ragnarok, tipujeme Hru roka

30. November 2022

Naša letná prestávka trvala dlhšie, ako sme si priali, ale sme späť! V najnovšej epizóde nášho CentrumHer podcastu sme sa porozprávali o našom novom webe. Hlavne o tom, ako prebiehala zmena, ako sme web testovali ale aj to, čoho sme sa pri prechode na nový systém báli najviac. Ak ste náš nový web ešte nevideli, určite si ho choďte pozrieť!

Obísť sme nemohli ani God of War Ragnarok. Hru sme hrali všetci a tak sme sa o nej pomerne rozsiahlo pobavili. Samozrejme, spoiler free!

A obísť sme nemohli ani blížiaci sa galavečer, kde sa dozvieme meno Hry rok. Prebrali sme si naše tipy na toto prestížne ocenenie. A v rámci debaty sme zablúdili aj k Xboxu, ktorý mal skvelý rok, akurát mu chýbali exkluzivity.

Uncharted 4: A Thief’s End

Uncharted 4: A Thief's End - Recenzia

Posledná časť série uzatvára celý príbeh Nathana Drakea a jeho priateľov. A lepšie to ani dopadnúť nemohlo, je to paráda.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik Lukáš Kanik

20. Máj 2016

Musím sa priznať, že sa mi recenzia na Uncharted 4: A Thief’s End začínala veľmi ťažko. Hľadať v tejto hre nejaké negatíva, ktoré by zrazili hodnotenie sa v podstate ani nedá a superlatíva na adresu vývojárov by vás iste nudili. Jedno je ale isté, Toto je hra generácie, obrovský míľnik v hernom priemysle a benchmark pre ostatných vývojárov. Toto je definícia akčnej adventúry. Ale Nathana Drakea stačilo, SONY by malo Uncharted už pustiť k vode. Prečo sa dočítate nižšie.

Štvrtý diel dobrodružnej série začína tri roky po udalostiach v trojke. Nathan Drake si žije už pokojný život so svojou ženou, novinárkou Elenou Fisher, majú krásny dom a relatívne dobrú prácu. Drake zavesil dobrodružstvá na klinec a všetky svoje spomienky, artefakty a zápisníky odložil na povalu. V úvode hry sa dokonca tadiaľ prejdete a ak ste poctiví fanúšikovia celej série, spomienky na udalosti v posledných hrách pri fotkách vás zahrejú pri srdci. Zároveň ale viete, že toto je posledné dobrodružstvo Nathana Drakea a preto si ho vychutnáte plným dúškom.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Uncharted 4: A Thief's End - Story Trailer

Uncharted 4: A Thief's End - Story Trailer

Pokojný život naruší nečakaná návšteva jeho brata – Sama Drakea, o ktorom si všetci mysleli že je mŕtvy. Práve Sam požiada Nathana o pomoc pri hľadaní obrovského pirátskeho pokladu, ktorý mu má zabezpečiť vykúpenie pred smrťou. Motivácia je silná, zachrániť brata, na druhej strane Nathan svojej žene sľúbil koniec nebezpečným honbám za pokladmi. Už tu nastáva moment, kedy postavy rozvíjajú svoje motivácie a nie len Nathan Drake bude musieť klamať. Všetci obľúbení hrdinovia tak nasadia život posledný krát. Možno to za ten poklad ani nestojí.

Naughty Dog vedelo vždy perfektne vykresliť postavy, vďaka najmodernejším technológiám je to ešte intenzívnejšie, ako kedykoľvek predtým. Povedal by som, že ich správanie je doslova unikátne naprieč celým príbehom, doslova u každého môžete sledovať emócie. V hrách občas nastáva problém, že dialógy a celkovo príbeh sa nudne natiahne podľa toho, ako ju hráte. Je nutné zakomponovať tutoriály a občas nejaké tie rozhodnutia. Uncharted 4 to čiastočne rieši retrospektívnym úvodom, kedy sa ocitnete v dvoch sekvenciách z minulosti. Tou prvou sú udalosti ešte pred prvou hrou, kde sa začala všetka tá honba za pirátskym pokladom Henryho Averyho a ktorej vyvrcholenie prežijete práve v Uncharted 4.

Tou druhou retrospektívnou sekvenciou sú detské časy Nathana a Sama ktoré brilantne doplnili posledné kúsky skladačky v celom príbehu Nathana Drakea. Dozviete sa, prečo si bratia privlastnili priezvisko Sira Francisa Drakea a prečo sa z bratov stali lovci pokladov a prečo to majú v krvi. Aj vďaka týmto kapitolám sa s postavami ešte viac zžijete, dokonca viac ako v akejkoľvek hre tejto série. Neviem si predstaviť príbeh bez záberov z minulosti, bez toho by pôsobil ako dobre napísaný akčný film. No v tejto kombinácii to nie je len akčná jazda ale hlavne osobný príbeh, ktorý sa rozvíja a nakoniec skončí najlepším možným spôsobom.

Uncharted 4 vás zavedie do mnohých miest na Zemi, do zasneženého Škótska, Talianska, na Madagaskar aj tropické ostrovy. Striedanie prostredí v civilizácii a mimo nej je ideálne, takže zo žiadneho na vás nepríde frustrácia a všade vás čakajú znova logické hádanky. Hádanky sú znova originálne, ako v každej hre, akoby v Naughty Dog existovala studňa nekonečných nápadov, z ktorej čerpajú géniovia. Občas budete mieriť svetlá do spínačov, inokedy vás potrápi obrázkový hlavolam, či obrovské hodiny vo veži. Ako vždy, nezbytnou pomôckou je Drakeov zápisník, do ktorého si kreslí a zapisuje poznámky. Tie sa vám budú neskôr hodiť.

V podstate ostali v hre prítomné len základné herné mechaniky, hra ich ani viac nepotrebuje. Absolútny základ je tu šplhanie po rôznych prekážkach, a že sa v tejto hre naleziete dosť dám ruku do ohňa. Vďaka novému animačnému systému pôsobí šplhanie ešte plynulejšie ako minule. Pri šplhu napríklad môžete doslova natiahnuť ruku presne do smeru, kde sa chcete zachytiť. Po novom má Nathan vo výbave aj hák, ktorým prekoná obrovské priepasti a väčšie vzdialenosti. Postavu zavesenú na lane máte navyše pod plnou kontrolou a všetko sa absolútne špičkovo ovláda. Netreba si na to ani zvykať. Trochu upravený bol aj pohybový systém postavy, ktorý pôsobí reálnejšie, má svoju váhu a fyziku. Zároveň je ale super responzívna takže dokáže pohybom reagovať na každú zmenu smeru. Trochu menej podarený je však krycí systém, hlavne beh medzi prekážkami je zbytočne komplikovaný a nie vždy Nathan urobí to, čo práve chcete. Z prekážky tak budete často omylom vykúkať.

Hľadanie pokladu samozrejme skomplikuje nejaký ten záporák a tu ich máme už tradične dvoch. Fungovalo to v minulých hrách a funguje to aj teraz, jeden z nepriateľov znova velí armáde, ten druhý má skôr osobné záujmy. Je to akási šablóna hier Uncharted, ktorej sa Naughty Dog úspešne drží. Veliteľkou žoldnierov na odstrel je tento krát sympatická Nadine Rossová zatiaľ čo ten osobný záujem zastupuje Rafe Adler, kedysi s bratmi Drakeovými spolupracoval pri hľadaní prokladu Averyho. Personality oboch postáv by som zaradil medzi to najlepšie čo sme mohli v hrách vidieť a to aj vďaka tomu, že vývojári nám ponúkli pohľad na nich aj počas nekonfliktných situácií. Viac si tak uvedomíte, že to nie sú len „bossovia“ ale aj ľudia s vlastnými názormi a pocitmi.

Pri likvidovaní nepriateľov budete mať k dispozícii bohatý arzenál už asi štandardných zbraní. Okrem samopalov, brokovníc a pištolí siahnete aj na ťažký guľomet či raketomet. To až v záverečných častiach hry, ktoré tradične smrdia frustráciou a prehnanou náročnosťou v súbojoch. Ani tohto nezmaru sa séria dodnes nezbavila, našťastie hovoríme len o jednej jedinej kapitole z dvadsiatich dvoch. Súboje s bossmi sa neobjavujú len na konci, ale aj niekoľko krát v priebehu príbehu a nie vždy to bude len o strieľaní. Navyše posledný finálny súboje je neuveriteľne originálny a všetky ostatné z predošlých hier schováva do vrecka. Mnohé pasáže je možné vyriešiť aj stealthom bez jediného výstrelu a niektoré kapitoly ponúkajú zase otvorené prostredie, ktoré môžete skúmať. Oba prvky pridávajú vítanú variabilitu do kampane a zvládnete ju za 15 hodín, čo je až veľkorysá dávka dobrodružstva.

Hru potom uzatvára koniec, ktorý nikto z nás absolútne nečakal. Raz musela táto séria skončiť, ale že skončí takto...fúú, to bolo moc aj na mňa. Doslova som na to pozeral s otvorenými ústami a do očí sa tlačili slzy. Autori absolútne dokonalým spôsobom ukončili príbeh všetkých postáv, Sullyho, Eleny, Nathana aj Sama a lepší koniec si značka nemohla ani zaslúžiť. Preto si myslím, že SONY by malo Uncharted už nechať ísť. Záver toho všetkého je doslova brilantný a nemyslím si že bez týchto postáv to ešte bude ono. Dokonca nechcem ani prequel, ani sequel. Zabilo by to ten úžasný moment Drakeovho konca. Bola to skvelá jazda, bezpochyby najlepšie dobrodružstvo v histórii konzoly PlayStation a rovnako my ako aj Naughty Dog sa musíme posunúť ďalej.

Hra vám vydrží relatívne dlho aj vďaka veľmi podarenému multiplayeru. Počet módov je síce biedny, kompenzujú to možnosti hry. Okrem klasického Tímového Deathmatchu tu nájdete mód Velenie, v ktorom je treba obsadiť kontrolné body na mape. Zároveň sa jeden z hráčov z oboch tímov náhodne stáva kapitánom a bojuje s významným bonusom. Tretí mód je Rabovanie, v ktorom je nutné ukradnúť modlu a priniesť ju do svojho stanoviska. Na tento tretí mód sa ale nehodia všetky z deviatich máp. Niektoré z nich sú príliš členité a keďže modlu je možné odhodiť, často sa stáva že padá do priepastí a hráči musia často skákať a prekonávať prekážky.

Pri hraní získavate aj peniaze, za ktoré si môžete kupovať špeciálne bonusy, alebo predmety priamo počas zápasu. V rýchlom menu si môžete takto kúpiť vylepšenie kapacity výbušnín alebo lekárničiek, špeciálne silné zbrane aj mystické artefakty, ktoré iste poznáte z predchádzajúcich hier. Napríklad liečivý kameň čintamani alebo ničivé El Dorado, ktoré zabije všetkých nepriateľov v dosahu kúzla. Medzi bonusmi nájdete aj parťákov, super bojovníkov ktorí prídu na nejaký čas bojovať po vašom boku. Tých možností je tu fakt veľa a hra vám ponúkne si vybrať nie len s pripravených šiestich tried, ale vytvoriť si môžete od základu vlastné.

V menu hry potom môžete nakupovať za dve meny. Za relikvie si môžete kúpiť väčšinu jednorazových predmetov, ktoré aktivujete v multiplayerových zápasoch. K dispozícii sú aj balíčky v ktorých sa skrývajú náhodné kozmetické predmety pre vaše postavy a za mince si tieto ďalšie postavy odomykáte. Mince Naught Dog Points však získate len nákupom za reálne peniaze. Vývojári však sľúbili, že všetky veci si viete odomknúť aj štandardným hraním bez kupovania, všetko bude asi skryté v tých náhodných balíčkoch. A určite odporúčam si prezrieť aj vtipné posmešky a tance.

Multiplayeru sa musí uznať skvelá dynamika a rýchlosť zápasov. Postavy sú tak responzívne ako v singleplayeri a multiplayer navyše beží v krásnych 60 snímkoch za sekundu. Pocit zo streľby je fajn, nechýba možnosť oživiť spoluhráčov a efektným kopancom knokautovať postrelených nepriateľov. Jediné, čo môže trochu vadiť, sú dlhšie čakacie doby na zápasy, po technickej stránke inak výborne zvládnuté a vyvážené. Padanie serverov ani lagy som nezachytil ani raz. Tento multiplayer vás bude proste baviť, najmä fanúšikov celej série, pretože do multiplayeru sa vracajú úplne všetky kladné aj záporné postavy všetkých štyroch hier.

Celkovo je technická stránka Uncharted 4: A Thief’s End na najvyššej úrovni a stanovila novú latku filmovej kvality. Povedzme si to na rovinu, na PlayStation 4 neexistuje krajšia a reálnejšia hra, ako Uncharted 4, dokazujú aj moje screenshoty tu v recenzii, ktoré boli fotené priamo v hre, alebo foto módom. Niektoré scény, najmä interiéry vám položia sánku až na zem, pretože aj ste si mysleli že The Division je jediná hra s fotorealistickými interiérmi, práve sa pozeráte na jediného konkurenta. Kochať sa budete v každej lokalite, v Škótsku napríklad fyzikou kamenia, ktoré padá po svahu a verte či nie, niečo podobné ste ešte nikdy nevideli. To je proste niečo úžasné, niečo neuveriteľné, čo dokáže hardvér za 300 eur v real time grafike. V exteriéri už som našiel slabšie momenty, napríklad Taliansko, celkovo ako celok je to však mimoriadna nádhera.

Totálne bez konkurencie sú hrané scénky, mimika tvárí vám o pocitoch postáv povie viac, ako ich reč, je to proste neuveriteľné. Lepšie ako film. Pohyby, animácie, špičkový dabing a herecké výkony a aj fantastická hudba tvoria ohromujúci zážitok, bez jediného loadingu vás proste priková k ovládaču a nepustí. Toto je jedna z hier, kde by som nepochválil ani tak animátorov, ako hercov Nolana Northa, Troya Bakera alebo Emily Rose aj Richarda McGonagla. Fakt aj ten zvuk, to je jeden nádherný skvost, či už pri akčných scénach, alebo pokojných, až dojímavých. Je tu jeden umelecký moment, kedy vďaka hudbe doslova precítite vzťah Nathana a Eleny až do špiku kostí.

Uncharted 4: A Thief’s End je zvláštny zážitok. Hra je takmer po všetkých smeroch dokonalá a keby som mal hľadať tú najsilnejšiu stránku, bili by sa u mňa všetky možné vlastnosti – hudba, grafika, prostredia, výprava, hádanky, postavy. Príbeh je napísaný mimoriadnym spôsobom, vracia sa do minulosti a skončí v budúcnosti, uzavrie úplne všetko, čo sme za deväť rokov prežili. Lúčiť so sériou sa vám bude veľmi ťažko ale po záverečných titulkoch vám to dopne, séria si nič lepšie nezaslúžila. Bola to jazda. Bol to zážitok. Niečo jedinečné, niečo na čo budete dlho spomínať, zapnete si to znova ako demonštráciu toho, čo znamená slovo videohra.

Uncharted 4: A Thief’s End u nás vychádza vďaka českej SONY v kvalitnej češtine s titulkami v singleplayeri aj multiplayeri. 

Uncharted 4: A Thief’s End

 

Príbeh - 10/10

 

Gameplay - 9.5/10

 

Grafika - 10/10

 

Hudba - 10/10

 

Multiplayer - 9.5/10

9,8/10

Verdikt

Absolútna povinnosť pre majiteľov PS4 a pre ostatných dôvod si ju kúpiť. Uncharted 4: A Thief’s End je všetkým, čím má byť hra a len tak skoro ju nič neprekoná.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu, fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza

Zobraziť komentáre (0)

Komentáre

Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený

Súvisiace články

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Metro Exodus – Recenzia českej PC verzie

Metro Exodus – Recenzia českej PC verzie

Metro Exodus ide v šľapajách predchodcov a predsa vrhá tieň ďalej, ako oba diely dokopy.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom The Last of Us Part 2 - Recenzia Playstation 4 exkluzivity

The Last of Us Part 2 - Recenzia Playstation 4 exkluzivity

The Last of Us Part 2 ponúka zážitok, ktorý prevyšuje pojem videohra.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Uncharted 4 príde na PC, tvrdí Sony investorom

Uncharted 4 príde na PC, tvrdí Sony investorom

Z prezentácie Sony sa dozvedáme niekoľko zaujímavostí.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Budúcnosť Naughty Dog? Buď The Last of Us Part 3 alebo nová IP

Budúcnosť Naughty Dog? Buď The Last of Us Part 3 alebo nová IP

Neil Druckmann sa rozhovoril o budúcnosti štúdia Naughty Dog.