Zaklínač 3: Divoký Hon – MEGARECENZIA

1 júna, 2015 Lukáš Kanik

Jedna z najlepších hier, aké boli kedy vytvorené. 

Keď v roku 2011 vyšiel The Witcher 2: Assassins of Kings, napísal som megarecenziu na vtedy jedno z najlepších RPG, aké kedy vyšlo. Pred dvoma týždňami som sa pustil do trojky a teda prinášam ešte väčšiu recenziu, pretože chcem na rozdiel od ostatných médií hru popísať do posledného detailu. V hre som síce strávil len cez 80 hodín ale vyskúšal som prakticky všetko, čo tretí Zaklínač ponúka a možno v recenzii nájdete aj pár dobrých tipov od niekoho, kto má v malíčku nie len hry, ale aj knihy.

Recenzia je tak rozdelená do niekoľkých sekcií  (do sekcií recenzie sa dostanete v obsahu) a celkovo obsahuje viac ako 28 700 znakov, takže je to na dlhšie večerné čítanie. V technickej časti recenzie som sa venoval aj výkonu a tipom na vhodné nastavenia hry tak, aby ste si ju užili v slušnej kvalite aj na priemernom hernom počítači, na svojej zostave som totiž musel experimentovať, aby som mohol hrať na viac, ako konzolových 30fps. Nakoniec som v recenzii letmo porovnal aj PS4 verziu, ku ktorej som sa dostal na ďalších pár hodín. V recenzii nakoniec nájdete 72 screenshotov, všetky na maximálne nastavenia aj ukážku hudby z ostrovov Skellige (medzi screenshotmi môžete posúvať myšou alebo prstom na tablete a mobile). V priebehu týždňa ešte vydám vlastné video s prezentáciou krajiny tak, ako ste ju ešte nevideli v žiadnom traileri.

Zaklínač prináša v základe hry až 200 hodín obsahu + 16 DLC prídavkov, ktoré zadarmo vychádzajú každý týždeň. Bohaté je ale aj samotné krabicové balenie. V ňom nájdete 4 DVD disky + soundtrack + mapu severu + dve nálepky s vlčou hlavou + kompendium – stručné zhrnutie sveta a postáv. Hra je bez DRM ale kľúč pribalený v krabici si môžete aktivovať na GOG a získať tak digitálnu kópiu hry aj s ďalšími bonusmi.

Witcher 3 box

„Pravdou jest, že nenalezneš ničehož odpudivějšího než ona monstra, vědmáky zvaná, kterážto stojí proti vší přirozenosti, neb jsou zplozenci ohavného bosoráctví a démonů vzývání. Jsouť lotry beze cti, svědomí a zábran, pravými stvůrami pekel, pouze krveprolévání schopnými. Proto není pro ně mezi lidmi místo.

Kaer Morhen pak, jež jest peleší těchto vražedníků, místem, kde své zvrhlé rejdy provádějí, musí býti smeteno z povrchu zemského a místo, na němž stálo, nechť je posypáno solí a salnytrem.“

„Monstrum aneb vědmáka připodobnění“ – Anonym

Bezkonkurenčne najočakávanejšia hra roku 2015 (aj toho minulého, nebyť odkladu) sa konečne dostala pred pár dňami na pulty obchodov. Pre hráčov to je nepochybne veľké potešenie, no pre vyznávačov sveta Zaklínača, ktorý v knihách stvoril autor Andrzej Sapkowski je vydanie tretej hry mimoriadna udalosť. Zaklínač 3: Divoký Hon totiž uzatvára mnoho udalostí v knižnej ságe aj hrách a teda končí jedno veľké dobrodružstvo, za ktorým sa vám budú tisnúť slzy do očí. No nemusí to byť tak celkom koniec sveta Zaklínača, veď len minulý rok Sapkowski vydal nový román Bouřková Sezóna a CD Projekt chystá do hry ešte dva platené príbehové datadisky.

To ale nič nemení na tom, že vám z opusteného Kaer Morhen nebude smutno, alebo že vás navždy opustia niektoré staré známe postavy. Zaklínač 3 je maximálne epický a tak sa tam stretnú prakticky všetci dôležití ľudia. Priaznivci série budú žiariť blahom, keď uvidia znovu Vesemira, Triss, Vernon Roche alebo Yennefer, Djikstru, či Crach an Craita. V závislosti na vašich rozhodnutiach z dvojky sa tiež spojíte so zaklínačom Lethom, či ďalšími čarodejnicami z Lóže. A aj tretí diel trilógie znovu splieta nitky osobného života s politikou Severu. Veď to je pre Geraltove dobrodružstvá príznačné.

Hlavným motívom hry je hľadanie Ciri – dieťa staršej krvi s neuveriteľnou mocou, ktoré si Geralt z Rivie pred rokmi osvojil zákonom prekvapenia. Kvôli jej moci ju chce dostať Divoký Hon – temná armáda elfov, o ktorých doposiaľ kolovali len báje po dedinách na oboch brehoch Pontaru. Geralt ale nie je jediný, kto po Ciri pátra a nájsť ju chce aj jej pravý otec – Cisár Nilfgaardu. Osudová láska Geralta, čarodejnica Yennefer bude v tomto hrať nemenej dôležitú rolu, rovnako ako ďalšie entity, o ktorých by som vám nerád spoileroval.

Cestovanie sa bude často komplikovať ale v konečnom dôsledku dostanete odpovede na všetky otázky. Znovu platí, že si príbeh budete skladať ako puzzle a Ciri nie je jediná osoba, po ktorej treba pátrať. Stratilo sa až priveľa osôb, ktoré majú nejaké stopy a tak sa vám zdanlivo jednoduchý príbeh začne vetviť a komplikovať na mnoho vedľajších príbehových línií. Zatiaľ čo hlavný príbeh – povinné úlohy – zvládnete za 30-35 hodín, vedľajšie príbehové linky pre hlavné postavy (napr. Triss, Djikstra, Merigold, Radovid alebo Keira Metz) vám zaberú ďalších 15-20 hodín. K týmto sa po skončení príbehu ale nebudete môcť už vrátiť, takže rozhodne odporúčam pomôcť každej z hlavných postáv. Mne pri bežnom hraní trvalo prejsť story za 75 hodín, z toho splnených 129!!! questov vrátanie niekoľkých zaklínačských zákaziek, side-questov aj objavených pokladov. Treba ale poznamenať, že som hral na druhej najťažšej obtiažnosti zo štyroch dostupných takže niektoré súboje sa dosť natiahli.

Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_09

S hlavnými postavami sa po skončení príbehu bohužiaľ už nestretnete, vytratia sa zo sveta a bez priateľov vám príde zrazu taký pustý, akoby všetko umrelo. Ja len dúfam, že niektorí zohrajú rolu znovu v príbehových DLC, pretože som sa počas hrania na nich dosť naviazal. Poteší najmä románik s Triss, Yennefer a ďalšími ženami, ktoré Geralt svojim šarmom očaril. Znovu záleží len na vašich rozhodnutiach, s ktorou ženou sa zapletiete a ktorú dostanete do postele. Samozrejme môžete všetky ale aj tieto rozhodnutia majú dopad. Hra má celkovo tri veľké hrateľné konce (jeden dobrý, druhý tak nejak neutrálny, tretí zlý) a ďalších 10 animovaných. To je dokopy 30 rôznych zakončení s politickým sumárom sveta. K nim sa dostanete kombináciou rozhodnutí počas celej hry.

Príbeh dokonale poteší každého fanúšika sveta Zaklínača a ostatných vtiahne najmú svojim kvalitným spracovaním. Väčšina scén je hraná mo-capom a vďaka kvalitnému spracovaniu tvárí máme možnosť skutočne sledovať vzťahy medzi postavami. Nemohlo mi uniknúť, ako sa Triss pozerá na Geralta, keď medzi nimi stojí Yennefer, alebo aký vzťah má Ciri s Geraltom. Herecké výkony a hlavne dialógy sú na špičkovej úrovni, hlavné questy sú logicky stavané a nenudia. Výprava príbehu je proste super až na to príliš časté hľadanie niekoho a niečoho. Znovu aj to zachraňujú výborné reálne dialógy ktoré v hernom priemysle nemajú konkurenciu a toto umenie ovláda snáď už len Rockstar Games a Naughty Dog.

Pre všetkých znalých aj neznalých sveta Zaklínača je v menu znovu pripravená rozsiahla encyklopédia postáv a beštiár, takže v skratke sa zoznámite so všetkými, ktorí vystupovali v knihách aj predchádzajúcich hrách. Rovnako ako minule, aj teraz sa záznamy o postavách postupne dopĺňajú počas hrania. Oplatí sa čítať aj knihy a rozšíriť si tak politický obzor aj dianie vo svete alebo si naštudovať taktiky boja proti rôznym beštiám.

Po skončení príbehu máte znovu možnosť pokračovať v remesle Zaklínača. Čakajú tu na vás teda zaklínačské zákazky, vedľajšie úlohy, skryté poklady, rabované osady, hniezda príšer, miesta moci a legendárne zaklínačské zbroje, na ktoré ste si ešte nenašli čas. Sľubovaných 200 hodín je tak reálnych a silne odporúčam dávkovať vedľajšie úlohy s príbehovou linkou. Lepšia Zaklínačská zbroj, ktorú si sami vyrobíte u zbrojára sa vám totiž na vyšších obtiažnostiach vyslovene hodí a svet bude vďaka prítomnosti hlavných postáv stále živý.

Trúfam si povedať, že side-questy sú v žánri, ale aj v hernom priemysle tým najlepším v histórii, čo sme tu kedy mali. Každý nepovinný quest, každá zákazka je spracovaná rovnako kvalitne, ako príbehové úlohy a znovu vládnu skvelé dialógy a vždy originálne námety questov. Quest „vojdi do jaskyne a zabi 10 potkanov“ tu nenájdete. Musím povedať, že oproti Zaklínačovi pôsobia questy v Skyrime ako smiešna fraška, ktorú vymysleli deti na Základnej škole. Zaklínač má totiž questy inteligentné, čo v hrách vidíme málokedy. Každá úloha, aj tá najmenšia sa vyvinula z nejakého dôvodu a každý jeden je úplne jedinečný. Je priam neuveriteľné, koľko času a nápadov museli vývojári z CD Projekt Red vložiť do všetkých tých úloh rozosiatych po svete. Sú to vlastne drobné príbehy obyčajných ľudí, kvalitnejšie napísané než čokoľvek, čo ste kedy hrali.

Ako príklad uvediem jeden z primitívnych questov, s ktorými som sa stretol. Zadal mi ho jeden z obyvateľov farmárskej osady. Zmizol mu kôň a ponúkol mi dva džbány vodky za to, ak mu koňa nájdem. Siváka som samozrejme vystopoval a zistil som, že koňa ukradli neďaleko usídlené oddiely elfov Scoia’tael, ktorí po boji kone potrebujú na prevoz ranených. V ten moment mám možnosť koňa nechať elfom a klamať farmárovi, že ho roztrhali vlci, alebo elfom koňa zobrať a vrátiť ho majiteľovi. Elfom teda môžem koňa zobrať po dobrom – použitím znamenia Axie vodcu zmanipulujem, aby mi koňa vydal, alebo sa im začnem vyhrážať a posekám ich na kusy. Takže už zdanlivo primitívny quest je možné riešiť niekoľkými spôsobmi a zvoliť si menšiu obetu. To isté platí vlastne o všetkých povinných aj nepovinných úlohách, vždy budete musieť niečo obetovať pre dosiahnutie iného.

Questy sú proste absolútna špička v hernom priemysle a nastavili nový štandard, ktorého sa dúfam chytia aj ostatní vývojári RPG. Sledovať toľko rôznych zaujímavých príbehov bežných ľudí je niečo úžasné a vďaka tomu vám svet Zaklínača príde živý, ako nikdy predtým. Nebudem klamať, ak poviem že akýkoľvek quest v Zaklínačovi má lepší príbeh než celé COD alebo Destiny. A teraz neviem či to je na smiech, alebo na zaplakanie. Malý tip ku questom – niektoré sa aktivujú tým, že počúvate rozhovory obyvateľov, takže sa oplatí občas pozastaviť aj čítať nájdené listy. Zaklínačské zákazky potom visia na nástenkách obývaných miest.

Zaklínač 3 ponúka doslova  obrovský svet, hernú mapu

Svet Zaklínača 3 je doslova obrovský. Mapa sa skladá z piatich prístupných oblastí – zámok vo Wyzime, Bielosad, Velen+Novigrad, Skelligské ostrovy a nakoniec aj pevnosť Kaer Morhen + okolitá krajina. Presnú rozlohu mapy si netrúfam odhadnúť a neviem posúdiť, či správy o 3,5x väčšej mape ako Skyrim sú pravdivé. Zdá sa byť ale obrovský už len preto, že je husto pokrytý a mapa je doslova posiata otáznikmi a výkričníkmi s úlohami.

Geralt vie po prvý krát aj voľne skákať a jazdiť na koni. Kôň Klepna tvorí neoddeliteľnú súčasť hry a vývojári novým herným mechanikám venovali dostatočnú pozornosť. Kedykoľvek je možné si koňa zavolať k sebe a dokonca si ho aj mierne vylepšiť novým sedlom pre výdrž a kapsami na zväčšenie inventára ba dokonca si môžete na koňa zavesiť trofej – jednu z hláv najväčších potvor. Ďalšia mechanika koňa je jeho stav paniky, ktorý sa naplní v prítomnosti väčšieho počtu nepriateľov. Kôň vás potom zhodí zo sedla a ujde. Posledným bonusom je boj priamo v sedle kedy môžete useknúť hlavy počas šprintu. Podržaním tlačidla útoku v sedle koňa sa čas spomalí a vyzerá to efektne. Pri držaní tlačidla pre šprint (defaultne Shift) sa kôň zase automaticky drží cesty, alebo sa sám vyhýba stromom. To, že sa občas zasekne o objekty v okolí, alebo nečakane spomalí snáď prehliadnete, no po desiatkach hodín to vie byť otravné. Pripisoval by som to ale skôr samotným objektom.

Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_31

Novinkou je aj plávanie a tak mnoho pokladov je ukrytých aj pod vodou. Nehovoriac o tom, že pod vodou sa odohráva aj časť príbehových aj nepovinných úloh, takže sa namočíte či sa vám to páči alebo nie. Navigácia pod vodou je tak trochu nešikovná ale aj napriek tomu to beriem ako príjemné spestrenie hrania. Po vode sa je možné pohybovať už aj na loďke, ktorá má dokonca model poškodenia. Ak prudko narazíte, fakt vám odpadne kus dreva a neskôr sa loďka potopí. V pohybe po svete poslúžia aj body rýchleho cestovania, tzv. fast-travel, ktoré však samozrejme musíte najskôr objaviť (niektorí kupci mapy s bodmi predávajú). Na neviditeľné steny tu nenarazíte, koniec sveta je vyriešený celkom rafinovane – za hranicami mapy totiž žijú draci a kôň sa splašene otočí späť.

Tak celkom neviem, ako sa vývojárom podarilo vytvoriť tak nádherný žijúci svet. Každá oblasť je svojim spôsobom jedinečná. Vlastne som mal potrebu si znovu všetko fotiť, pretože simulácia dennej doby a počasia sú proste nádherné. Dostanete sa do temných bažín, bojových polí plných trosiek, do hustých lesov aj na trávnaté pláne, ale aj do zasnežených hôr, jaskýň a na drobné ostrovy pod rúškom hmly. Variabilita prostredia je viac než uspokojivá a neexistujú tu žiadne vážnejšie prekážky v prostredí. A to vám príde familiárne, však Zaklínač sa odohráva v domácom Slovanskom prostredí. Mimochodom, simulácia búrky vás totálne dostane. Zvukové efekty pri hrome a stromy ohýbajúce sa pod náporom vetra, proste paráda.

Tak ako minule, aj teraz budete mať pocit, že svet žije aj bez vášho pričinenia. Veci sa diali aj pred tým, než ste na miesto dorazili vy. Dedina žije, každý obyvateľ má svoj pracovný cyklus, zvieratá lovia a prízraky zabíjajú. V hre je mnoho detí ktoré dokonca zohrávajú dôležité roly v questoch, čo pokladám za jedno veľké plus. Od inak vážnej tematiky si tak môžete oddýchnuť s detskými dialógmi, alebo vtipnými rozhovormi s trollmi. V krajinke potom žije viac než 50 rôznych druhov potvor, zvierat, magických bytostí a duchov, ale aj mierumilovných beštií, ktoré možno potrebujú zo seba strhnúť kliatbu. Odporúčam počítať beštiár.

Čo sa aktivít spoločenského vyžitia týka, CD Projekt stvoril vo svojej hre niečo unikátne. Žiadny poker, kocky alebo kadejaké ojazdené hry, ktoré nájdeme v každej hre ale vlastnú kartovú hru Gwynt, ktorá je prekvapivo dobre spracovaná a najmä zábavná a návyková. Ide o akési bojové pole, kde sa vykladajú karty predstavujúce vojenské jednotky. Vysvetľovať kompletné pravidlá by bolo v recenzii zbytočné, pretože hra vás do jednoduchej hry vtiahne sama, ale musím povedať, že je hra šikovne pridaná do fungovania celého sveta. Okolo gwyntových kariet sa totiž točí nejeden quest a dokonca karty občas slúžia ako odmena. Najmä tie vzácne. Okrem Gwyntu sa môžete zúčastniť závodov na koňoch a prilepšiť si o nejaký ten peniaz. Spravidla však tým získate lepšie vybavenie pre koňa. Nechýbajú ani pästné súboje v ringu, či nevestinec, kde môžete obšťastniť jednu z miestnych dám. Bez cenzúry samozrejme.

Súbojový systém Wither 3 je to najlepšie, čo môže RPG ponúknuť

Hra, ktorá si zakladá na súbojovom systéme ho musí mať vymakaný do posledného detailu. Väčšinou sa to vývojárom podarilo a tak tu máme skvelú kombináciu taktiky, krásnych pohybov a potreby skillu hráča. Zámerne som si zvolil jednu z ťažších obtiažností, ktoré mi garantovali výzvu pri súbojoch. A nikdy som to neoľutoval, hoci som jedného z bossov skolil až na desiaty pokus. Hrať na ťažšej obtiažnosti mi dalo pocítiť, aké je remeslo Zaklínača – náročné a možné jedine s dôkladnou prípravou. Príšery a nepriatelia sa nelevelujú podľa hráča ale majú pevne stanovené levely. Síce je mapa hry dostupná hneď od začiatku, príšery majú pevný level, ktorý sa odráža na ich sile a obrane. Dokonca aj questy sú označené doporučeným levelom aj keď nepopieram, že je možné zvládnuť quest s oveľa vyšším levelom.

Boj je plynulejší než v predošlých dieloch. Geralt je síce starý, ale furt obratný a bez problémov zvláda piruety aj dlhé úskoky. Na obranu proti úderom máte teraz až päť možností – útok blokovať, odrazenie načasovať a vrátiť, rýchlo uskočiť do strán, urobiť veľký kotúľ alebo sa ochrániť znamením Quen. Myslím, že žiadna hra neponúka toľko možností taktizovania. Niektorí nepriatelia majú až podpiemernú AI ale na druhej strane pokladám za pozitívum že sa neboja útočiť aj niekoľkí naraz. Pri hre na vyššej obtiažnosti ste doslova nútení využívať kombinácie znamení, elixírov, petárd a útokov. Keď Geralt zapáli nekkera znamením Aard a potom mu usekne hlavu, je to vizuálna lahôdka. Animácie sú fakt parádne a plynulé a nešetrí sa brutalitou, presne ako v knihách. Preto uvidíte momenty, kedy ostrie meča pretne človeka napoly. Od hlavy po rozkrok.

Kto nehrá Zaklínača s alchymiou, hrá ho zle. Zaklínač 3 prináša oveľa viac z každého odvetvia ako predchodcovia. K dispozícii je už minimálne 8 petárd, 12 olejov na meče a 43 odvarov a elixírov (pre porovnanie 9 petárd, 8 olejov a 20 elixírov vo Witcher 2), na ktorých používanie si rýchlo zvyknete. Každá príšera totiž vyžaduje inú taktiku boja a pred bojom je zase dobré požiť niekoľko užitočných elixírov. Oleje nanesené na meče zvyšujú poškodenie danému typu nepriateľa, odvar zväčša zlepšuje nejakú fyzickú schopnosť a elixíry slúžia na aktívny bonus v boji, či regeneráciu, proste klasika, tu sa nezmenilo nič. Do rýchleho inventára si môžete dať dva elixíry alebo odvary + dve petardy, ktoré môžete používať v boji bez nutnosti liezť do menu. Nezabudnite, že všetky elixíry a petardy sa vám automaticky doplnia pri meditácii!

Geralt môže v trojke niesť aj dve aktívne veci do ruky, jednou z nich môže byť aj fakľa. Tou druhou je kuša, ktorej používanie si obľúbite najmä pri love lietajúcich potvor. S jej pomocou na zem zhodíte aj kráľovského gryfa, alebo baziliška, či kŕdeľ sirén. Pri mierení kušou sa tiež spomalí čas, rovnako ako pri mierení petardami. Kuša je tiež jediná zbraň, ktorou je možné vystreliť aj pod vodou, takže je to jediná možná obrana proti utopencom. Vývojári prepracovali do detailov všetko v hre a výnimkou nie je ani táto nová zbraň. Kuša totiž pojme niekoľko druhov šípov a samozrejme si môžete časom vyrobiť lepšie. Napokon tak ako každý kúsok vybavenia.

Síce si môžete vybavenie zakúpiť u kováča a zbrojára, alchymistu a potulných obchodníkov, nič nie je lepšie, ako vlastná zbroj. Na výrobu vám poslúži viac ako 220 alchymistických prísad a materiálov a ďalších 60 predmetov, ktoré je možné rozložiť na drobné materiály. Odporúčam sa zamerať hlavne na Zaklínačské zbroje školy mačky, medveďa alebo gryfa a prakticky od začiatku hry tak ukovať najlepšie kúsky vybavenia. Tie Zaklínačské je možné navyše vylepšiť až na štvrtú majstrovskú úroveň. Mne osobne trvalo cez štyri hodiny, kým som našiel všetky výrobné plány majstrovskej zbroje (nutné vyrobiť najskôr základnú, vylepšenú aj prvotriednu zbroj), naučil sa potrebnú alchýmiu a pomohol zbrojárovi k tomu, aby mi mohol niečo také vyrobiť. Výsledok ale stál za to a pocit rastu postavy tu je výborný. Po 80tich hodinách hrania mi v inventári svieti okolo 110 nákresov na výrobu mečov a zbroje a dokopy je ich v hre až 149. Super je, že stupne vylepšenia kúskov oblečenia nie sú len v štatistikách ale autori skutočne vymodelovali iný vzhľad pre každý stupeň. A ich dizajn je vskutku očarujúci.

Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_69

Niektoré meče a zbroj je možné si dodatočne vylepšiť ešte runovými kameňmi a glyfmi. Glyfy slúžia na vylepšenie sily znamení a vkladajú sa do zbroje. Runové kamene idú zase do zbraní a vylepšujú drobným bonusom útočnú silu, alebo pridajú efekt popálenia, zmrznutia. Remeselníci vám môžu dokonca kamene vybrať a uvoľniť tak miesto pre iné. Ako v každom správnom RPG, aj tu sa vybavenie opotrebúva a je nutné ho po čase opraviť. Znovu poslúži remeselník za malý poplatok. Na dočasné vylepšenie útočnej sily a brnenia slúži brúsny kotúč a stôl, takže ho určite navštívte pred každým ťažkým bojom v rámci prípravy.

Neodmysliteľnou časťou vývoja postavy v RPG žánri je strom schopností. Ten sa znovu radikálne zmenil. Teraz vám hra ponúka dokopy 12 slotov na skilly a ďalšie štyri na mutagény, ktoré môžu tieto skilly posilniť. Stromy schopností sú štyri, v ktorých je po 20 skillov (okrem general, tých je 10). Tie treba najskôr odomknúť skill bodmi a až potom si ich môžete vložiť do aktívneho skill slotu. Mutagén rovnakej farby, akú má skill, vám pridá bonus. Vybrať si z 90 skillov svojich 12 bude náročné, našťastie existuje elixír, ktorý vám dovolí skill body znovu prerozdeliť a odomknúť si iné. Ďalší bod pre vývojárov, must-have fíčura v každom RPG. Nehovoriac o tom, že vám hra dokonca dáva aj iné možnosti získania skill pointov zadarmo, ako práve levelovaním postavy. Stačí sa po svete poobzerať po miestach moci a načerpať z nich.

Zbieranie predmetov v okolí je bez akejkoľvek zbytočnej animácie – takže veľmi rýchle a ostatní vývojári by sa mali učiť. Pre zobratie všetkého naokolo stačí proste spamovať aktívne tlačidlo, čo je  super. Často sa ale bohužiaľ pri balíčkoch s lootom nachádza aj nejaký predmet, ktorý sa dá zapáliť. A zapaľuje sa rovnakým tlačidlom, ako sa zbierajú itemy, takže vás nechcená animácia bude prenasledovať od začiatku až do konca. Kompletne prekopaný bol aj inventár. Predmety sú väčšinou automaticky triedené do skupín príslušným tlačidlom a veľmi rýchlo sa zorientujete pri predaji nepotrebných materiálov. Ale stále tu chýba filter napríklad na zoradenie podľa váhy, použitia, jedla/pitia alebo ceny (malý tip – meče predávajte u kováča, zbroj u zbrojára, zaplatia za ne omnoho viac ako bežní obchodníci). Manipulácia s inventárom v PC verzii je hračka, naopak na PS4 verzii je nutné sa ručne posúvať cez všetky okienka. Ale tak nejako nechápem, prečo sa z ponuky inventára musím preklikať späť do hry až cez štyri stlačenia ESC, každé s animáciou!

Všetko hore spomenuté ale ukazuje na to, že je to sakra dokonalé RPG so všetkým, čo k tomu patrí. Premakaný crafting zbraní a alchýmia, skutočné ovplyvnenie schopností hráča, vylepšenie zbroje jednak štatisticky, tak aj vizuálne, mnoho spôsobov, ako si v boji vytvoriť výhodu a nakoniec aj prehľadný strom schopností, ktorý skutočne dáva pocit rastu postavy a najmä radikálne mení užívanie znamení. Proste sa tu vyhráte do sýtosti a vývoj postavy je tu na tej najvyššej úrovni.

Pred vydaním sme často videli dôkazy o downgrade a značne zmenenom vizuálnom štýle. Ono to fakt nevyzerá tak, ako na prezentáciách v roku 2013 alebo 2014 a dokonca v hre nenájdete ani questy, ktoré nám boli vtedy prezentované. A áno, downgrade prebehol, však sa k tomu vývojári už priznali. Ale aj napriek tomu hra vyzerá totálne úžasne. Ako jasné slabiny by som videl trávu, ktorá nemá tieňovanie, alebo chýbajúcu teseláciu, bez ktorej všetky steny vyzerajú ploché, ale sú tu isté silné stránky, ktoré za cenu výkonu pretlačili grafici vpred.

Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_56 Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_63 Zaklínač 3 Divoký Hon Screenshot_64

Tou najsilnejšou sú azda emócie v tvárach hlavných postáv. Už v skorších odstavcoch som spomenul, že z tvári je možné vyčítať vzťahy a city, ktoré postavy medzi sebou majú. Technológia je fakt na vysokej úrovni a za najsilnejší moment pokladám ten, kedy Geralt chcel plakať ale zaklínač nevedel ako. V jeho očiach a jeho tvári bolo ale vidieť veľmi silné emócie a nezaostávajú ani ostatné postavy. Zamilované pohľady Triss, pohŕdavé oči Yennefer a nafúkaný Radovid majú jedinečné osobnosti práve vďaka kvalite, s akou sú vytvorení. Práve to je jeden z dôvodov, prečo sa sami na postavy naviažete a budú vám chýbať. Toto je ďalšia vec, za ktorú sa CD Projektu hlboko klaniam.

Jednou z najkrajších vecí na hre je spracovanie krajiny. Prakticky celá mapa je vyplnená nejakými objektmi a vegetáciou a každá chatrč je plná detailov, všetko poctivo ručne dekorované. Môžete vstúpiť približne do 90% domov na dedine a 20% budov v mestách. Jednotlivé mapy sú úplne bez loadingu a hra sa načíta len pri rýchlom cestovaní, pri zmene mapy alebo pri úmrtí. Doskakovanie objektov, alebo presnejšie ich streamovanie je ale dosť často viditeľné na stromoch v diaľke. Zmena detailu modelu v rôznej vzdialenosti nie je plynulá ani na maximálnych nastaveniach. Na PS4 je to jeden zo závažných problémov a trochu to kazí celkový dojem z inak nádhernej krajiny.

Hra má real-time zmenu dennej doby a jeden 24-hodinový cyklus v hre trvá 1,5 hodiny v reálnom čase. Nechýba dnes už ani štandardná zmena počasia a 3D oblaky, ktoré na zem vrhajú tiene. Trocha potom zamrzí hnusná voda, ktorá je v podstate len rovná plocha s dynamickou textúrou a vyzerá ako olej. Niektoré stromy tiež nepobrali na kráse a autori museli improvizovať 2D textúrami, ktoré skrížili cez seba. Ale vo vetre sa ohýbajú parádne.

Witchera si rozhodne užijete aj na priemerných herných počítačoch, pretože hoci si ho nastavíte na najnižšie detaily, vyzerá stále veľmi dobre. Je skvele optimalizovaná, a prepady FPS sa pohybujú len v rozmedzí 5, maximálne 10 snímkov za sekundu. V prípade, že máte na full detaily problémy s framerate, znížte hodnoty kvality tieňov, viditeľnosť listoví (to je hodnota pre vykreslenie vegetácie do diaľky) a bezkonkurenčne najväčším žrútom výkonu je Nvidia Hairworks – technológia pre teseláciu vlasov. Aj na tej najvýkonnejšej zostave dokáže z výkonu odhryznúť slušných 15-20 fps. Screenshoty som samozrejme fotil so zapnutým Hairworks, pretože ide o najkrajšie spracované vlasy, aké sme v hrách videli. Geraltovi dokonca počas hrania rastú fúzy, teda si ich môžete oholiť a sledovať jeho tvár počas ďalších dní. Vlasy aj fúzy vyzerajú totálne úžasne, a podporu Hairworks majú aj niektoré príšery a zvieratá. Medvedia srsť alebo hlava Gryfa vyzerajú v pohybe famózne, bohužiaľ cena výkonu je príliš vysoká. Majiteľom AMD kariet z výkonu tento efekt uberie ešte omnoho viac. PlayStation 4 verzia vyzerá zhruba tak, ako PC verzia na high detaily. Najväčší rozdiel je vo vykreslení vegetácie do diaľky, kde PS4 verzia má približne medium nastavenie tej počítačovej. Hra na konzole navyše nebeží plynule a v akomkoľvek väčšom boji padá FPS na bolestivých 25 ba dokonca aj k dvadsiatke. CD Projekt vraj na stabilite pracuje.

Čo sa bugov týka, počas desiatok hodín som narazil len na dva, či tri, ktoré viedli k načítaniu poslednej uloženej pozície. Najhorší bol inventár, v ktorom mi hra spadla asi 10x, našťastie to opravil patch dva dni po vydaní. Raz som sa potom zasekol s postavou medzi kameňmi. Mnoho bugov z herných fór, ako zasekávanie NPC postáv v stenách, alebo lietajúce zvieratá som si ani raz nevšimol, hra mi bežala stále relatívne hladko. Vývojári navyše vydávajú patche a DLC prídavky zdarma, takže podpory sa nebojím. Hlavné je, že sa mi nestalo nič nečakané počas questov ale doporučujem využívať F5 pre rýchle uloženie.

Zvuková stránka hry je rovnako na špičkovej úrovni. Dabing postáv nám ostáva z minulého dielu a svetom sprevádza fantastická hudba, všetko v priestorovom Dolby Digital. Hru som inak hral s poľským dabingom a profesionálnymi českými titulkami. Tie mal na starosti rovnaký tím ako minulý diel a teda sa nám nezmenila terminológia a všetko máme pekne po starom. S češtinou sa v hre budete cítiť ako doma, možno aj preto, že mnoho výrazov sa udomácnilo už vďaka českým knihám Zaklínač. A čo sa toho poľského dabingu týka, je oveľa kvalitnejší ako anglický, počnúc dedinčanmi, končiac Geraltom. Inak si hru ani neviem predstaviť.

Na záver chcem zhrnúť všetko pozitívne, a bohužiaľ aj negatívne, čo nám Zaklínač 3 priniesol. A že je tých pozitív hodne! V prvom rade je to dôstojné ukončenie púte Geralta a hold všetkým priaznivcom kníh, na ktoré sa trojka tak často odkazuje. Vlastne je toto ako splnený sen – odpovede na otázky, ktoré nás žrali celé roky.

Spracovanie questov tu je absolútne bez konkurencie, CD Projekt dokázal vytvoriť inteligentné a hlavne logicky stavané úlohy, ktoré majú skutočný dôvod a skutočný príbeh. Aj ten posledný zaprdený quest na konci sveta od farmára má lepší príbeh, než väčšina hier dnes na trhu. Veľmi k tomu pomáhajú perfektné dialógy hlavných, vedľajších, aj tých najmenej podstatných osôb v hre a celé to pôsobí, akoby ste čítali ďalšiu knihu. Pretože presne tak kvalitné rozhovory som mal možnosť čítať práve v knihách z pera Sapkowskeho. Ďalším silným bodom je spracovanie postáv a ich emócií, ktoré mi neraz nahnali slzu do oka.

Zaklínač 3: Divoký Hon ale pracuje dokonale takmer so všetkým. Vývoj postavy je tu maximálne využitý od stromu schopností cez vlastnú výrobu zbroje a zbraní až po dočasné vylepšenia elixírmi. Rozhodne Zaklínača doporučujem hrať na vyššej obtiažnosti pre všetkých, ktorí majú s RPG žánrom aspoň malé skúsenosti. Nebudete ľutovať a zažijete skutočnú výzvu v ktorej využijete plný potenciál taktiky a príprav na boj. A nakoniec tu je nádherný svet plný výziev a krásnych miest, svet plný príbehov menších aj väčších, svet, ktorý môžete ovplyvniť aj vo veľkom merítku. Rozhodnutia majú vždy krátkodobý, ale aj dlhodobý dopad a všetko sa vám vráti. Je to tiež audiovizuálna chuťovka, ktorej melódie sa vás budú držať aj hodiny po dohraní.

Hra nie je rozhodne dokonalá, je tu mnoho drobných faktorov, ktorými sa ale nemá cenu zaoberať, vzhľadom na veľkosť hry. Kôň sa občas zasekáva, vegetácia doskakuje a voda vyzerá ako olej, ale to sú drobnosti, ktoré nemajú takmer žiadny dopad na výsledný zážitok, ktorý Zaklínač 3: Divoký Hon prináša. Svojim premakaným spracovaním prekvapí aj tých, ktorí so sériou nemajú žiadne skúsenosti a tieto drobné chybičky len stoja v tieni mimoriadnych pozitív tohto majstrovského diela. Niečo také vznikne raz za desaťročie.

Hru Zaklínač 3: Divoký Hon si môžete kúpiť v krabicovej aj digitálnej verzii s českými titulkami na XGames.sk
Zaklínač 3: Divoký Hon
  • 10/10
    Príbeh - 10/10
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 9.5/10
    Grafika/technické spracovanie/hudba - 9.5/10
  • 10/10
    Questy - 10/10
  • 10/10
    Herná náplň - 10/10
9.8/10

Verdikt

Zaklínač 3: Divoký Hon je s prehľadom to najlepšie RPG všetkých čias a jedna z najlepších hier, aké som kedy hral. Pre fanúšikov série 20/10 a pre každého hráča povinnosť s historickým významom.

Sending
User Review
4.8 (5 votes)

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.