Destiny 2 Recenzia

Destiny 2 - Recenzia

Najväčší launch tohto roka sa vydaril a obrovský hype. Destiny 2 je vo všetkom lepší ako jednotka

Takto pred troma rokmi som dohral prvé Destiny a v recenzii som vtedy nešetril kritikou. Jedničku som vtedy nazval bastardom hier HALO, ale bez vozidiel a Borderlands, ale bez humoru. Pamätám si na nevyužitý potenciál príbehu, suché misie, len málo náhodných eventov a pýtal som sa, kde že je tých 500 miliónov dolárov, ktoré Activision do značky investoval. Moje nervy, oni snáď čítali tú prekliatu recenziu, pretože Destiny 2 robí všetko lepšie, ako jednotka. Všetky neduhy, ktoré sužovali jednotku sú preč, konečne to má poriadny príbeh, je tu viac obsahu, lepší manažment lootu a tá hudba! Kto označí Destiny 2 len za DLC k jednotke, tak strašne sa mýli.

Páči sa mi, ako dvojka víta nových hráčov, ktorí si k jednotke nenašli cestu. Príbeh sa síce odohráva po udalostiach jednotky, no nemusíte mať žiadny prehľad v tom, čo sa stalo. Dvojka otvára novú príbehovú linku s novým nepriateľom a tento krát je príbeh oveľa priamejší a jednoznačnejší. Ghaul z rasy Cabal ovládol Travelera a chce získať svetlo len pre seba. Guardiani o svoje svetlo prišli, a tým aj o svoju nesmrteľnosť a schopnosti. Vaša postava si však cestu k svetlu nájde a preto je záchrana posledného mesta, ale aj Slnečnej sústavy vo vašich rukách. Hlavný nepriateľ a vodca červenej armády Ghaul má niečo do seba. Jeho motivácie sú pochopiteľné a jeho osobnosť sa postupom príbehu vyvíja, dokonca je veľmi zaujímavý. No až do konca hry ho uvidíte len prostredníctvom renderovaných sekvencií a záverečné momenty sú trochu unáhlené a finálny súboj svojim spôsobom jednoduchý. Vôbec by mi nevadilo, keby som prišiel do stretu s ním aj viac krát.

Dokonca som bol spokojný aj s ostatnými postavami. Množstvo z nich sa vracia z jednotky a nový parťák CAYDE-6 do príbehu vnáša konečne humor, ktorý mi v jednotke tak chýbal. Po zničení Veže sa časť hry presunie na vidiek našej planéty, kde pribudnú ďalšie postavy. Sociálna oblasť hráčov na vidieku pôsobí harmonicky a veľmi pokojne, čo po ťažkých bojoch rozhodne privítate. Príbehové misie vás zavedú do európskej mŕtvej zóny, kedysi nemecké mesto, z planét navštívite mesiace IO a Titan a k Slnku sa dostanete bližšie, než kedykoľvek predtým. Počul som zvesti, že DLC nás zavedie na Merkúr, takže sa celkom teším.

Takže zatiaľ čo jednotka mala príbeh chaotický, nejasný a fakt nudný, dvojka to všetko odčinila. Konečne to má spád, akciu, dojímavé momenty, napätie, skvelého záporáka s motiváciami a výbornú výpravu. Je plný skvelých dialógov, prepletený renderovanými cut-scénami s menším prekvapením v samotnom závere, až za titulkami. A hlavne, celým príbehom vás sprevádza absolútne fantastická hudba, či už v pomalších momentoch alebo v akcii. Hudba je jedným z najsilnejších článkov kampane a určite sa jej v recenzii budem ešte venovať.

Endgame obsah je ešte bohatší ako minule. Hráč ma na výber venovať sa vedľajším misiám, ktoré sú rovnako kvalitné a dlhé, ako tie hlavné. Po skončení príbehu nevymiznú z mapy, aj keď s príbehom mierne súvisia. Vedľajšie misie sú fakt kvalitné, či už pre jednotlivca, alebo pre partiu hráčov vo vašom fireteame. Vývojári sa poučili aj v prípade náhodných eventov vo svete Destiny 2. Zatiaľ čo minule som kritizoval to, že som počas celej hry narazil len na tri náhodné eventy a z toho sme splnili len dva, pretože pri jednom sme boli len dvaja hráči, tu to prešlo niekoľkými zmenami. V prvom rade náhodný event vo svete už nie je tak náhodný. Spustiť ho môžu samotní hráči a ostatní hráči na mape presne vedia, kedy a kde bude event spustený. Majú tak čas sa dostaviť k eventu a tak sa už nestane, že by ste boli na event sami. Za celú kampaň som sa zúčastnil asi desiatich „náhodných“ eventov. A nechýbajú ani tradičné patrol misie v štýle zabi desiatich nepriateľov, alebo dostať sa na vyhliadku.

Za plnenie rôznych vedľajších aktivít, náhodných eventov aj patrol misií dostanete odmenu vo forme lootu ale aj špeciálnych tokenov, jedinečných pre každú z máp (planét). Tokeny potom môžete vymeniť u NPC postáv za exkluzívny loot. Výmena nazbieraných surovín a tokenov je ťahákom znovuhrateľnosti v zónach, pretože NPCčka vám dajú skutočne kvalitné vybavenie, skiny aj módy na zbrane. Každá z NPC postáv tiež predáva nejaké tie itemy, či už zbrane alebo vybavenie a konečne, na rozdiel od jednotky, majú hodnotu. Hlavne začínajúci hráči nájdu vždy lepšie vybavenie u týchto obchodníkov, ako majú práve na sebe. Minule to bolo tak, že vybavenie od NPC postáv bolo vždy horšie a tak sme nemali žiadny dôvod niečo vôbec nakupovať.

Kustomizácia Guardiana a správa inventára sa takmer vôbec nezmenila, však načo meniť niečo, čo funguje? Zbrane a oblečenie prehľadne vymeníte kedykoľvek počas hry, inventár si viete spravovať dokonca aj počas načítania mapy. Jedným tlačidlom si viete porovnať level štatistiky itemov, ktoré máte pri sebe a tak si jednoducho zvýšiť celkový level postavy. Znova to funguje tak, že zo štatistiky obrany a útoku sa spriemeruje celkový level (Light) postavy.

K exkluzívnemu lootu sa viete dostať aj v strike misiách a raidoch. Strike misií je tu niekoľko a sú stavané na hru v partii – pre jedného príliš náročné. Najvyšším stupňom vedľajších aktivít sú znova raidy, zatiaľ v hre nenájdeme žiadny, prvý bude spustený až o pár dní. Raid nie je možné hrať osamote, takže ak nemáte svoj vlastný fireteam spoluhráčov, hra vám ich pridelí v matchmakingu. Raidy preveria vaše navigačné schopnosti, schopnosti v boji ale aj tímovú spoluprácu. Verím, že budú do hry pribúdať náročnejšie raidy tak, ako to bolo v prvej hre, aktuálne dostupné strike misie zvládnete bez problémov.

Konečne som sa dostal ku gameplayu. Stále sa to skvele ovláda a pocit zo streľby je vynikajúci. Každá zo štyroch už známych rás – Vex, Cabal, Fallen, Taken – má svoje slabé miesto a pri zásahu do tohto miesta efektne praskajú ako bublinková fólia. Guardiani dostali do vienka sadu nových špeciálnych útokov, vrhací štít, meč ktorý šľahá plamene alebo palicu, s ktorou sa budete obracať ako tornádo. Hra vám v neskoršej fáze hry dovolí si vybrať z množstva schopností aj špeciálnych útokov, takže sa oproti jednotke otvárajú oveľa väčšie možnosti úpravy hrateľnosti. Mimochodom, ak ste hrali jednotku, svoju postavu z tried Warlock, Titan alebo Hunter si viete presunúť do dvojky. A ak si idete vytvárať postavu novú, môžete sa pohrať s tvárou aj pohlavím svojho guardiana.

Multiplayerové zápasy znova prebiehajú v Crucible, s množstvom noviniek. K dispozícii sú v dvoch kategóriách, naľavo priateľské casual zápasy, napravo tie kompetetívne. Viac menej ponuka módov ostala – tímový deathmatch Clash, obsadzovanie troch bodov Control, alebo mód Supremacy, kde po každom zabití treba potvrdiť bod vyzdvihnutím sféry po padlom hráčovi. Takmer všetky tieto módy sú hrateľné aj v kompetetívnom móde, dal by sa nazvať hardcore. Hráči v ňom oveľa viac spolupracujú, zápas je pomalší, taktický a rozvážny. Zatiaľ čo v casual zápasoch hrá prakticky každý sám za seba, hoci v tíme, v kompetetívnych zápasoch som si spoluprácu s hráčmi nesmierne užíval. Najmä v hernom móde Survival. Oba tímy tu majú k dispozícii len 8 životov (respawnov) a vyhráva tím, ktorí zrazí všetky životy protihráčov na nulu. Destiny 2 prináša aj úplne nový herný mód Countdown, čo je prakticky Counter-Strike. Tím musí položiť bombu a brániť ju dokým nevybuchne a zároveň brániť svoje ostatné body, aby tak nespravil druhý tím.

Čo sa zmien týka, tento krát vo všetkých módoch hrá len osem hráčov – 4v4. V móde Control, kde sa obsadzujú body už majú tímy obsadený prvý bod a tak sa stretávajú až pri stredovom bode. Body tiež už netreba najskôr znížiť do neutrálu v prípade, že obsadzujete nepriateľský bod a obsadzovanie už neurýchli ani viac hráčov na ploche. Zápasy na ôsmych mapách sú teraz o poznanie kratšie, v rámci piatich - maximálne desiatich minút prebiehajú takmer všetky herné módy. Zmeny v Crucible mi vyhovujú, kratšie zápasy udržujú akciu a napätie a hráči vidia progress častejšie.

Za každý Crucible zápas znova získate nejaký ten Token. Zozbierané tokeny môžete znova ísť vymeniť do sociálnej oblasti a za určitú čiastku dostanete legendárny engram s predmetmi. To isté platí o materiáloch s rozobratých zbraní ktoré nechcete – materiál stačí ísť vymeniť za legendárny engram. A vlastne úplne všetky aktivity v Destiny 2 vás odmeňujú tokenmi a materiálom, ktorý je potom možné zameniť za engramy u rôznych NPC postáv. Takýto systém odmeňovania neuveriteľne prispieva k znovuhrateľnosti.

Však už niekoľko krát som sa pristihol pri tom, že počas cesty k vedľajšej misii som spravil nejaký challenge, alebo aktivitu za ktoré mám tokeny. A kde sú tokeny, tam sú legendárne predmety. Myslite na to, že všetko čo v hre urobíte, hoci len rozoberiete predmety na materiály, môže byť odmenené ďalšími, lepšími predmetmi. Bungie vyvážením odmien v Destiny 2 spravilo teda poriadny kus práce. Jediné, čo hráčom vadí je, že shadery (skiny oblečenia/zbraní) sa dajú použiť len raz. Ak chcete napríklad použiť rovnaký shader na prilbu, rukavice, zbraň a oblečenie, musíte mať z rovnakého shadera štyri kusy. Našťastie, od levelu 20 sa zvyšuje frekvencia odmien, takže ja tu problém nevidím.

Vývojári Destiny 2 urobili fenomenálnu robotu aj v dizajne zbraní. Existuje tu až dvanásť kategórií zbraní, medzi ktorými nájdete aj meč, SMG, či granátomety. Osobne som až po skončení hry našiel svoje obľúbené zbrane, ktoré mi neskutočne sadli. Počas celej hry som totiž zbrane často striedal, pretože so všetkými sa mi hralo vynikajúco a všetky mali svoje výhody. Ideálne je, keď máte v sekundárnom slote nejaký rýchly samopal, ktorým zdevastujete štíty nepriateľa, následne si zbrane vymeníte a dorazíte ho výkonnou puškou. Sú tak kvalitne navrhnuté, že sa naučíte využívať každú zbraň na inú príležitosť a rozhodne nebudete prilepený k jednej alebo dvom kategóriám. Už len z toho pohľadu, že každý nepriateľ vyžaduje inú taktiku. A napokon, konečne má každá zbraň iný zvuk, iný feeling, iné efekty a aj dizajn sa mi páči.

Destiny 2 ide vizuálne po stopách jednotky. Tu a tam uvidíme zlepšenie v grafike v jednotlivých scénach, nejaký extrémny skok dopredu to ale nie je. Na čo sme zvyknutí, sme znova dostali len v lepšom prevedení, počas kampane nechýbajú fantastické výhľady. Inak hra ponúka fakt špičkové grafické efekty a premakané renderované scény v príbehu. Do nich teda musel ísť poriadny balík peňazí a som rád, že po dlhšom čase tu máme štandardnú kampaň so skutočne kvalitnou vizuálnou výpravou. A zvuk? To vám je jedna báseň. Úprimne, tak dobrú hudbu som v hrách nepočul veľmi dávno, s čistým svedomím môžem povedať že to je jeden z najlepších soundtrackov v hernom priemysle vôbec. To je proste niečo nádherné. Pokojné a dojímavé momenty vám spríjemnia husle, akciu zase špičkový orchester. Každá jedna z misií v hre má hudbu stavanú presne na dej a neverili by ste, čo tak kvalitne napasovaná hudba vie spraviť s pocitmi. Akčné tóny pri brutálnej prestrelke vám a vašim priateľom doslova napumpujú adrenalín. Toto je soundtrack, ktorý sa dá počúvať aj mimo hru, Bungie uvoľnilo všetky skladby na Youtube a dajú sa tiež zakúpiť.

Tak by sa patrilo zhrnúť všetko, čo mi vadilo v jednotke a prirovnať dvojku. Minule bolo hranie náhodných eventov s ostatnými raritou, dnes je svet plný hráčov, vtedy chýbal voice chat, dnes je to samozrejmosť. Príbeh v jednotke bol nejasný a chaotický, dvojka priniesla zaujímavého protivníka s motiváciami a podali to na jednotku. V prvej kampani nápady došli vývojárom po piatich hodinách, tu vás hra neprestane udivovať až do samého konca, dokonca aj vedľajšie misie sú originálne. V jednotke zbrane v rovnakej kategórii vyzerali a zneli identicky ale tomu je teraz koniec. U obchodníkov tiež kúpite vždy lepšie veci, ako máte pri sebe (do levelu 20), loading už netrvá astronomicky dlho a funkčný systém odmeňovania vás doslova motivuje hrať aj po skončení kampane. Viac vozidiel, viac humoru, viac MMO prvkov a fantastická hudba, Destiny  je proste vo všetkom lepšie ako jednotka.

Hru na recenzovanie poskytol ACTIVISION. Destiny 2 si môžete zakúpiť na XGames.sk na všetky platformy.

Destiny 2

Príbeh - 8.5/10