Gears 5 Recenzia

Gears 5 - Recenzia PC verzie

Nadupadná akčná jazda od The Coalition.

Gears of War je tu s nami už dve generácie konzol Xbox. Je to hra, na ktorej najlepšie vidieť technologický pokrok trojáčkových titulov, ktoré definujú generáciu. A Gears bol vždy na technologickej špičke, aj keď pri pohľade do minulosti to tak možno už nevyzerá. Piaty diel hlavnej série ale dokazuje, že ide o to najlepšie, čo si môžete aktuálne na Xboxe zahrať, a nie len tam. Gears 5 je to najlepšie, čo si aktuálne môžete zahrať na PC, vďaka Microsoft.

Hra začína presne tam, kde skončila štvorka od štúdia The Coalition. Žiadna prestávka, žiadne magické triky, Gears 5 dokonca začínate s rovnakou postavou, s ktorou ste skončili Gears of War 4. Nehrali ste? Nevadí! Gears 5 vás totiž prevedie príbehom celej série Gears of War v jednej rekapitulácii a v tej druhej vám do podrobna pripomenie udalosti predošlej hry. Proste stvorené aj pre nováčikov.

Príbeh sleduje JD Fenixa, Marcusa Fenixa a ďalších v Delta Squade pri hľadaní zdroja novej rasy Swarm, ktorá v sérii nahradila Locustov. Tento krát sa ale hra zameriava na ženskú postavu, na Kait, za ktorú si napokon zahráte aj drvivú časť novej hry. Spolu s Kait odhalíte jej prepojenie na Swarm a dočkáte sa milých, aj nemilých prekvapení. Kampaň je pretkaná kvalitnými cut-scénami so špičkovými hereckými výkonmi, vďaka ktorým si kampaň skutočne zaslúži označenie troma Áčkami, s hviezdičkou.

Keď sa na to pozriem ako na celok, príbeh je prakticky pokračovaním štvorky, so všetkými známymi ale aj novými postavami. No určité rozdiely v kvalite tu nájdete, v prvom rade, postavy už nie sú tak bezcitné hovadá, ako v štvorke. Ploché dialógy nahradili kvalitné výmeny názorov, vtipné momenty, ale aj osobné záležitosti, vďaka ktorým postavy v Gears 5 pôsobia tak živo. Počas zhruba desať-dvanásť hodinovej kampane môžete sledovať osobný vývoj jednotlivých charakterov a koniec koncov vám možno na niektorých začne aj záležať. O to horšie sa vám potom budú robiť ťažké rozhodnutia. Kto nemal rád JD Fenixa v štvorke, s Kait si príde na svoje, lebo je to vcelku zaujímavý charakter. A JD si zdá sa, vstúpil do svedomia.

Samozrejme, keď je na scéne Marcus Fenix, už je to iná. Nechcem povedať, že vždy keď je na scéne, ukradne každý moment slávy, ale keď je na scéne, ukradne každý moment slávy. Fakt výborné dialógy, výborná réžia a výnimočný dabing, proste skvele odvedená práca pri spracovaní príbehovej kampane. A navyše, keďže celú kampaň je možné prejsť v kooperácii, automaticky tak budete mať so sebou partnera, či hráte sólo, alebo coop. Takže vás čakajú aj také tie drobné chaty medzi kľúčovými momentmi kampane. Negatíva? Asi len to, že nám tento diel série v podstate nič neozrejmil a celkovo sa vývojári málo venovali celej frakcii nepriateľov, pričom si len pripravili pôdu na ďalší diel.

Príbeh vás zavedie na nové nezvyčajné miesta. Často sa budete pohybovať v ruinách obrovských komplexov, niektoré z nich vám svojou veľkosťou doslova vyrazia dych. Kto by to bol povedal, že taký raketový hangár (pripomína zlatú éru sovietskeho vesmírneho programu) môže byť svojou veľkosťou dych berúci. Vývojári sa pohrali s každou lokalitou do najmenšieho detailu a úprimne, takto detailné levely som videl len v Uncharted 4. Neuveriteľné, koľko práce do hry vložili grafici a level dizajnéri. Ak máte chvíľku, len sa zastavte a nasajte atmosféru jednotlivých miest naprieč kampaňou. Klobúk dole.

Inovácie v kampani, ktoré nevyužili svoj potenicál

Gears 5 sa pokúša aj o mnohé inovácie v kampani. Počas nej sa dostanete do dvoch open-world oblastí, ktoré môžete voľne skúmať – prvý krát v sérii. Hra vám dá k dispozícii sánky s plachtou na suché jazdenie, no vo svete toho moc na objavovanie nie je. Sánky viac menej využijete len na presun z miesta A na miesto B, presne tam, kde vás pošle hlavná kampaň. Vývojári sa pokúsili vytvoriť aj drobné side-questy, ku ktorým sa dostanete práve sa sánkach, ale nejde o žiadne komplexné misie s mini-príbehom. Trošku škoda nevyužitého potenciálu, pretože tie open-world prostredia sú nádherné. Navyše, ak hráte v kooperácii, sánky ovláda len jeden hráč o ostatní sa môžu akurát tak na seba pozerať. Prostredia sú síce krásne, ale bez života. Ale oceňujem tie neskutočne premakané búrky v púšti s červeným pieskom, takýchto intenzívnych momentov tu je viac!

Objavovanie sveta a prehľadávanie okolia vás odmení v podobe zberateľských predmetov a vo forme upgradov pre robota Jacka. Čítate dobre, útočný dron z pôvodnej trilógie sa vracia a je lepší, než kedykoľvek predtým. Z mnohých abilít si môžete vybrať dve, pričom Jack má aj taký drobný strom schopností. Na povel dokáže vytvoriť štít, ovládnuť jedného z nepriateľov alebo priniesť náboje na zavolanie. Chce to trochu praxe, využiť ho čo najefektívnejšie, najlepšie ho využijete, ak sa k vám do kampane pridá ďalší hráč, ktorý bude robota priamo ovládať. Robot príbehové misie oživuje práve tým, že ho využijete aj v environmentálnych hádankách. Vadilo mi azda len to, že sa mi furt pchal do kamery a nebol som schopný spraviť screenshot bez toho, aby bol v zábere.

Vývojári si znovu vyhodili z kopýtka pri dizajne nepriateľov. Každý z nich vyžaduje osobitnú taktiku, niektorí precíznosť a trpezlivosť. Napríklad taký Warden je úplne odolný voči nábojom, dokým mu neodstrelíte helmu. Odmenou za jeho zabitie vám bude nový devastačný palcát na blízko. Lietajúci roj Leechov zase pripomína Sentinelov z Matrixu, do ktorých sypete náboje dovtedy, dokým roj úplne nerozstrieľate. Súboje s nimi sú extrémne napäté, akčné a ako vždy, aj náročné.

Gears 5 vyniká v tom, v čom séria exceluje úplne od začiatku. V strieľaní. Každý súboj je plný napätia, každý vyžaduje štipku taktiky, presuny medzi úkrytmi. Hra vás zhruba od polovice bude doslova zasypávať nie jedným druhom, ale celým radom nepriateľov, ktorí budú vyžadovať rozdielny prístup. Do niektorých nasypete celý zásobník od hora dole až kým im neexplodujú vnútornosti. Budem znieť ako psychopat, ale rozstrieľať ich na sračky je tááák skvelý pocit! Gunplay v Gears 5 je jedna veľká parádička, ako vždy, niečo, čo sa sérii absolútne nedá zaprieť. Súboje vyžadujú vašu plnú pozornosť, koncentráciu a takým správnym spôsobom vás doslova vyčerpajú.

Príbehová kampaň je jedna veľká jazda, presne to, čo od Gears of War očakávate. Hoci gameplay sa skoro vôbec nezmenil, hrá sa to presne ako štvorka, prakticky v každej oblasti nájdeme zlepšenie. Cutscény teraz úplne plynule prechádzajú do gameplayu a počas celej hry neexistuje ani jeden loading. Nepriatelia dostali healthbary a pribudli aj nové skvelé zbrane. Napríklad taký Lancer s granátometom, ktorý doslova zošle na zem bombardovanie. Proste geniálne.

Multiplayer plný COOP aj PvP herných módov

Multiplayer znovu privíta rovnako veteránov, ako aj nových hráčov. Nováčikovia si môžu zmerať sily vo Versus módoch, napríklad Arcade, čo je najjednoduchší a najdostupnejší herný PvP mód. Hoci, stále trochu rýchly a kompetetívny. Počas zápasu za každý kill získate lebku, za lebky si kedykoľvek môžete kúpiť špeciálne zbrane. Novinkou sú aj postavy, s ktorými do zápasu idete – každá z nich má vlastnú výbavu a hra vás neobmedzuje ani počas zápasu, postavu si môžete zmeniť kedykoľvek. Vývojári získali licencie na postavy z Terminátora a HALO univerza, takže sa môžete „tešiť“ aj na takéto skiny, v závislosti od toho, akú verziu hry máte.

Horde mód sa vracia a je lepší, než kedykoľvek predtým. Obľúbené súboje proti vlnám nepriateľov sú najintenzívnejším herným módom a pravdepodobne aj najobľúbenejším kooperatívnym módom. Postavy majú teraz vlastné ultimate ability, ktoré je však treba využívať takticky. Herná mena sa distribuuje počas zápasu rovnako medzi hráčmi a každý má možnosť hernými kartami posilniť tím. Novinkou je aj systém perkov, ktorý sa prenáša medzi jednotlivými Horde zápasmi a vznikol teda systém rozvoja postavy.

Úplne novým kooperatívnym módom je Escape, ktorý sa Horde módom určite inšpiroval. Hlavne napätím. Escape vás spolu s ďalšími dvoma hráčmi hodí do centra lineárnej mapy, z ktorej sa budete musieť prestrieľať von. Mapa sa postupne zapĺňa smrtiacim plynom a tak sú hráči nútení neustále sa posúvať von. Každý z hráčov má unikátne schopnosti v závislosti od postav, ktorej sa chopí a takisto si môže skilly pridávať kartami rovnako, ako v Horde.

Počas úteku z liahne nepriateľov hráči majú tendenciu skôr útočiť, ako brániť. Ide predsa o čas. Je vo vašom záujme, aby ste si ďalšiu bezpečnú pozíciu zaistili čo najrýchlejšie, aj keď po stenách tohto dungeonu lezú nepriatelia. Bezpečné miestnosti vám dovolia si dobiť zásoby a uložiť hru. Skvelou správou je, že mapy do módu Escape môžete vytvárať aj sami – prostredníctvom mapového editora v menu hry. Mapu potom môžete zdieľať, alebo si zahrať výtvory ostatných. Escape je spolu s Horde módom, v ktorom vám doslova bude horieť pod zadkom, je plný napätia a urgencie.

Gears 5 je najlepšou PC hrou roku 2019

Pár slov k PC verzii, ktorú som mal možnosť recenzovať. To je jedna báseň. PC verzia Gears 5, to je jeden z najlepších portov pôvodne konzolovej hry, aký som kedy hral. Nie len že tá hra vyzerá fenomenálne, tá hra skvele beží, optimalizácia je zvládnutá absolútne na jednotku. Grafické nastavenia sú tak bohaté, že by ste len ťažko hľadali konkurenciu, nechýba komplexný benchmark s výsledkami o vyťažení jednotlivých komponentov aj s mapou snímkov za sekundu. Vývojári navyše použili renderovacie techniky, ktoré efektívne využívajú dostupné zdroja hardvéru. Napríklad použitím swift častíc zredukovali využitie procesora pri časticiach na nulu. PC verzia zvládnutá na jednotku a pochybujem, že tento rok na PC vyjde nejaká lepšie spracovaná hra.

Gears 5 vyzerá po grafickej stránke absolútne fantasticky! Je to jedna z najkrajších hier, ktoré som na PC hral a rovnako dobre vyzerá aj na Xbox One X. Hra využíva novú renderovaciu techniku na DOF a bokeh efekt, takže všetky rozostrené scény vyzerajú úplne prirodzene, bez tvrdých okrajov. Tváre, animácie a mimika sú tým najlepším, čo môžeme v hernom priemysle vidieť a lepšie má azda len Naughty Dog. Všetky cutscény sú real-time, prechod z cutscény do gameplayu je plynulý, bez loadingu, proste fantázia. Dabing, animácie, tváre, kvalita textúr, volumetrické svetlá, častice, dokonca aj deštrukcia prostredia, detaily na najvyšej úrovni. Nechýba ani simulácia vetra z minulej hry, deformácia snehu a piesku, dokonca môžete rozstreliť ľad a vytvoriť do jazera dieru! Toto je najkrajšia hra, ktorú si na Xbox One X môžete zahrať a udáva nový štandard.

Oceniť musím aj zvukovú stránku, hoci na PC som s hrou mal rovnaký problém, ako minule. Nespolupracuje so 7.1 slúchadlami a o priestorový zvuk sa stará Dolby Atmos technológia. Spoľahlivo však nasimuluje priestorový zvuk aj na stereo slúchadlách. Ozvučenie tejto hry je fantastické, špičkový dabing postáv doplnili fakt parádne zvuky nepriateľov, aj prostredia. O hudbu sa postaral Ramin Djawadi, ďalšia pridaná hodnota k nadupanej atmosfére.

Gears 5 je jeden z tých titulov, pri ktorých si môžeme povedať, že mu nič nechýba. Ucelený balíček výbornej singleplayerovej kampane a plno multiplayerových kooperatívnych, aj kompetetívnych módov poteší nie len fanúšikov série, ale aj nováčikov. Skvele podaný príbeh plný akčných WOW momentov so skvelými postavami, dopĺňa grafika najvyššej kvality a špičkové ozvučenie. PC port sa navyše neskutočne vydaril a tak ide o jednu z hier, ktorá by vám absolútne nemala ujsť.

Gears 5 vychádza 10.9. na PC a Xbox One, aj v knižnici hier Xbox Games Pass len za 2€

Gears 5

Príbeh - 8.5/10