Genshin-Impact-Recenzia-hry-na-PS4

Genshin Impact - Recenzia

Prekvapivo dobrá adventúra od čínskych vývojárov.

Je to asi obrovská náhoda, ale presne takto pred rokom som recenzoval príbehovú adventúru Deliver us the Moon. Označil som ju za najväčšie prekvapenie roku 2019, pričom hra priniesla skvelý príbeh, grafiku, aj hudbu. Po roku recenzujem Genshin Impact a znovu je to pre mňa prekvapenie roka. Kto by povedal, že čínsky klon Zeldy môže priniesť také kvality aj na západný trh? A zadarmo?

Ku hre ma pritom pritiahla práve podobnosť s hrou The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Nintendo Switch exkluzivitou z roku 2017. Očaril ma trailer prezentovaný na State of Play prenose od Sony. Paradoxom však je, že Zelde som nikdy neprišiel na chuť a Breath of the Wild ma prestalo po dvoch hodinách baviť.

Genshin Impact sa nepopierateľne snaží napodobiť úspech známej Nintendo hry. Nájdeme tu identické herné mechaniky, ako lezenie na všetkých povrchoch, systém staminy, svet plný žiarivých farieb a veľmi podobní sú aj nepriatelia, či súboje. Je to však Free-to-Play hra, pričom v Číne sú veľmi populárne takzvané „Gacha“ mikrotransakcie – možnosť získať nové hrateľné postavy na náhodnej báze v loot boxoch.

Plnohodnotná open world AAA adventúra

Na moje prekvapenie však ide o plnohodnotnú príbehovú open-world AAA RPG adventúru. Za 20 hodín som absolútne nemal nutkanie využiť mikrotransakcie a užíval som si príbeh, svet aj hrateľné postavy, ktoré som dostal v rámci príbehu. Zadarmo tak získate oveľa viac ako by ste čakali a nič nenaznačuje tomu, že ide o free-to-play titul. Ak by som mal označiť Genshin Impact čo najstručnejšie, tak je to Anime verzia Breath of the Wild na steroidoch.

Príbeh sa odohráva vo fantasy svete Teyvat, kde sa vaša ženská Waifu, alebo mužská Husbando postava vydá hľadať svojho súrodenca. Spoločnosť vám bude robiť Paimon, akási uškriekaná víla, ktorá rada rozpráva o sebe v tretej osobe. Príbehom vás budú spravádzať aj fantastické cutscény a soundtrack na úrovni tých najlepších anime seriálov.

Príbeh je prekvapivo dobrý. Hlavná príbehová linka je dostatočne motivujúca, aby ste sa posúvali vpred a zároveň uvádza kopec zaujímavých postáv. V niektorých dôležitých questoch si navyše vyskúšate ovládanie postáv, ku ktorým sa dostanete neskôr v hre, respektíve cez mikrotransakcie (aj za hernú menu). Príbeh má úroveň aj v bohatých dialógoch a náplň týchto questov má ďaleko od stereotypu. Hráč má v mnohých situáciách voľnú ruku a často sa kladie dôraz na pozorovací zmysel. Doslova je tu aj funkcia na detektívnu prácu a stopovanie.

Vedľajšie questy sú na tom podobne dobre. Asi by som to nemal robiť, ale odvážim sa ich prirovnať k tým zo Zaklínača. Odohral som niekoľko questov, ktoré sa vetvili neuveriteľným spôsobom a až na samotnom konci všetko do seba zapadlo. Vývojári sa očividne snažili vyhnúť questom, ktoré by od hráča žiadali zozbierať 10 tohto a 5 tohto. Pochváliť musím aj bossov. Hra ich dávkuje v príbehu aj v side questoch, pričom každý vyžaduje inú taktiku boja.

Dynamické a uspokojivé súboje

Súbojový systém je tiež jednou zo silných stránok Genshin Impact. Každá z 24 hrateľných postáv ovláda jeden zo siedmych živlov. Naraz môžete mať až štyri z nich a ľubovoľne si medzi nimi prepínať. To je receptom na neuveriteľne živé a dynamické súboje. S postavami dokážete reťaziť elementálne útoky a využívať okolie, dokonca aj počasie. Prší? Použitie elektrických útokov znásobí v daždi ich účinnosť. Stojíte proti skupine mrazivých želé cukríkov? Zapáľte trávu ohnivým šípom a prežeňte tadiaľ tornádo! To sa zapáli a voilá, ohnivé tornádo, ktoré roztopí aj ľadové štíty. Chcete prejsť po rieke suchou nohou? Stačí si vytvoriť ľadovú plochu.

Kombinovanie elementálnych a fyzických útokov je extrémne dynamické a uspokojivé. Sám na sebe som spozoroval, že na začiatku hry som len mačkal tlačidlo na útok, po desiatich hodinách už som hral takticky, reťazil útoky, elementy, ba dokonca som sa posilňoval aj jedlom, ktoré si v hre môžete uvariť.

Objavovanie sveta a súboje nie sú tak fyzikálne založené, ako v Breath of the Wild, ale minimálne rovnako odmeňujúce. Debny s lootom sú na každom rohu a často treba vyriešiť environmentálnu hádanku na ich odomknutie. Po vzore hry od Nintenda, ani tu nechýba klzák na lietanie, aj keď vo forme magických krídiel. Plávanie a šplhanie je samozrejmosťou. Ak vás štvala výdrž zbraní v BOTW, tu našťastie nič také nie je, hra vás nebude obmedzovať ani vo veľkosti inventára – je neobmedzený.

Tona možností na progres postáv, žiadne nútené mikrotransakcie

Genshin Impact založil progres na dvoch systémoch – progres postavy a rank dobrodruha. Tým prvým budete zlepšovať vlastnosti postáv, každej osobitne, rankom dobrodruha si odomknete nové herné možnosti a odmeny. Na horný limit hrateľných postáv narazíte relatívne rýchlo, vylepšiť si ich na maximum zaberie len pár hodín. Hneď na to však získate dostatočný level dobrodruha na to, aby ste mohli naďalej pokračovať vo vylepšovaní hrdinov. Rovnako samostatne vylepšujete aj zbrane a postavy môžete obohatiť o artefakty, ktoré tiež môžete vylepšovať. Možností progresu je v tejto hre až až. Natíska sa otázka, kedy vás hra stopne a vypýta si reálne peniaze?

Je úplne prirodzené, že free-to-play titul niečo monetizovať bude. V prípade Genshin Impact, ak by ste sa nepozreli do menu s mikrotransakciami, hra vám o nich ani nepovie. Ani si to nevšimnete. Spoplatnené sú hrateľné postavy a zbrane, v rôznej kvalite. Predmety a postavy sú obsiahnuté v „Želaniach“ ktoré sú spoplatnené dvoma druhmi hernej meny.

Želanie najvyššej kvality som si za hernú menu kúpil skoro na začiatku hry, po 15-tich hodinách som mal stále dosť na to, aby som si kúpil ešte niekoľko želaní. Ja nie len že nemám potrebu si kupovať tieto balíčky za reálne peniaze, ale nemám potrebu si ich kupovať ani za hernú menu. Tak skvele je hra vyvážená.

Po vzore iných free-to-play hier vás Genshin Impact odmení aj za každodenné prihlásenie do hry, či plnenie denných úloh. Narazil som však na jeden limit, ktorý ma vyslovene obmedzuje v postupe, aj keď len na deň alebo dva. Totiž na vylepšenie zbraní potrebujem špeciálne materiály, ktoré sa v istom dungeone objavujú len tri dni v týždni. Nuž, budem si musieť Genshin Impact zapnúť aj vo štvrtok, alebo sobotu...nie že by mi to vadilo.

Či narazím aj na iné limity a obmedzenia brániace v postupe, je teraz ťažko povedať. Uvidíme, keď odohrám niekoľko ďalších desiatok hodín. Zatiaľ ma v hre drží naozaj fajn príbeh, skvelý súbojový systém, odmeňujúce objavovanie sveta a originálne questy aj dungeony.

Audiovizuálne ide o jednu z najkrajších hier v žánri

Graficky vyzerá hra famózne. Breath of the Wild z Nintendo Switch pri tejto hre pôsobí ako mobilná hra...počkať, veď aj Genshin Impact je na mobily. No proste, vďaka dynamickému striedaniu dňa a noci, počasiu a dynamickému nasvieteniu, každá scéna vo svete Teyvat vyzerá krásne. Nechýba dokonca ani foto mód, či možnosť si oddialiť kameru od postavy. Pochváliť musím aj parádny anglický dabing, ktorý pôsobil rovnako prirodzene, ako ten Japonský.

Medzi veľké negatívum hry na PlayStation 4 je doba načítania. Po východe z každého interiéru čakám takmer minútu na loading, rovnako aj pri rýchlom cestovaní a ešte dlhšie pri zapínaní hry. Po dlhšom hraní mi zvykne klesať FPS v meste aj na 20 a občas vypadnú aj textúry vysokej kvality. Dokonca sa mi hra raz úplne zasekla a niekedy aj tak triviálna vec, ako otváranie mapy, trvá večnosť. Z technického hľadiska je tu čo opravovať.

Nepochválim ani orientáciu v obrovskom množstve rôznych ponúk v menu. Od inventára, cez postavy, úpravy, vylepšenia až po in-game obchod, na to treba vysokú školu. Hra ponúka množstvo tutoriálov počas súbojov a pri objavovaní sveta, ale do menu vás nezasvätí nikto. Ak chcete z hry využiť maximum, dôkladne si preštudujte všetky ponuky, lebo neviete, kde na vás čaká nevyzdvihnutá odmena.

Genshin Impact je možné hrať aj v kooperácii naprieč platformami. Do vašej hry sa tak môžu pripojiť priatelia, ich progres sa prenášať nebude. Zatiaľ som kooperáciu neskúšal takže neviem ohodnotiť ani spôsob škálovania obtiažnosti ani odmeňovanie. Ale verím, že aj túto oblasť vývojári zvládli.

S Breath of the Wild má táto hra spoločného až priveľa. Asi budem kacír, ale Genshin Impact mi sedí viac, takmer vo všetkom. Príbeh ma príjemne prekvapil, questy sú originálne a nápadité a súbojový systém je zábavný. Kľudne ju tak môžete označiť za Anime kópiu Zeldy, no a čo. Hrá sa to parádne. Pri tom všetkom, hra vás vôbec nenúti využívať mikrotransakcie a celkovo ide o kvalitný, ucelený a plnohodnotný AAA zážitok.

Genshin Impact si môžete stiahnuť zdarma na PC, PS4, iOS a Android.

Genshin Impact

Grafika, zvuk - 9/10

Technické spracovanie - 8.5/10

8.9/10

Genshin Impact je prekvapením roka. Číňania na západný trh priniesli nápaditú, zaujímavú a hlavne návykovo zábavnú RPG adventúru s AAA kvalitami. Prináša kopec možností, ako utratiť reálne peniaze, ale ešte viac kreatívnych spôsobov, ako sa tomu úplne vyhnúť.

Oficiálna stránka

Recenzovaná verzia: PlayStation 4