God of War 2018 Recenzia

God of War - Recenzia

Kratos sa vracia. A je lepší než kedykoľvek predtým. Z God of War je ašpirant na hru roka.

God of War je výnimočná hra hneď v niekoľkých smeroch. Užíval som si každý jeden moment a neustále som si pripomínal, čo všetko urobili vývojári dobre. Nevyhol som sa porovnaniu s podobnými hrami, Uncharted, či The Last of Us od Naughty Dog. Majstri v tvorení príbehov, postáv a dynamických dialógov už nie sú len vývojári so psou labkou v logu. Takýto talent v sebe našli aj dizajnéri v Santa Monica Studio a God of War je nový benchmark herného priemyslu. Je to takmer dokonalá hra.

Mnohí sa obávali toho, ako vývojári zvládnu reštart série God of War po udalostiach v pôvodnej trilógii. Boh vojny Kratos odišiel na sever, kde sa usadil a splodil dieťa. Jeho meno je Atreus a bude vám počas celej hry robiť spoločnosť. Po smrti jeho matky sa Kratos s chlapcom vydajú na najvyšší vrchol sveta, aby rozprášili popol matky tak, ako si to želala. Hra začína netradične, skoro nič nevysvetľuje a vyzerá akoby sme do života Kratosa vstúpili len náhodou. Však pri prvom spustení hry začína hra priamo v hlavnom menu. Spôsob, akým vývojári hru narežírovali je geniálny. Od začiatku do konca je všetko snímané jednou jedinou kamerou, ktorá je síce zvyčajne za Kratosom, no v „prestrihových“ scénach sa hýbe akoby ju držal kameraman, behá medzi postavami, zameriava sa na dôležité veci. A to tiež znemená, že God of War môžete prejsť bez jediného loadingu alebo prerušenia. To celé posilňuje plynulý, ničím nerušený zážitok.

Podstatnú časť príbehu a informácií z herného sveta sa dozviete v dynamických dialógoch, ktoré sa spustia v podstate kedykoľvek. Je tak ťažké v hre nájsť vôbec nejaké hluché miesto a dávať pozor sa fakt oplatí. Aj z najmenších dialógov sa dozviete detaily o Kratosovi, o chlapcovi, jeho matke a množstvo dôležitých informácií o hernom svete.

Séria God of War sa presunula z Grécka na sever a autori využili severskú mytológiu, takže mená ako Odin, Thor, Týr, či katastrofálny Ragnarok sa budú skloňovať často. Severská mytológia a jej deväť svetov sú neuveriteľne atraktívne zasadenie, hoci vývojári v novej hre len škrabli povrch. To tiež znamená, že sa tu objaví deväť svetov severskej mytológie, no nie do všetkých nazrieme.

Vývojári sa samozrejme tak celkom neriadili historickými podkladmi a svet si prispôsobili podľa svojho. Fajnšmekri tak budú iste ohŕňať nosom nad tým, prečo autori príbehu pozmenili niektoré postavy, no koniec koncov to zatiaľ všetko skvele do seba zapadá. Príbehmi Bohov vás bude sprevádzať aj Mimir, jedna z kľúčových postáv hry. Jeho rozprávanie o bohoch a ich osudoch si budete môcť vychutnať vždy, keď sa dostanete do tichšej pasáže hry, napríklad počas plavby na loďke. Všetko je v češtine, takže už nevidím dôvod nevychutnať si všetko, čo autori pripravili na tanier. Ach jaj, také spoilery by som vám tu napísal, ale nemôžem. God of War je neskutočne náchylný na spoilery. Dokonca som musel zmazať nejaké screenshoty.

Príbeh je tak skvele napísaný, že by som ho kľudne zaradil medzi najlepšie diela za poslednú dekádu. Autori zo Santa Monicy si pripravili množstvo prekvapení pre nových, ale hlavne aj pre poctivých fanúšikov. Nechýbajú zvraty, dojímavé momenty, ale aj také, nad ktorými sa zamyslíme aj my, hráči. Kratos už totiž nie je arogantný mladík, ale veľmi múdry muž, snažiaci sa vychovať svojho syna najlepším spôsobom. Neuveriteľne sa mi páči aj chémia medzi postavami. Atreus k svojmu otcovi pristupuje s obrovským rešpektom a všetky rady si berie k srdcu. No nebude tomu vždy tak a počas hry môžeme vidieť vývojovú krivku charakteru, ako u Atreusa tak aj u Kratosa. Však minimálne jeden z nich má isté...tajomstvá. Perfektná chémia funguje aj medzi inými postavami, napríklad dvaja trpaslíci remeselníci sa na diaľku vtipným spôsobom ohovárajú, aj keď sú bratia. A to nehovoriac o hlavnom protivníkovi v tejto hre, to je teda sympaťák.

Neskutočne som si užil dabing. Kratosa dabuje nový herec a vôbec sa toho nemusíte báť. Jeho hlas je jedným z najlepších, čo som kedy počul a na postavu Kratosa sedí absolútne dokonale. Riadky dialógov pre Kratosa sú navyše veľmi priamočiare a vďaka nim sa nádherne vykresľuje charakter postavy. Kratos je prísny, strohý, ale múdry. Keď niečo nevie, proste povie že nevie. A aj Atreus dostal skvelého herca, obsadenie musím fakt pochváliť. Hlasy super, dialógy absolútna špička!

Musím pochváliť aj dizajn levelov. Prostredie je presne šité na príbeh a teda každý kľúčový moment zároveň odhaľuje aj podstatnú časť prostredia. Napríklad keď sa z vody vynorí Had Sveta, hladina jazera klesne natoľko, že odhalí ďalšie lokality, kde sa Kratos so synom vydá. Mimochodom, Cronos pri tomto hadovi vyzerá ako bábika. A hra neprestáva prekvapovať, nebudú chýbať bytosti kolosálnych rozmerov ale aj rôzne druhy prostredí. Či už ide o zimné lesy, vrcholky hôr alebo staré chrámy. Všetko bolo ručne robené a tak tu nenájdeme pasáž, ktorá bola len tak náhodne vygenerovaná. Všetko poctivo naaranžované tak, aby to urobilo na hráča dojem. A veru že urobilo. Vývojári sa museli pohrať s obrovským množstvom jedinečných objektov a pasáží. V každej nájdeme jedinečné dialógy, ktoré nám o prostredí povedia čosi viac a po hre sú roztrúsené aj legendy a báje. Všade sa vrátite minimálne dva krát, keďže do niektorých sekcií sa dá dostať až v neskorších fázach hry. Prekvapením je potom fakt, že hra počíta s tým, že prídete objaviť aj posledné skryté lokality a aj k nim sa môžete tešiť na jedinečné dialógy.

Konečne sa dostávam ku gameplayu. Kratos dostal do vienka sekeru Leviathan, ktorá sa na povel vráti do Kratosovej ruky podobne, ako Mjölnir do ruky Thora. Vyzerá to neskutočne efektne a Kratos s ňou dokáže parádne kúsky. Môžete si s ňou hádzať ako sa vám zachce a postupne si odomykať masívne kombá. V boji vám pomôže aj Atreus, tomu môžete tiež na povel prikázať, aby šípmi omráčil nepriateľov, prípadne ich len tak otravoval. Kratos sa postaví množstvám menších nepriateľov, ale aj tým masívnejším. Rovno by som hru zaradil aj do hack and slash žánru. Hoci sa môže zdať, že Leviathan vás po čase omrzí, nie je to tak, aj tu majú vývojári nejaké to eso v rukáve.

Dizajn levelov je okrem kvalitných súbojov preplnený aj enviromentálnymi hádankami. Sekeru je možné hodiť na dlhé vzdialenosti a nejaké tie schopnosti s lukom ovláda aj Atreus. Keď God of War má v chrámoch viac logických hádaniek ako posledné dve Tomb Raider hry dokopy, to je už čo povedať. Dizajnéri sa parádne vyšantili a tak tu máme plno rôznych rébusov. Hra vám k nim ponúkne len minimálnu nápovedu, na druhej strane je riešenie často jednoznačné, akurát že pracné. Nejaké tie enviromentálne hádanky sa skrývajú aj v debnách, po ktorých otvorení sa dostanete ku zaujémavému lootu.

Vývoj postavy je od základu masívny, RPG systémy siahajú od možností vylepšenia zbrane, cez zbroj až po Atreusa, ktorý vám do súbojov môže priniesť cennú výhodu. Povedal by som, že výroba nového vybavenia nie je vôbec lacná záležitosť, no toto je jedna z mála hier, kde som fakt cítil že moje skúmanie sveta prináša ovocie. Je to jedna z hier, kde môžete pochodiť všetky kúty mapy a vždy viete, že sa vám to oplatí. Čím viac som objavoval, tým viac som sa potom tešil k remeselníkom, pretože som vedel že všetky zdroje a loot využijem. Napríklad Prastarý obor predstavuje jedného z najmocnejších nepriateľov. Aj keď som vedel, že asi pár krát umriem, do súboja som sa pustil, pretože som srdce Prastarého potreboval na upgrade mojej zbroje. Jediná výrazná vec vo vývoji postavy je to, že som musel ručne otvárať všetky ponuky, aby som sa dozvedel či je niečo dostupné na crafting. Chýba mi tu nejaké označenie dostupných receptov. Inak skilly sa „kupujú“ priamo za XP, čo považujem za jedno z tých lepších riešení a ku koncu príbehu som mal odomknutých 90 percent skillov.

Čo povedať na záver. Po dohraní som mal neskutočne dobrý pocit, takmer zo všetkého. Fantastický vizuál (odohrané na PS4 Pro) a božská epická hudba (možno ste zachytili už na E3 2016) mi vyčarovali nezabudnuteľné momenty. Spôsob podania príbehu jednou kamerou, špičkový dabing postáv, výborné napísané dialógy a perfektne vyvážený tok príbehu sú skvelé prímesi toho, aby z God of War bola hra roka. Pretože neverím, že tento rok vyjde niečo lepšie ako toto. Jednoznačná kúpa pre všetkých majiteľov konzoly PlayStation 4, bez debaty.

God of War

Príbeh - 9.5/10

Zvuk/Hudba - 10/10

9.5/10

Absolútna povinnosť, jeden z najlepšie zvládnutých titulov po technickej aj umeleckej stránke. Vývojári zo Santa Monica si pripravili množstvo prekvapení pre nových hráčov aj dlhoročných fanúšikov. Po Uncharted 4 a Horizon Zero Dawn je toto nové majstrovské dielo.

Oficiálna stránka