Gran Turismo 7 Recenzia

Gran Turismo 7 - Recenzia

Závodný simulátor, bez ktorého si PlayStation nevieme predstaviť.

Ku konzolám PlayStation neodmysliteľne patrí séria závodných hier Gran Turismo od Japonského štúdia Polyphony Digital. Fanúšikom sa prvý krát predstavila ešte v roku 1997 a každá generácia konzol dostala minimálne jednu Gran Turismo hru. Po takmer roku a pol od spustenia PS5 do predaja, si najnovšiu generáciu Gran Turismo môžeme vychutnať aj na nej.

Gran Turismo 7 sa vracia k tradičnejším koreňom série a na rozdiel od e-športového zamerania Gran Turismo Sport, je viac otvorený novým hráčom. GT7 totiž momentálne ponúka viac singleplayerových možností a tak si hru užijú aj tí, ktorí sa do online režimov nehrnú. To znamená, hru si užívate vlastným tempom a prirodzene si osvojujete herné mechaniky.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Gran Turismo 7 - Find Your Line Trailer | PS5, PS4

Gran Turismo 7 - Find Your Line Trailer | PS5, PS4

Gran Turismo 7 sa odohráva na virtuálnej mape plnej rôznych budov. Každá z nich ponúka jedinečné možnosti, či už ide o závody, školu licencií, niekoľko obchodov s automobilmi, budovu dedikovanú pre fotorežim scapes, či tuningovú dielňu. V týchto miestach stretnete ľudí, ktorí vám vysvetlia základy a občas prehodia aj nejaké to slovo navyše. Najväčšou novinkou je však kaviareň, umiestnená v strede mapy.

Kaviareň je akýmsi miestom, kde sa odohráva kampaň Gran Turismo 7. Vo forme menu kariet budete dostávať úlohy, zamerané na zbieranie automobilov, šampionáty, obchod, tuning, či fotenie. Tieto menu vás tak prirodzene prevedú všetkými možnosťami, ktoré Gran Turismo 7 ponúka a žiadna z úloh nepôsobí nútene, či náročne. Preto považujem Gran Turismo 7 za extrémne prístupný aj novým hráčom, keďže spoznávanie sveta GT7 je tak prirodzené.

Úlohy z menu v kaviarni vás nenútia závody vyhrávať, alebo dosahovať konkrétne výsledky. Napríklad pre nazbieranie troch automobilov z menu môžete ísť závodiť a automobily vyhrať, alebo si ich môžete proste priamo kúpiť. Ani závodenie nemusíte vyslovene vyhrať, väčšinou stačí skončiť v prvej trojke. Ak však hľadáte výzvu aj počas plnenia menu v kaviarni, kedykoľvek si môžete zmeniť obtiažnosť hry.

Veľmi prirodzený je aj progres a odmeňovanie. Za dokončené závody získate kredity a ak sa vám podarí dokončiť čistý závod, táto odmena sa dramaticky navýši. Hráč je tak motivovaný odjazdiť čistý závod a osvojiť si tieto návyky aj pre ostatné režimy, či online závody. Kreditov je vždy dostatok nie len na kúpu nových áut, ale aj na tuning. Jednu z najvýznamnejších fíčur v Gran Turismo 7.

Tuning tvorí v GT7 významnú časť hry

V prípade, že vaše auto už nevládze, môžete na jeho upgrade využiť tuningovú dielňu. Množstvo tuningových dielov v niekoľkých kategóriách dokážu významne ovplyvniť výkon a jazdné vlastnosti vozidla. Však len také pneumatiky a diferenciál dokážu ovplyvniť mieru zatáčania v zákrutách. Zatiaľ čo v ostatných hrách sa pri namontovaní dielov len navýši nejaká štatistika vozidla, v Gran Turismo 7 je dopad vylepšení skutočne, reálne cítiť. Z obyčajného Renault Clio som vďaka tuningu dokázal spraviť neuveriteľne svižné žihadlo, ktorým obehnem každého súpera už pri výjazde zo zákruty. Hra vám pomáha aj tak, že pri každom dieli si môžete prečítať, na čo slúži, určite sa naučíte niečo nové.

Všeobecne je výkon vozidla udávaný v čísle Indexu Výkonu. Niektoré závody majú limitovaný IV, s ktorým môžete do závodu vstúpiť. Iné závody zase obmedzujú vozidlá na kontinenty, teda autá vyrobené v Amerike, Európe a v Japonsku. Na výber ich budete mať dostatok, Gran Turismo 7 priniesol viac ako 400! A oceňujem najmä to, že podstatnú časť kampane môžete odohrať v „obyčajných“ autách strednej triedy a hra vás nenúti letieť 400km/h v superšportoch.

Veľké plus udeľujem vývojárom za to, akú prezentáciu automobilového priemyslu zvolili. Gran Turismo 7 je virtuálnym stelesnením automobilovej kultúry. Prezentácia automobilov, kamerové zábery, prestrihové scény na šampionátoch, to všetko pripomína, aké môžu byť autá krásne. Najmä v kaviarni sa o autách dozviete kopec zaujímavostí, po dokončení menu vám o ich histórii porozprávajú rôzne postavy. Vďaka češtine si tento „príbeh“ Gran Turismo 7 užijete naplno.

Ak by ste práve nemali náladu na GT Café, mapa ponúka kopec iných možností trávenia času. Vracia sa škola licencií, kde si môžete overiť svoje schopnosti v rôznych jazdných situáciách. Rovnako v hre nájdete aj misie, veľmi netradičné jazdy, pri ktorých si overíte schopnosti manévrovania a improvizáciu. Napríklad budete v chrobáku obiehať dodávky, zajazdíte si drag race, v drafte za inými vozidlami budete zvyšovať svoju rýchlosť a nechýba ani driftovacia výzva. Tieto výsledky sú porovnávané s priateľmi a tak máte motiváciu sa neustále zlepšovať.

V režime Scapes môžete so svojimi autami vytvoriť dokonalé fotorealistické fotografie v 4K rozlíšení, na PS5 obohatené o raytracing. Na výber sú tisíce miest vrátane Prahy, kde môžete postaviť nie len jedno, ale aj viacero áut. Pár som ich pridal aj do tejto recenzie. Mimochodom, hra obsahuje aj skutočne premakaný a detailný fotorežim, v ktorom si môžete nastaviť prakticky všetko od objektívu cez efekty, šum, odlesky až po rýchlosť uzávierky. To všetko môžete spraviť až po odjazdenom závode.

Na mape nájdete niekoľko predajní s ojazdenými, novými aj historickými automobilmi. Za tie najdrahšie si hra pýta niekoľko miliónov kreditov a buď budete grindovať ako besní, alebo si za ne zaplatíte reálnymi peniazmi. Okrem tuningovej garáže je tu aj garáž vizuálnych úprav, kde si môžete na auto namontovať spoilery a krídla, čo má tiež vplyv na jazdné vlastnosti.

Online režim je v súčasnej dobe dosť chudobný

Ak zamierite do online sekcie Sport, čo predstavuje oficiálne športové podujatia Gran Turismo, nájdete tam len jednu dennú výzvu a nič viac. Ani tento jeden závod však neponúka odmenu, ktorá by bola motivačná. Viac možností nájdete v komunitnej sekcii, kde si môžete vytvoriť vlastnú miestnosť pre priateľov. Tu si nastavíte všetky pravidlá závodu, alebo voľnej jazdy, okruh, typ vozidiel, počet kôl a tak ďalej.

Ak sa pripojíte do miestnosti so závodom, v zásade vás čaká kvalifikácia, vďaka ktorej získate poradie štartu a následne odjazdíte závod. Alebo sa môžete len tak pomotať v miestnostiach, ktoré majú len voľnú jazdu. Pripojiť do miestnosti vytvorenej kamarátom sa mi nepodarilo. V online závodoch rozhoduje to, ako veľmi máte vytuningované auto. Stačí sa zmestiť do výkonnostnej triedy, mať ho čo najrýchlejšie a víťazstvo máte isté.

Gran Turismo 7 veľmi detailne sleduje váš postup a všetky štatistiky si môžete pozrieť na obrazovke profilu. Takisto hodnotí aj vaše športové správanie. Mimochodom, prepínanie medzi jednotlivými obrazovkami je strašné. Aby ste sa dostali z hlavnej obrazovky do závodu, musíte sa prepnúť asi cez päť rôznych obrazoviek a na každej sa prehráva iný soundtrack. Na hornej lište ani neexistuje skratka do garáže.

Ako sa vlastne v Gran Turismo 7 jazdí?

Keďže ide o simulátor, neočakával som nič iné, len dokonalé spracovanie jazdných vlastností vozidiel. A nemýlil som sa, Gran Turismo 7 si udržal vysoký štandard série. Aj vďaka výkonu PS5 je fyzikálna simulácia vozidiel ešte reálnejšia. Vozidlá kolíšu pri krútení volantom a reagujú na nerovnosti pri rôznych rýchlostiach, citeľné najmä pri nájazdových obrubníkoch.

Veľmi reálne je spracovaná aj váha a držanie vozidla na ceste. Pri výjazde zo zákruty na základe rýchlosti, pneumatík a povrchu vozovky, vozidlo reálne vynáša, na základe čoho sa aktivuje stabilizačný systém ESP. Kto pozná chovanie auta na vozovke v skutočnom živote, s prehľadom ovládne podobné situácie aj v hre.

Gran Turismo 7 prináša aj dynamické zmeny počasia a dennej doby. Mnohé dlhšie závody tak dynamicky menia nasvietenie a vlastnosti vozovky. Napríklad závod začnete v daždi a skončíte v slnečnom počasí. Mláčky na ceste majú tiež vplyv na kolesá a vaše vozidlo sa môže na nich zachytiť ako v realite. Ak začne počas závodu pršať, musíte rapídne zmeniť svoje správanie na vozovke. Počas vytrvalostných závodov si môžete pneumatiky meniť počas závodu v boxoch aj na základe zmeny podmienok.

Štandardne hra na vozovke zobrazuje ideálnu stopu aj zónu odporúčaného brzdenia. Všetky pomôcky a asistencie si môžete vypnúť, čo ocenia hardcore hráči na volantoch. Avšak kampaň GT7 odjazdia aj úplní začiatočníci alebo deti, hra totiž ponúka aj funkciu automatického brzdenia do zákruty.

Grafika a funkcie ovládača DualSense

PlayStation 4 hráči možno dostanú fantastickú závodnú hru, no len PS5 hráči si ju môžu vychutnať naplno. Gran Turismo 7 totiž využíva nie len silnejší hardvér, ale aj funkcie ovládača DualSense. Hra do ovládača posiela impulzy z rôznych oblastí, napríklad nerovnosti pravej a ľavej nápravy alebo odpor triggera pri jazde do zákruty. Vývojári využili ovládač skutočne na maximum.

Graficky ide samozrejme o najkrajšiu závodnú hru, ktorú si na PS5 môžete zahrať. Autá sú neuveriteľne detailné a hre pomáha aj skutočne realistické nasvietenie. Oproti GT Sport sú farby lakov jednotlivých značiek ešte uveriteľnejšie, dokonca pri zazoomovaní kamerou vo foto móde môžete vidieť aj jemnú, metalickú textúru laku. Interiéry sú obohatené o verné materiály. K spracovaniu áut naozaj nie je čo dodať, je to pravý next-gen.

Hra ponúka na PS5 dva režimy zobrazenia – režim výkonu a režim kvality. V prvom si celú hru užijete všade na 60fps, bez raytracingu. V druhom režime bude raytracing aktivovaný v replay režime aj v scapes, no framerate bude obmedzený len tam. V skutočnosti, v oboch režimoch budete závodiť v 4K a 60fps. Hru môžem pochváliť rovnako po zvukovej stránke. Zvuky totiž reálne kopírujú nie len pozíciu kamery, ale aj jej vzdialenosť od áut.

Mám menšie výhrady len k spracovaniu tratí, ktoré boli prevzaté zo staršieho Gran Turismo Sport. Sú totiž do hry skopírované v pomere 1:1 a to aj s chybami, ktoré malo vtedy GT Sport na PS4. Tieto trate, najmä kulisy okolo tratí, vyzerajú podstatne horšie ako trate vytvorené pre Gran Turismo 7. Vývojári akurát aktualizovali textúry a nasvietenie, pridali aj trávu a nepôsobia tak plocho.

Gran Turismo 7 je oslavou automobilového priemyslu a tým najkrajším spracovaním okružného pretekania doteraz. Spôsob, akým hra prezentuje automobily, je až divadelný a z hry je cítiť lásku Polyphony Digital k automobilom. Vďaka dokonalému spracovaniu jazdného modelu, kampani prístupnej aj novým hráčom a úžasnej grafike, prirastú automobily k srdcu aj vám.

Gran Turismo 7 vyšiel v češtine na konzoly PlayStation 4 a PlayStation 5.

Gran Turismo 7

Herná náplň - 10/10

Online - 8/10

9/10

Gran Turismo 7 je akési múzeum automobilov a zároveň vzdáva hold motošportu ako takému. Vďaka nenáročnej kampani, mnohým aktivitám a realistickému spracovaniu, sa kráľovsky zabavia nie len fanúšikovia série, ale aj úplní nováčikovia. Na vzdory niekoľkým nedostatkom si tieto závody majitelia PlayStationu nesmú nechať ujsť.