Mafia-Definitive-Edition-Recenzia-CZ-verzie

Mafia: Definitive Edition - Recenzia českej verzie

Mafia: The City of Lost Heaven sa vrátila v plnej paráde, remake sa podaril.

Ak ste si ešte nekúpili Mafia: Definitive Edition, prestaňte čítať túto recenziu, bežte do obchodu a urobte si radosť. Minimálne ak patríte medzi skupinu hráčov, ktorá pred rokmi dokázala oceniť majstrovské prevedenie českej hry Mafia: The City of Lost Heaven. Vývojári z Illusion Softworks na čele s Danom Vávrom si vyslúžia uznanie aj dnes, za veľmi nadčasovú open-world hru, ktorá v tej dobe dotlačila do tohto žánru aj kvalitný filmový príbeh.

Ja si Mafiu veľmi dobre pamätám, keď som ešte k časopisu GameStar dostal CDčko s demom tejto hry. Síce mi sekalo ako sviňa, ale hral som ho dokola až dokým som nedostal plnú hru. Vrátiť sa do Lost Heaven v takej paráde, ako to spravila Definitive Edition, to je splnený sen všetkých CZSK hráčov. Navyše keď počujeme takmer všetky známe hlasy českých hercov, ktorí sa podieľali na dabingu.

Nabídka, která se neodmítá

Preto hneď na začiatku recenzie chcem vyjadriť poďakovanie Brnenskému štúdiu Hangar 13, ktoré do remaku vložilo dušu starej Mafie. Ale aj hercom, ktorí sa nechali na dabovanie znovu nahovoriť. V recenzii sa dozviete, že to nie je najlepšia open-world hra na svete, rozhodne má svoje chyby. Ale stojí za to, aby sme podporili lokálny trh a fakt, že hra dostala plný český dabing. Určite to stálo nemalé peniaze.

Mafia: Definitive Edition takmer úplne kopíruje príbeh hry Mafia: The City of Lost Heaven. Hlavným hrdinom je taxikár Tommy Angelo, ktorý sa náhodou zapletie do mafiánskych kruhov. Don Salieri a Don Morello sa bijú o vládu nad mestom Lost Heaven, pričom to vedie k rôznym situáciám. Tieto dva mafiánske gangy súperia v obchode, pri pašovaní, na uliciach ale aj na závodných okruhoch.

Tommy sa stáva ideálnym kandidátom na špinavú robotu a tak počas hry dostane množstvo originálnych úloh. Tak ako v pôvodnej Mafii, aj v remaku je každá príbehová misia úplne jedinečná a originálna. V jednej misii si zajazdíte na závodnom okruhu, v inej zastrelíte úradníka na parníku a v inej si urobíte výlet do prírody. Aj tieto misie dokazujú, že pôvodní vývojári boli plní nápadov a nie všetky misie sú len o strieľaní gangov.

Táto variabilita misií prispieva k tomu, že sa nikdy nebudete nudiť. Kampaň  je však stále veľmi lineárna a nemáte počas nej ani raz nutkanie sa vydať do mesta pre nejaké objavovanie. Celá hra je len sériou lineárnych príbehových misií. Musím vás však potešiť. Na konci sa vám odomkne voľná jazda, kde nájdete ďalšie množstvo misií v štýle „Free Ride Extreme.“ Tešiť sa tak môžete na ďalšie originálne úlohy a samozrejme, extrémne Hot Rody! Okrem vozidiel si odomknete aj špeciálne zbrane, kostýmy a hlavne, misie vás zavedú na miesta, kde ste v kampani moc času nestrávili. Napríklad k priehrade.

Běžná rutina

Príbeh síce kopíruje pôvodnú hru, ale všetky postavy dostali oveľa viac priestoru. Pribudlo množstvo nových dialógov, aj scén Tommyho so Sárou. Vývojárom sa tak podarilo ešte viac personalizovať charaktery postáv a to najmä vďaka fantastickému motion-capture tvárí a hereckým výkonom. Animácie a detaily tvárí sú skutočne vynikajúce, je z nich možné čítať emócie a ľahšie sa s novými vzhľadom postáv stotožníte. K vysokému štandardu prestrihových scén prispieva aj kamera, hudba, či absencia nejakých loadingov.

Ak si však uvedomíme, akým štýlom je kampaň tvorená, v roku 2020 by v porovnaní s inými open-world hrami neobstála. Mafia je totiž len súbor veľmi lineárnych misií, ktoré sú medzi sebou prepojené len minimálne. Niektoré z nich môžete prehodiť medzi sebou a nikto by si nič nevšimol. Väčšina misií na seba nijak nenadväzuje, sú to proste len „questy.“ Chápem, že pred 18 rokmi to bol vrchol dizajnu, dnes nároky na storytelling stúpli oveľa vyššie.

Soundtrack prešiel kompletnou zmenou a aj titulná pieseň Mafie bola nahraná nanovo Brnenským orchestrom. Aj pri akčných scénach, aj pri stealth misiách vám bude vyhrávať originálna orchestrálna skladba. Zabudnite však na známe tóny pri prejazde jednotlivými štvrťami mesta. Tých pár zvučiek z pôvodnej Mafie nahradili dve rádiá, plné dobových licencovaných skladieb. V rádiách navyše hlásia aj dianie z mesta, o vašich činoch v uliciach budú často informovať. Aj takýto malý detail prispieva k pocitu z Lost Heaven.

Výlet do přírody

Mesto si zachováva viac menej pôvodné rozloženie. Niektoré štvrte boli premenované a všetky boli výrazne zväčšené. Lokality si budete pamätať z originálu, ale veľmi ľahko sa teraz stratíte v bohatých uliciach Lost Heaven. Mesto prekvitá životom. Na chodníkoch sú desiatky NPC postáv s dialógmi, obchodníci, ožrani, v centre sa zase pohybujú dobre platení úradníci. Parky sú plné vegetácie, vzduchom občas preletí lietadlo a riekou preplávajú člny. Mesto pôsobí skutočne živo, interakcia s ním je však minimálna. Až si to pýta náhodné udalosti v štýle Red Dead Redemption 2.

Samotný gameplay bol obohatený o fíčury z Mafia 3. Tommy sa po novom dokáže kryť za prekážkami, na zmenu zbrane poslúži výberové koleso a jazdu na vozidlách si môžete užiť v dvoch režimoch. Rozhodne odporúčam ten simulačný, pretože rezať zákruty dlhým driftom je neuveriteľná satisfakcia. Jazdný režim je pre mňa ten najlepší so série. Ale chápem hráčov, ktorí ho budú neznášať. Vozidlá stále pôsobia tak ťažkopádne, ovládajú sa ako vzducholoď a niektoré ledva vylezú po moste Giuliano, presne ako v origináli. Nechýba ani možnosť tankovať, aj keď v kampani ju nevyužijete ani raz. Novinkou sú aj pojazdné motorky.

Thompson stále kope ako sviňa a M1911 dokáže stále rozdávať kvalitné headshoty. Jedinú výhradu mám k molotovom, hlúpu animáciu hádzania zápalnej fľaše vývojári prevzali rovno z Mafie 3. Lupara, pumpovacia brokovnica či puška je aj v tejto hre samozrejmosťou. Prestrelky sú veľmi vyvážené a aj tu máte na výber možnosť si zvoliť originálnu obtiažnosť. V zásade ide o mix akčných scén a oddychových pasáží, takže takmer nikdy nebudete mať pocit, že hra na vás s prestrelkami moc tlačí. Pästné súboje sú niečo, čomu by som sa najradšej vyhol. Je to len mačkanie jedného tlačidla, zakončené divnou, často zabugovanou animáciou. Povedzme, že odfláknutá je aj mechanika streľby z auta, kedy vôbec nemáte možnosť mieriť.

Jen tak pro radost

Po grafickej stránke ide o jednu z najkrajších open world hier na trhu. Mesto je plné detailných textúr, najmä budovy pôsobia veľmi reálne. Nasvietenie hry je zvládnuté na jednotku a to aj vo dne aj v noci. Vlastne, len málo hier môžem pochváliť za dobre odvedenú prácu so svetlami a Mafia: Definitive Edition je jednou z nich.

Vývojári nešetrili najmä mláčkami na zemi, ktoré odrážajú okolie v reálnom čase. Ide o nenáročný efekt screen-space reflections, nie skutočný raytracing, ale vyzerá to sakra dobre. Rovnako aj kovové povrchy odrážajú okolie a dizajnéri sa pohrali aj s interiérmi. Všetko pôsobí veľmi detailne a realisticky a nenarazil som na miesto, kde by sa vyložene šetrilo. Špeciálne musím pochváliť dážď, pretože krajšie spracovania dažďa a svetiel počas lejaku, som videl len v The Last of Us: Part II.

Vývojári využili všetky dostupné technológie a neobetovali pri tom optimalizáciu. Jedinú výhradu mám k občasnému trhaniu obrazu pri jazde, narazil som aj na množstvo bugov. Všimol som si aj nedokonalosti v tieňovaní a v rozmazaní obrazu, kde vývojári používali často fejkové a nenáročné efekty. Celkovo však ide o výborne optimalizovanú hru, ktorú si užijete aj na starších zariadeniach.

Mafia: Definitive Edition je skvelým príkladom toho, že keď sa do remaku českej hry pustia českí vývojári, dopadnúť to môže len na výbornú. Mafia dostala skvelé grafické aj zvukové prevedenie, príbeh bol vylepšený o nové dialógy a kvalitné prestrihové scény.

Je však škoda, že vývojári do príbehu nezamiešali vedľajšie misie, ktoré by motivovali k objavovaniu mesta, nahradili to voľnou jazdou. Kampaň tiež pôsobí len ako súbor misií, ktoré často nie sú ani prepojené. Poteší vás cena, hra stojí o tretinu menej, ako všetky nové tituly.

Mafia: Definitive Edition vyšla v českom dabingu na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Mafia Definitive Edition

Zvuk - 9/10

8.5/10

Mafia: Definitive Edition je splneným snom pre všetkých fanúšikov, ktorí sa chcú vrátiť do Lost Heaven. Za sebou však ťahá chyby originálu, s ktorými sa súčasnej konkurencii v žánri len ťažko vyrovná.