Marvels Guardians of the Galaxy Recenzia

Marvel's Guardians of the Galaxy - Recenzia

Vydajte sa do kozmu a zachráňte galaxiu.

V nabitej jesennej sezóne si asi každý z nás musí vyberať, ktorým hrám venujeme svoj čas. Ja patrím práve k takej skupine, ktorá na hranie veľa času nemá, ale práve preto neľutujem ani jednej sekundy strávenej v Marvel’s Guardians of the Galaxy. Tá hra je božia a rozhodne stojí za pozornosť, nie len pre fanúšikov Marvelu.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom What the flark is Marvel's Guardians of the Galaxy?

What the flark is Marvel's Guardians of the Galaxy?

Strážcov Galaxie vďaka Marvel Cinematic Universe pozná asi väčšina z vás a to ste nemuseli pozerať ani tie filmy. Novinka od Eidos Montréal nie je prvou hrou inšpirovanou týmto svetom ale rozhodne je tou najlepšou. Po trpkej príchuti z Marvel’s Avengers (dobre, kampaň nebola najhoršia), som si konečne napravil chuť na superhrdinov. A to najmä vďaka geniálnemu charakteru postáv, ich dokonalej chémii a dabingu talentovaných hercov.

Marvel’s Guardians of the Galaxy je lineárna, singleplayerová hra bez mikrotransakcií, vydaná v kompletnom vyhotovení bez žiadnych chytákov a háčikov. Zaradil by som ju niekde medzi Star Wars Jedi: Fallen Order a Ratchet & Clank: Rift Apart. A to nie len štýlom spracovania, ale aj kvalitami, ktoré sú hodne vysoké. Kto mal rád tieto dve hry, rozhodne si užije aj GOTG. Hra ponúka veľkorysú, 17-hodinovú kampaň plnú prekvapení a parádnych momentov.

Jedinou hrateľnou postavou v tejto hre je 80-tymi rokmi posadnutý Star-Lord, na čele skupiny Gardeners of the Galaxy. Vašimi parťákmi bude Groot, Rocket, Gamora aj Drax, v jedinečnej podobe vytvorenej špeciálne pre túto hru. Kto však preferuje filmovú verziu strážcov galaxie, v hre nájde aj filmové skiny pre jednotlivé postavy.

Hra plná jedinečných momentov

Hra sa odohráva 12 rokov po galaktickej vojne, z ktorej vyšiel Thanos a armáda Chitauri ako porazení. Tento svet je známy asi každému fanúšikovi, vývojári si však napísali jeho vlastnú verziu. Strážcovia Galaxie spravia prakticky čokoľvek pre pár kreditov a často sú to stupídne nápady. Vďaka nim sa dostanú do konfliktu väčšieho ako svet, budú mať opletačky so zákonom ale aj záhadným kultom, pričom budú v konečnom dôsledku zachraňovať vesmír. Viac menej klasická zápletka však dáva zmysel a nejde len o náhodne vygenerovaný scenár.

Postupnosť udalostí v príbehu vás zavedie na fantastické známe miesta, ktoré budete môcť skúmať v rámci možností. Napríklad bazár v Knowhere vám dovolí skúmať okolie alebo ísť na prehliadku k Zberateľovi, či si kúpiť po ceste nejaký suvenír. Inokedy ste limitovaní koridormi rôznych vesmírnych staníc alebo planét.

Takmer vždy s vami budú aj ostatní strážcovia galaxie, s ktorými budete riešiť environmentálne hádanky. Groot dokáže svojimi vetvami vytvoriť most, Rocket hackovať terminály, Drax preniesť ťažké veci a Gamora môže preseknúť určité prekážky. Star-Lord má k dispozícii skener aj postupne aj elementárne strely. Hádanky sú príjemne zmixované medzi súboje, objavovanie, dialógy a cutscény, takže absolútne neostáva priestor na nudu. Fakt musím povedať, že som sa pri GOTG nenudil ani raz.

Hlboké charaktery postáv, vzťahy a rozhodnutia

Len málo štúdií dokáže napísať tak prirodzené a kvalitné dialógy, ako sa to poradilo Eidos Montréal. Strážcovia celú hru prechovávajú k sebe nevraživosť, doberajú sa, ale v konečnom dôsledku sú rodina. Tieto citové väzby sú evidentné viac a viac, ako sa do hry začnete dostávať. Avšak svojimi voľbami ich môžete prirodzene aj naštrbiť.

Keď som Draxovi povedal, nech hodí Rocketa cez roklinu, aby nám mohol spustiť most, nevedel som, že Rocket bude za to na mňa nasratý ešte polku hry. Na obrazovke sa občas objaví voľba dialógu, ale niekedy svoje rozhodnutie budete robiť priamo počas hrania, ani o tom neviete. Systém je porovnateľný s hrami od Telltale – kedy vám v rohu obrazovky vyskočí hláška „Rocket si to zapamätá“ ale v skutočnosti je to oveľa viac prirodzené. Vaša „voľba“ sa neprejaví len tak, že sa zmení dialóg, ale môže ovplyvniť váš vzťah s postavami po zvyšok celej hry.

Voľby v tejto hre sú neskutočne premakané a to aj v momentoch, kedy by ste to najmenej čakali. Napríklad v úvode hry prechádzate po vraku lode a na výber máte ľavú a pravú cestu. Rocket vám povie, že vpravo nič nie je, treba ísť vľavo. Jasné, že pôjdete vpravo a sami zistíte, že tadiaľ sa fakt prejsť nedá. Rocket sa vám za to bude posmievať celý zvyšok misie. Niektoré rozhodnutia zase priamo ovlyvnia vývoj príbehu a nie len tak, že budete mať dve nové vety. GOTG rozhodne stojí za ďalšie dohranie s New Game +.

Niekomu možno bude vadiť neustále klábosenie hlavných postáv. O to viac, keď v zápale hry dialógom nevenujete pozornosť a bez českých titulkov niektorým z vás ujde aj pointa. Osobne mi dabing sadol ako riť na šerbel a totálne mi k postavám sedel, presne ako vo filmoch. Príbeh navyše Star-Lorda rozdelí od niektorých členov Strážcov a tak sa ich nikdy tak úplne “neprejete.” Do toho sú šikovne skombinované pokojné pasáže, napríklad v lodi Milano, ktorá dáva priestor na osobné rozhovory či doberačky s partiou.

Hra vás doslova motivuje k objavovaniu. Prakticky každú vašu akciu niekto okomentuje, dozviete sa mnoho zaujímavostí alebo si odomknete bonusové skiny. Za nájdené materiály si Star-Lord môže vylepšiť svoje schopnosti, odomknuté hneď od začiatku.

Dynamické súboje s celou partiou pod palcom

Súbojový systém má v plnej kontrole Star Lord. Svojimi blastermi a rôznymi elementárnymi nábojmi si dokáže poradiť s väčšinou nepriateľov. Kľúčom k úspechu sú ale povely pre strážcov, ktoré môžete rozdávať okamžite počas súboja. Aktiváciou tlačidla si vyberiete strážcu a následne mu zadáte povel na akciu.

Povely môžete doslova spamovať a kombinovať ich s vlastnou akciou pre masívne poškodenie. Gamora sa špecializuje na veľké poškodenie jedného cieľa, Drax dokáže omráčiť nepriateľa, Groot svojimi koreňmi znehybniť aj celú skupinu a Rocket pomôže výbušninami a pascami. Hneď ako vám niektorý z partie zachýba, rozhodne to pocítite. Osobne som odpočítaval sekundy do momentu, kým som mohol znovu použiť tímové schopnosti.

Ešte je tu jedna fíčura a tou je zoskupenie. Aktiváciou dvoch tlačidiel v kritickej situácii sa vaša skupina zastaví, prehodia pár slov a vy ich na základe pocitov môžete výrazne posilniť. Alebo aj nie, záleží, akú voľbu vyberiete. Systém je tak nešťastne namapovaný na tlačidlách, že som ho pravidelne spúšťal omylom, keď som chcel zadať úplne iný príkaz. Po zoskupení začne do frenetickej akcie hrať náhodný hit 80-tych rokov. Aj keď neviem, čo pri bossovi znie lepšie - či Take on Me, alebo Don’t worry, be happy.

Po grafickej stránke ide o nádhernú, štylizovanú hru s parádnymi animáciami v prestrihových scénach aj mimo nich. Prostredia Marvel’s Guardians of the Galaxy sú fantastické, farebné a kreatívne. Niektoré vyzerajú lepšie, iné horšie, ale vďaka foto módu si v každom z nich nájdete miesto na vyfotenie parádneho obrázku. Špeciálne detailné sú samotné postavy, napríklad takmer fotorealistický Rocket. Všetko podčiarkujú skvelé hrané animácie, takže budete mať pocit, že sledujete film. V spojení s neprekonateľným dabingom sú jemné emócie v tvárach už len čerešničkou na torte.

Neprehliadnuteľné bugy

Negatíva tejto hry zhrniem do dvoch odstavcov, lebo ich zas toľko nie je. V podstate najväčším negatívom je asi technická stránka hry, kvôli ktorej budete musieť pár krát načítať checkpoint. Pár krát som sa zasekol v teréne, inokedy sa zasekla kamera a raz som sa nemohol dostať z animácie prechodu cez rímsu. A dosť často narazíte na doskakujúce LOD a textúry.

Po hrateľnej stránke mi vadilo asi len to, že dialógy boli často seknuté v strede vety, pretože som prekročil nejaký bod v leveli. To sa mi stávalo prakticky neustále a furt som mal pocit, že o niečo prichádzam. Všetky dialógy sú jedinečné a možnosť zopakovať ich nedostanete. No a niektoré súboje boli vyslovene vyčerpávajúce, neboli ťažké, ale trvali dlho.

Marvel’s Guardians of the Galaxy je splneným snom každého fanúšika tohto sveta. Detailné prevedenie postáv, fantastický dabing a animácie podčiarkujú príbeh, ktorý je, trúfam si povedať, lepší ako ten filmový. Organické a často vtipné situácie so sebou prinášajú neuveriteľné množstvo dialógov ale aj skutočnú zodpovednosť v rozhodovaní. No a ako fanúšikovi hudby 80-tych rokov, GOTG mi doslova zahrala na strunu bezkonkurenčným soundtrackom.

Hra Marvel’s Guardians of the Galaxy vyšla na PC, konzoly Xbox a PlayStation.

Marvel's Guardians of the Galaxy

Príbeh - 10/10

Hudba, Dabing - 10/10

Technické spracovanie - 7/10

8.6/10

Ďalšia fantastická singleplayer hra, ktorá nám všetkým dokazuje, že tento žáner sa nikam nechystá. Zaujímavý svet, parádny príbeh, skvelé charaktery postáv a moderné audiovizuálne spracovanie, Marvel’s Guardians of the Galaxy je ukážkou toho, ako sa robia hry podľa komixu.