Marvels Spider Man Recenzia

Marvel's Spider-Man - Recenzia

Sony o pár dní vydáva exkluzívne na PlayStation 4 novinku - Marvel's Spider-Man. Hru si užijete viac, ako ktorúkoľvek inú s týmto hrdinom.

Po dlhých mesiacoch čakania na novú hru s pavúčím mužom sme sa konečne dočkali. Hra vychádza už o pár dní a je skvelé, že SONY sa nebojí ju posunúť recenzentom už o dva týždne skôr. Preto sme mali na recenzovanie Marvel's Spider-Man dostatok času a poviem vám, je to paráda. Hier s týmto komixovým hrdinom sme už mali viac ako dostatok a každé z vývojárskych štúdií vytvorilo viac menej kópiu toho, čo už sme videli. V podstate to isté robí aj Insomniac Games, ale keď skombinujete skúsenosti štúdia Insomniac, peniaze Sony, réžiu Marvel a technológie súčasnosti, dostanete najlepšiu Spider-Man hru v histórii.

Marvel's Spider-Man vás uvedie do kože 23 ročného Petra Parkera takže Spider-Manom je už roky. Vývojári tak preskočili to všetko vysvetľovanie, ako sa zo 16-ročného študenta stane super silný, super rýchly hrdina. Všetci ho už dobre poznáme a tak sa môžeme priamo vrhnúť na potulky gigantickým mestom New York. Samozrejme, nejaký ten tutoriál tu je, ako aj krivka učenia všetkých schopností a hlavne súbojov. Toto vývojárom absolútne schvaľujem, lebo namiesto zoznamovania so Spider-Manom sa tak mohli rovno sústrediť na vlastný príbeh.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Marvel’s Spider-Man – Gameplay Launch Trailer | PS4

Marvel’s Spider-Man – Gameplay Launch Trailer | PS4

Ten sa točí okolo množstva postáv a je rozprávaný aj cinematic ukážkami. Kvalitných filmečkov medzi príbehovými misiami si užijete dostatok, či už ide o rozhovory alebo o akčné sekvencie, ktoré by lepšie nenatočili ani v samotnom Marveli. Príbeh Marvel's Spider-Man je navyše šikovne prepletený prekvapeniami aj rozuzleniami, ktoré sme tušili už dlho. Napríklad, toto je jedna z hier, kde hráč vie o udalostiach viac, ako ostatné postavy a dokonca viac ako Peter Parker. Parker totiž nie je jediná hrateľná postava. Vývojárom vyšlo aj zasadenie príbehu do určitej časovej linky, napríklad množstvo záporákov ako Rhino, Shocker, Scorpion alebo Vulture sú za mrežami a Parker pracuje u Otta Octavia. Teta May zase pomáha bezdomovcom v útulku a Norman Osborne je starostom New Yorku. Samozrejme nechýba ani Mary Jane Watson a tak tu máme parádny mix postáv, vzťahov a udalostí prepletených medzi hrdinami aj záporákmi. Ten hlavný – Negative Man, chce vypustiť do ovzdušia smrteľný vírus. Postavy medzi sebou komunikujú aj keď práve nie ste v misii, čo udržiava pozornosť pri hlavných udalostiach.

Skvelá réžia, dabing, animácie a parádna, superhrdinská hudba

Tomu všetkému napomáha skvelá réžia príbehu, ukážky sú veľmi kvalitné, dabing, výrazy tváre, animácie – investované peniaze je proste vidieť. Všetky prestrihové scény sú parádne, najmä k záveru hry. Podanie príbehu je na najvyššej úrovni a nechýbajú ani dojímavé momenty, počas ktorých možno niekomu z vás aj slzička vyhrkne. Nuž, byť mladým superhrdinom je niekedy ťažké.

Vývojári sa maximálne pohrali aj s mestom New York a nepamätám si, že by od čias The Division niekto spravil premakanejšie mesto. New York žije, v uliciach sú stovky áut a tisícky obyvateľov, funguje doprava, ľudia hrajú športy, behávajú, stretávajú sa v parkoch. New York si tu fakt užijete, ako Spider-Man tiež máte možnosť drobných interakcií s obyvateľmi, môžete si s nimi napríklad vyfotiť selfie alebo poťapkať. New York je nádherný aj zo vzduchu. Mnoho krát som sa pristihol pri tom, ako sa kochám výhľadom zo strechy niektorého z mrakodrapov. To je proste nádhera, to treba vidieť.

Už v dojmoch z hrania Marvel's Spider-Man na E3 som spomínal, že hra vám nič nedaruje a je dosť ťažká, potvrdilo sa to aj vo finálnej verzii a som rád, že vývojári zachovali náročnosť. V súbojoch proti desiatke obrnených a ozbrojených nepriateľov sa budete potiť, najmä v momentoch kedy hra dávkuje niekoľko vĺn nepriateľov. Frustrujúce to dokáže byť až v momente, keď vlny trvajú príliš dlho. Väčšinu z nich som považoval za výzvu a za skúšku vytrvalosti a šikovnosti. Spider-Man do vienka dostal obrovské množstvo gadgetov, napríklad pavučinové bomby, či malé drony. Na strednej obtiažnosti som pár krát dostal na frak aj od bossov, pri ktorých sa treba naučiť šablónu útokov. Súboje s nimi boli vždy originálne, dokonca vás hra postaví aj proti viacerým bossom naraz.

Pri súbojoch nechýba pavúčí zmysel a tak sa viete väčšine útokom vyhnúť. Ale nepriatelia útočia aj viacerí naraz, takže všetko závisí od vašich reflexov a pozornosti. Spidey je neskutočne rýchly, ohybný a silný, takže vaše zbesilé klikanie do gamepadu prináša ovocie vo forme fantastických komixových pohybov a animácií. Súbojový systém je možné prirovnať k free-flow bitkám z Batmana, kedy plynule udierate jedného nepriateľa za druhým bez akéhokoľvek prerušenia. Zvládnutie ovládania a využívanie gadgetov je absolútne kľúčové. Súboj ale nie je vždy jedinou alternatívou a množstvo situácií vie Spider-Man vyriešiť potichu. Prekvapivo, stealth tu hrá veľkú rolu a hra vám k tichému postupu dáva množstvo nástrojov, no práve tu si všimnete veľmi slabú AI nepriateľov.

Mesto je posiate rôznymi výzvami a tak som sa medzi príbehovými misiami zastavil pri lúpeži klenotníctva, kde-tu som našiel stratený ruksak, pohral som sa s výzvou Taskmastera a Harrymu Osbornovi som pomohol s výskumnými stanicami. Aby ste si ale odhalili všetky príležitosti a challenge v okolí, po vzore hier Ubisoftu musíte vyšplhať na vežu a aktivovať ju, čím si odhalíte určitú štvrť. Trochu otravná a hlavne absolútne zbytočná herná mechanika, ktorá len mierne naťahuje zhruba 20 hodín gameplayu. Na druhej strane, ani po hodinách hrania ma neomrzel pocit, kedy som sa mohol voľne húpať medzi budovami, robiť rôzne fintičky a sledovať parádne animácie. V rôznych minihrách si zase preveríte pozorovacie a logické schopnosti. Povedal by som, že obsahu tu je až-až.

Splnený sen o kvalitnej hre so Spider-Manom v hlavnej úlohe

Za splnené výzvy na mape získate tokeny na upgrade postavy. Spider-Man má tri stromy schopností, ktoré vám pomôžu s gadgetmi, s pohybom aj v súbojoch. Vôbec nemusíte premýšľať nad tým, ktoré si budete otvárať ako prvé, po skončení príbehovej linky som mal odomknuté skoro všetky. Zaujímavé sú ale obleky, v hre ich nájdete celkovo až 26. Množstvo z nich sa vám bude odomykať postupne, niektoré až po splnení výziev. Fanúšikovia Marvel Cinematic Univerza si prídu na svoje, je tu oblek od Tonyho Starka z filmu Homecoming aj oblek Iron Spider z Avengers: Infinity War. Každý z oblekov má jedinečnú špeciálnu schopnosť, ktorú môžete raz za čas využiť a vývojári z Insomniac dokonca vypustili aj systém automatického dopĺňania života. Manažment zdravia je teda na vás.

Čo sa vizuálnej stránky týka, výhľad na mesto je absolútne úžasný. A to najmä vďaka parádnemu nasvieteniu a umeleckému štýlu, hra pôsobí neuveriteľne živo. Možno ste zachytili špekulácie o tom, že hra bola graficky orezaná kvôli tomu, že na starom zábere bola na zemi mláčka a na novom už nie. Ja som si však za celých 20 hodín ani raz nepovedal, že niečo nevyzerá dobre, práve naopak. Pri pohľade na bohaté interiéry som bol práveže fascinovaný nad tým, koľko úsilia museli dizajnéri vynaložiť, aby všetko pôsobilo tak dôveryhodne. Mesto pôsobí trochu fádne len keď je upršané, ale to snáď aj v reáli, nie? Pri lietaní medzi mrakodrapmi v západe slnka, s ikonickou hudbou Spider-Mana v pozadí sa mi plnili sny. Vďaka technologickému pokroku na PS4 som si konečne vychutnal vizuálne neprekonateľnú superhrdinskú hru, ktorá v mnohých ohľadoch vyzerala lepšie, ako večne temný Batman. Však si pozrite screenshoty, no nevyzerá to skvele?

Vývojári z Insomniac Games dali do kopy parádny herný kúsok. Fantastické dynamické súboje, skvele dávkovaný príbeh, výborné postavy, humor a dialógy a to všetko zasadené do absolútne úžasnej kulisy New Yorku robia z Marvel's Spider-Man jednu z najlepších akčných adventúr vôbec. Sem tam niečo zakolíše, ako občas frustrujúce dávkovanie nepriateľov a s tým spojená obtiažnosť, ale nie je to nič, čo by vám pokazilo herný zážitok. A keďže to má celé na starosti Marvel, nechýba ani cameo známych postáv, či ehm...potitulkové scény. V príprave sú aj príbehové DLC a ja sa už teraz neviem dočkať na to, čo si Insomniac pripravili.

Marvel's Spider-Man si môžete objednať z internetového shopu XGames, vychádza s českými titulkami

Marvel's Spider-Man

Príbeh - 9.5/10