Metro-Exodus-Recenzia

Metro Exodus – Recenzia českej PC verzie

Metro Exodus ide v šľapajách predchodcov a predsa vrhá tieň ďalej, ako oba diely dokopy.

Ako poctivý fanúšik hernej série Metro (a zalovil som aj v knihách), som sa na Metro Exodus aj celkom tešil. Pamätám si, keď som sa snažil rozbehať Metro 2033 v roku 2010 aspoň tak, aby som mal hrateľný framerate. Potom prišiel Last Light, ktorý som si tiež užil a ktorý v podstate tiež posunul hranice grafiky v žánri. Metro Exodus (informácie o hre, trailery) si berie to najlepšie z prvých dielov a pridáva ešte niečo navyše. Najvýraznejšou zmenou je otvorený svet a voľnosť, o akej sme mohli v predošlých hrách len snívať. No nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Metro Exodus sa odohráva dva roky po udalostiach Last Light. Arťom stále hľadá zbytky svetovej populácie a dúfa, že nájde nejaký signál a život mimo Metra. Práve v moskovskom Metre a na zamrznutom povrchu sa odohráva úvody hry, takže perfekne nadväzuje na predošlé diely. Hráči, ktorí ich aj hrali, sa tu budú cítiť ako doma, tej snehovej moskovskej domoviny si ale moc neužijete. Vo svete predsa len sú živí ľudia a tak sa Arťom a skupina Rangerov vydávajú na cestu naprieč Ruskom. Možno ste už aj zachytili, že cestovať sa bude vlakom a takmer každá zo zastávok v príbehu prinesie rozsiahlu mapu. Hra je tak rozdelená na štyri ročné obdobia a v každom z nich si užijete dostatok objavovania.

Práve tu nastáva obrovská zmena oproti starším dielom. Mapy sú na pomery hry obrovské a môžete ich voľne skúmať. Metro Exodus už nie je lineárnou strieľačkou, v ktorej existuje len jedna predpísaná cesta. Mapy môžete voľne skúmať, objavovať rozpadnuté komplexy, stanovištia gangstrov a domorodcov, alebo sa pustiť do príbehových misií. Ale pozor, Metro sa stále hrá ako Metro a táto synergia klaustrofobických momentov a otvoreného sveta je takmer dokonalá.

Existujú tu totiž pasáže, ktoré verne kopírujú predošlé diely. Temné, pavučinami potiahnute bunkre, komplexy, sklady plné príšer, v ktorých by sa napätie dalo krájať. Neraz som sa spozoroval pri tom, ako som sa prestal pohybovať a načúval som, obzeral som sa, dosratý až za ušami. Presne takéto momenty plnä napätia so mal na Metro sérii najradšej a preto som rád, že autori na pôvod hry nezabudli.

V Metro: Exodus nemusíte skoro celú hru nikoho zabiť.

Na druhej strane, objavovanie sveta mi pripomínalo najviac Fallout (nie 76). Hra vám dá extrémnu voľnosť v pohybe, v tom, ako sa postavíte nepriateľom. Nepriateľské základne totiž môžete napadnúť akýmkoľvek spôsobom a do každého komplexu existuje alternatívna cesta. Metro Exodus môžete hrať aj tak, že za celú hru (takmer) nikoho nezabijete! Vývojári mysleli aj na hráčov, ktorí chcú hrať totálne nepozorovane, stealth a dali im k tomu potrebné nástroje. Môžete vyradiť elektrinu, streliť do žiaroviek, sfúknuť sviečky, odlákať nepriateľov, omračovať ich...veď to už poznáte. A ešte taká chuťovečka, keď v kempe zneškodníte dostatok nepriateľo, tí ostávajúci sa občas vzdajú, položia zbrane na zem a prestanú útočiť, proste im to za to už nestojí. Klobúk dolu vývojárom za takéto drobné detaily.

Gameplay je tak kombináciou hier Metro a Fallout, z oboch si ale Exodus zobral to najlepšie. Hoci, nie všetko funguje na sto percent. Otvorenie sveta znamená, že akčných pasáží je teraz oveľa menej a náročnosť hry vás núti hrať s rozmyslom. Preto je celý spád hry oveľa pomalší, a to nárazovo. Často je tu parádna, extrémna misia, kde si skvele zastrieľate a o dve minúty už sa potulujete púšťou a neviete, do ktorej aktivity sa pustiť skôr. A aj aktivity v otvorenom svete sú skôr také umelé, proste sa vám v jeden moment na mape objaví niekoľko otáznikov naraz a ich plnenie vás často ani nijak neobohatí. Teda zistíte, že to ani nemalo cenu.

Kustomizácia zbraní je neskutočne premakaná. V ruksaku si vie Arťom modifikovať až tri zbrane, každú prispôsobiť na iný štýl boja. Z revolvera si viete vytvoriť doslova ostreľovaciu pušku, ak namontujete dosť dlhú hlaveň, zásobník, optiku a pažbu. Náhradné diely sa potulujú všade po svete a ich výmena na zbrani je blesková. V priebehu pár sekúnd si viete na kompletku prerobiť akúkoľvek zbraň, všetko je pekne animované a ozvučené a modifikovanie vás bude baviť. Po novom si viete vylepšiť aj vybavenie Arťoma, ale na to už je potrebné navštíviť pracovný stôl. Rovnako aj keď si chcete zameniť niektorú z troch zbraní za inú.

Ponuka zbraní je tak oveľa širšia, než sa môže zdať z počtu tried. Kalašnikov, revolver, pušku, brokovnicu, všetko si viete pretvoriť a upraviť. Návratu sa dočkala aj azda najobľúbenejšia zbraň v sérii - pumpovacia pneumatická puška, do ktorej idú guličkové ložiská. Táto tichá zbraň slúži perfektne na stealth misie, samozrejme si ju treba raz za čas dotlakovať. Pocit zo streľby akejkoľvej zbrane v tejto hre je ne-sku-to-čný!

V Metro Exodus ostali aj iné, obľúbené herné mechaniky. Napríklad dobíjanie baterky, výmena filtrov v plynovej maske, utieranie plynovej masky, zapaľovač v náboji, kazivosť zbraní (po novom už aj špina), starať sa aj treba o stav masky a nechýba ani nočné videnie. Nerobte chybu, akú som robil ja a všetky sviečky poctivo sfúknite a žiarovky rozbite, ušetríte si tým kopec problémov.

Metro Exodus je najkrajšia FPS strieľačka na trhu

Metro Exodus sa nie len že skvele hrá, ono to aj skvele vyzerá. Táto hra vyzerá tak dobre, ako keď vyšlo Metro 2033 v roku 2010, proste bomba. Je to najkrajšia FPS strieľačka, akú som kedy hral. Absolútne nádherné prostredia, detailné modely a textúry, kvalitné tváre (hoci už nie tak kvalitný mo-cap), nekutočne kvalitné nasvietenie, tma, efekty počastia...proste všetko. Všetko na tejto hre vyzerá absolútne fantasticky a len ťažko na trhu nájdete FPS, ktorá vyzerá lepšie ako Exodus. Hoci ukrajinskí vývojári nie sú práve známi dobrou optimalizáciou, hra mi bežala až prekvapivo dobre. Až na niektoré pasáže, kde bolo veľa dymu (mám zapnutý PhysX a DX12), som na karte GTX1080 udržiaval prakticky stabilných 55-60 fps. Však sa pozrite na screenshoty, no nevyzerá to úžasne? Niektoré z nich som fotil priamo v hre, iné s foto módom, ktorý má zase o nejakú fíčuru naviac.

Hra mi učarila aj po zvukovej stránke. Zvuk ide v Exodus ruka v ruke s grafikou a všetko znie výborne. Najviac som si užil asi momenty ticha, kedy som počul aj pavúka liezť po stene. Hudbou vývojári poriadne šetrili a tak si ju vychutnáte len výnimočne. Drobnú ukážku môžete vidieť aj vo videu, ktoté nájdete v recenzii vyššie.

Metro Exodus je skvele zvládnuté pokračovanie, ktoré vzdáva hold prvým dvom dielom. Exodus sa hrá ako Metro, vyzerá ako Metro, znie ako Metro a vždy Metrom bude, hoci vývojári experimentovali s otvoreným svetom. Možno práve to uškodilo dávkovaniu obsahu, ale gameplay, atmosféra, ozvučenie a grafika, všetko je na skvelej úrovni. Ak ste hrali prvé dva diely, budete tu ako doma, akoby ste ich hrali včera. A to mi je na Exodus najviac sympatické, jadro sa vôbec nezmenilo.

Metro Exodus vychádza v češtine na PC, Xbox One a PlayStation 4, objednajte si hru na XGames

Metro Exodus

9/10