Returnal Recenzia

Returnal - Recenzia

Nová PS5 exkluzivita je obrovským prekvapením roka.

Returnal je skutočne unikátne dielo. Na jednej strane vás pohltí svojou atmosférou, zvukmi, mysterióznou témou a návykovou hrateľnosťou, na druhej strane vás môže odradiť pocit frustrácie po každej smrti, keďže hra vás hodí na absolútny začiatok cyklu. Returnal je plný prekvapení, náročných momentov ale aj odmien vo forme víťazstva nad bossmi.

Je to jedna z najunikátnejších hier, ktoré som na PlayStation hral. Zdieľa prvky roguelike žánru a zároveň si zachováva bullet-hell akciu, dnes už príznačnú pre tituly fínskeho štúdia Housemarque. Vďaka Sony si však štúdio mohlo zachovať kreatívnu slobodu počas celého vývoja a tak tu máme nie len ambicióznu, ale hlavne originálnu až experimentálnu PlayStation 5 exkluzivitu.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Returnal - Launch Trailer

Returnal - Launch Trailer

Príbeh Returnal je dávkovaný po omrvinkách, smrti sa nevyhnete

Returnal je v konečnom dôsledku akčná strieľačka z pohľadu tretej osoby s psychologicky hororovým príbehom. Hlavnou postavou je Selene, vesmírna pilotka spoločnosti Astra, ktorá havaruje na planéte Atropos. Tento moment sa jej stáva osudným, po každej smrti sa zobudí znovu v momente, kedy havarovala. Znovu. A znovu.

Počas skúmania planéty Atropos a jej tvorov sa smrti nevyhnete. Hra má totiž vo zvyku vás prekvapiť, najmä v súbojoch s bossmi. Každý z nepriateľov má navyše iné formy útokov, k tomu rôzne environmentálne prekážky... smrť v tejto hre je samozrejmosť a po každej smrti sa stávate skúsenejší. Hra namiesto dvíhania nejakých štatistík po každom úmrtí, stavila na osobné skúsenosti hráča. Skočil som do vody – smrť. Prekvapil ma útok nepriateľa – smrť. Všetky tieto skúsenosti som však zúročil pri ďalšom hraní. A aby ste všetky sekcie nemuseli prechádzať znova, samozrejme sa odomknú rôzne skratky.

Vývojári do hry zapracovali segmenty s príbehom, ktorý budete odhaľovať dvoma spôsobmi. V prostredí nájdete svoje predchádzajúce verzie aj so zvukovými nahrávkami. Selene cez nahrávky odkazuje svojej budúcej nové a nové poznatky o svete, o jej obyvateľoch, monštrách a situácii. Monológy sú skutočne kvalitné a zaujímavé, oplatí sa ich počúvať.

Medzi tým všetkým navštívite aj dom, ktorý sa Selene zjavuje v prvom bióme. V dome odhalíte viac z pozadia príbehu, rolu mysteriózneho astronauta aj mentálny stav Selene. Nie všetkým musí takáto mysteriózna téma sadnúť a príbeh často nie je hlavným motivátorom hrateľnosti.

Najväčšou motiváciou je prekonať to, v čom ste zlyhali

Šesť rôznorodých biómov v Returnal vás postaví pred rôzne výzvy. Po každej smrti sa ich usporiadanie mierne prekombinuje. Funguje to tak, že biómy sú poskladané z častí – ručne vytvorených máp, arén. Po každej smrti sa tieto časti prekombinujú, vytvoria sa nové, pričom sú prepojené zvyčajne dvermi, či mostami. Okrem hlavných častí sa vygenerujú aj bonusové miestnosti, v ktorých nájdete environmentálne pasce, arény s množstvami nepriateľov ale najmä, lákavé odmeny.

Každé hranie Returnal je veľkým rizikom. Spotrebné predmety, zbrane, vylepšenia aj nepriatelia sú vždy náhodne generované a tak nikdy neviete, v akom stave sa pred bossa postavíte na konci biómu. Preto v Returnal hrá obrovskú rolu taktika a strategické uvažovanie. Po smrti už viete, ako sa postaviť nepriateľom, ale zároveň treba počítať s možným rizikom straty tak cenných lekárničiek.

Tým, ako často budete jednotlivé mapy hrať, sa naučíte ich layout. Naučíte sa lepšie odolávať nepriateľom, uhýbať sa a šetriť schopnosti na ich čo najefektívnejšie využitie. Po každom úmrtí síce začínate úplne od začiatku ale s vedomím, čo a kde presne chcete urobiť lepšie. A budete na to myslieť dovtedy, dokým to neprekonáte a nedostaví sa pocit satisfakcie z vykonanej práce.

Returnal je bullet hell, doslova na vás bude sypať stovky a stovky projektilov naraz, budete musieť zvládnuť sa uhýbať, skákať, do toho ešte aj strieľať a dávať pozor na environmentálne pasce. Platí tu Bushnellov zákon: Hru je ľahké sa naučiť, ale ťažké zvládnuť. Spomeniem tu aj možnosť porovnať si sily s ostatnými hráčmi v nových výzvach generovaných každý deň.

Množstvo originálnych zbraní, strategické vylepšenia, ale aj hendikepy

Hra vám ponúkne mnoho zaujímavých zbraní. Od pištole, cez samopal, raketomet, brokovnicu až po vrhač kyseliny – na výber budete mať toho hojne. Veľmi rýchlo si nájdete obľúbenú zbraň, ale odporúčam experimentovať. So zbraňou, ktorá mala len tri náboje sa mi hralo lepšie ako s pištoľou, ktorá dokáže projektily spamovať tak rýchlo, ako som dokázal stláčať triger na ovládači.

Každá zo zbraní má dva režimy paľby, pričom alternatívny režim sa nabíja. Aktivujete ho úplným zatlačením ľavého trigera, namierite zatlačením tohto trigera do polovice. Často sa mi stávalo, že som v zápale boja triger omylom zatláčal úplne a nemal som čo vystreliť, lebo alt nebol nabitý. Ale chápem vývojárov, chceli hranie sťažiť ešte o trochu viac a donútiť ma sústrediť sa ešte viac. S narastajúcim počtom zabitých nepriateľov sa vám dvíha adrenalín. Každý level adrenalínu pridá nejaký ten bonus k útoku, obrane, rýchlosti a odmenám. Ak vás ale zasiahnu, adrenalín sa resetuje.

Postavu si môžete augmentovať rôznou mimozemskou technológiou. K dispozícii sú artefakty s trvalým účinkom, rôzne spotrebné predmety ako lekárničky, či pasce, ale aj parazity. Parazit na povrchu obleku vám síce poskytne výhodu v jednej oblasti ale uškodí vám v inej. Napríklad skráti dobu nabíjania alt o 2 sekundy, ale aktivuje sa fall damage. Tieto schopnosti sú náhodne generované a pri ich využívaní vás znova hra donúti popremýšľať. Oplatí sa mi to, alebo mi to viac uškodí?

Takéto rozhodnutia budete robiť aj po hodinách hraniach a hra bude ponúkať nové a nové schopnosti. Zároveň z porazených nepriateľov padajú Obolity, akási herná mena. Za ňu si vo fabrikátoroch viete vyrobiť ďalšie spotrebné predmety alebo si dočasne zvýšiť celkový objem života. Priestoru na zlepšovanie, taktizovanie, stratégiu a manažment vybavenia tu je dostatok.

Výnimočné zvukové podanie a moderný vizuál

Returnal je prototypom skutočnej PlayStation 5 exkluzivity, z ktorej by si všetci mali brať príklad. Naplno využíva všetko, čo konzola PS5 ponúka. Adaptívne trigery pre manipuláciu so zbraňami aj haptická odozva s tak jemnými vibráciami, že ucítite aj padajúce kvapky dažďa na helme. K tomu instantné časy načítania, hladučkých 60 snímkov za sekundu, 4K rozlíšenie a kopec zvukov prúdiacich do ovládača DualSense. Čeština v Returnal bohužiaľ nie je.

Returnal si však najviac užijete s poriadnymi slúchadlami. Hra prichádza s plným Tempest 3D Audiom, ktorý dokonale simuluje priestorové zvuky. Je to jedna z mála hier, pri ktorých som si mohol povedať, že presne dokážem lokalizovať zdroj zvuku. Navyše, všetky zvuky v hre sú absolútne fantastické, razantné, s plným rozsahom a dunivými bassmi. Špeciálne v prvom bióme som mal pocit, akoby som na planéte skutočne bol, čo bolo dosiahnuté množstvom zvukov naokolo. Oceniť musím aj veľmi atmosférickú mysterióznu hudbu za ktorou stojí Bobby Krlic.

Po grafickej stránke rovnako niet čo kritizovať. Vývojári sa pohrali s prostredím a tak vám Returnal ponúkne fantastické výhľady aj živú faunu. S tieňovaním pomáha raytracing aj keď osobne som nemal pocit, že by raytracing vynikal ako v hrách s mnohými odrazmi. Paradoxne povrch vody vyzerá najhoršie. Housemarque sa viac venovali svetelným a časticovým efektom, keďže mnoho projektilov na obrazovke svieti, všetky sa správajú ako dynamické svetlá. Časticové efekty vyzerajú parádne za každých okolností a je to niečo, čo vo fínskom štúdiu vedia najlepšie.

Novinka od Sony a Housemarque je pre mňa príjemným prekvapením. Veľmi nepreferujem hardcore hry štýlu Dark Souls trestajúce za každú chybu. Returnal je iný, je stále dosť ťažký, ale o to viac zábavný, návykový a odmeňujúci. Oceňujem najmä nutnosť strategicky rozmýšľať v kombinácii s rýchlou akciou, ale aj originálne zasadenie. Už teraz sa teším na speedruny profíkov, ktorí hru prejdú s jedným životom.

Returnal vychádza exkluzívne na PS5.

Returnal

Zbuk - 10/10