Star-Wars-Jedi-Fallen-Order

Star Wars Jedi: Fallen Order - Recenzia

Singleplayerová, príbehová hra od Electronic Arts, bez multiplayeru a mikrotransakcií. Tak kde je háčik?

Musím sa priznať, že keď som Star Wars Jedi: Fallen Order videl prvý krát naživo na E3, absolútne ma to nezaujalo. Prezentácia hry bola plochá a príliš lineárna. Vravím si, ďalší prepadák od EA, podobne ako posledné hry Battlefront. Absolútne nič som od tejto hry nečakal a to isté radím aj vám, ak sa rozhodnete svoje ťažko zarobené peniaze utratiť za novú hru od Respawn Entertainment.

V živote som sa viac nemýlil. Pamätáte si pár rokov dozadu, tuším to bolo v 2015, kedy EA zatúžilo mať hru podobnú Uncharted a Tomb Raider? Tak toto je ono. Electronic Arts konečne vydali lineárnu akčnú adventúru, navyše zo sveta, ktorý všetci tak dobre poznáme – Star Wars. Hoci štúdio Visceral bolo zatvorené v roku 2017 a z ich Star Wars akčnej adventúry neostalo nič, tvorcovia Titanfall si s tým poradili. Diera na trhu je vyplnená.

Respawn Entertainment si vybrali Unreal Engine a aj vďaka jeho jednoduchosti dokázali za pár rokov zlepiť skvelú akčnú adventúru a ešte popri tom vytvoriť aj Apex Legends. Star Wars Jedi: Fallen Order prináša nový, originálny príbeh z obdobia medzi Star Wars: Episode III a Star Wars: Episode IV. Mladý Jedi Padawan Cal Kestis dostane možnosť vypadnúť zo skládky lodí a vydať sa za vlastným osudom. Sila ho privedie na stopu mapy ku všetkým ostatným mladým Padawanom a k možnosti vybudovať rád Jediov od základu. Hra sa totiž odohráva len päť rokov po vyhladený Jediov. V príbehu ale máme možnosť nahliadnuť aj do minulosti, napríklad na to, ako vyzeral „Order 66“ očami mladého Padawana. Star Wars Jedi rešpektuje a obohacuje univerzum a zároveň nijako nenarušuje Star Wars tradície. Vývojári účinne našli akýsi zlatý stred, do ktorého vtesnali svoj príbeh.

Hlavnú postavu Cala Kestisa si zahral Cameron Monaghan, ktorého mnohí poznajú ako Jokera zo seriálu Gotham. Spočiatku mi jeho „ksicht“ doslova vadil, po pár hodinách som si ho obľúbil, rovnako ako množstvo iných postáv. Svoju rolu inkvizítorky skvele zahrala aj zvodná Elizabeth Grullon, takže musím povedať, že aj záporáci tu dostali dostatok priestoru. A počas celej, zhruba 15-hodinovej kampane, vás čaká niekoľko veľkých prekvapení. Od Respawnu som ani nič iné nečakal, skvele podaný príbeh, so zvratmi, aj WOW momentami. Azda jediné, čo mi v kampani vadilo je, že všetci moji parťáci boli na mieste skôr ako ja, pričom ja som musel prekonať desiatky smrteľných prekážok. Prečo?

Star Wars Jedi: Fallen Order, to je akoby ste zmixovali Tomb Raider, Dark Souls, God of War a Uncharted

Trochu škoda, že sme sa v príbehu nedostali do vesmíru a nezastrieľali sme si v nejakom tom stíhači. To už je v Star Wars hrách akási povinnosť. Namiesto toho budete cestovať mnohými planétami s malou posádkou lode Mantis. Podobne ako v Mass Effect, aj tu si vyberiete destináciu na holo mape a prakticky bez loadingu sa dostanete do destinácie. Cestu vám budú spríjemňovať vždy originálne dialógy.

Absolútne som ale nečakal, že sa nový Star Wars Jedi: Fallen Order inšpiruje hrami ako Dark Souls, alebo Bloodborne. Náznaky týchto hier cítiť nie len v súbojovom systéme, ale aj v objavovaní sveta. Každá planéta ponúka rozsiahlu mapu, plnú vertikálnych prechodov, skratiek a dverí, do ktorých nie vždy budete mať prístup. Mapu budete odhaľovať postupným skúmaním, často si potom otvoríte rôzne skratky a budú miesta, do ktorých sa dostanete až postupom hry. A keďže počas kampane sa budete na planéty vracať, tak nejak prirodzene budete z mapy odhaľovať viac a viac.

Inšpiráciou zo SoulsBorne hier bol aj systém ukladania hry – v miestach moci. Váš život sa automaticky nedoplní, budete sa musieť uzdraviť lekárničkami, alebo odpočinkom v mieste moci. Každým odpočinkom ale respawnujete aj všetkých nepriateľov v oblasti. Vôbec to nie je frustrujúce, pretože súbojový systém je tu tak skvelý, že vám nejaký ten boj navyše vôbec neuškodí.

Cal postupom hry získa niekoľko Jedi schopností, ktoré sa ako mladý Padawan naučil. Ako správny Jedi dokáže pritiahnuť a odstrčiť niektoré predmety, laná a konštrukcie, spomaliť čas alebo zahodiť svoj svetelný meč, ako bumerang. Aj milý robotický spoločník BD-1 dostane postupom hry viac možností. Vďaka tomu všetkému sa dostanete na miesta predtým nedostupné a takto hra inšpiruje k objavovaniu skrytých prechodov. Podobne ako v Uncharted a Tomb Raider, aj tu je množstvo logických, environmentálnych hádaniek a platformových sekvencií.

Odmenou vám bude obrovské množstvo kozmetických predmetov, nových súčiastok na svetelný meč, skinov pre BD-1 a loď a napokon aj skúsenosti. Strom schopností sa rozvíja postupom hry, podľa toho, aké schopnosti Cal už dokáže.

Súboje v Jedi: Fallen Order, to je jedna veľká parádička. Svetelný meč, aj palica sú k dispozícii prakticky od začiatku a Cal s nimi dokáže parádne fintičky. Dokonca aj po desiatich hodinách hrania ma hra dokázala v súbojoch prekvapiť novými kombami zo stromu schopností. Keď dostane ovládač do ruky ten správny hráč, to je ako sledovať olympijský balet.

Nebojte sa hrať na vyššej obtiažnosti, súboje sú výzvou

Na súboje sa skvele pozerá, sú však aj veľkou výzvou, najmä na vyšších obtiažnostiach. Boje vyžadujú precíznosť, sústredenie, reflexy a orientáciu v schopnostiach hlavnej postavy. Početnú prevahu raz za čas vystrieda nejaký ten boss a to vám je teda paráda. Súboje s bossmi, to sú ako tie najlepšie filmové súboje, ktoré sme mali možnosť vidieť na striebornom plátne. Mimo Imperiálov vás pootravuje aj lokálna fauna a flóra jednotlivých planét, na rozmanitosť nepriateľov sa sťažovať nemôžem. Musím potvrdiť slová vývojárov, sľubovali parádne, prepracované súboje a tie aj doručili.

Star Wars Jedi: Fallen Order nie je hrou, ktorá by zdvihla nejakú latku v technickom spracovaní. Na PlayStation 4 v niektorých momentoch vyzerá ako dvoj-troj-ročný titul. Niektoré detaily v prostredí vývojári vyložene zanedbali, alebo sa rozhodli, že takto to bude OK, pričom to zakryli výrazným blurom. Je vidieť, že prostredie je skôr len takým štandardom Unreal Enginu a vývojári nestrácali čas nad fotorealistickými stromami. Postavy sú na druhej strane detailné a jednotlivé levely si zachovali svoju atmosféru. Po zvukovej stránke niet čo dodať. Aj táto Star Wars hra soundtrackom perfektne zapadá do epickej ságy.

Za mňa najväčšie prekvapenie roku 2019. Od hry som nič nečakal a dostal som jednu z najlepších Star Wars hier, aké som kedy hral. Pútavý príbeh, skvelé charaktery, epické momenty, výborný soundtrack a hlavne, náročné súboje sú garanciou toho, že sa budete baviť. Pre fanúšikov Star Wars je to povinnosť.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Zvuky - 9/10

8.5/10