Posledná epizóda

CH Podcast #45 - Máme nový web, zahrali sme si God of War Ragnarok, tipujeme Hru roka

30. November 2022

Naša letná prestávka trvala dlhšie, ako sme si priali, ale sme späť! V najnovšej epizóde nášho CentrumHer podcastu sme sa porozprávali o našom novom webe. Hlavne o tom, ako prebiehala zmena, ako sme web testovali ale aj to, čoho sme sa pri prechode na nový systém báli najviac. Ak ste náš nový web ešte nevideli, určite si ho choďte pozrieť!

Obísť sme nemohli ani God of War Ragnarok. Hru sme hrali všetci a tak sme sa o nej pomerne rozsiahlo pobavili. Samozrejme, spoiler free!

A obísť sme nemohli ani blížiaci sa galavečer, kde sa dozvieme meno Hry rok. Prebrali sme si naše tipy na toto prestížne ocenenie. A v rámci debaty sme zablúdili aj k Xboxu, ktorý mal skvelý rok, akurát mu chýbali exkluzivity.

Starfield Čeština CZ titulky

Starfield a čeština? Reálna je, komentuje prekladateľ Farflame

Oficiálne české titulky v Starfield nečakajte.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik Lukáš Kanik

18. Október 2022

Starfield od Bethesda Game Studios je jednou z najočakávanejších hier budúceho roka. Štúdio známe svojim bohatým svetom, RPG systémom, dialógmi a vetveným príbehom chystá tento krát vesmírnu odyseu. Hra bude väčšia, než čokoľvek iné od Bethesdy doteraz a to sa týka aj textov v hre.

Todd Howard v poslednom vývojárskom denníku odhalil, že Starfield má neuveriteľných 252-tisíc riadkov dialógov. To je 4x viac ako mal Skyrim a dva krát viac, ako mal Fallout 4.

Nás zaujímalo, či existuje nejaká šanca, že Starfield bude mať češtinu, či už oficiálnu, alebo neoficiálnu. Pri takom obrovskom počte dialógov by oficiálny preklad do češtiny bol extrémne nákladný a na druhej strane, na fanúšikovský preklad by bolo potreba veľké množstvo ľudí.

Prekladateľ Farflame k češtine Starfield

O téme sme sa porozprávali so šéfom prekladateľského tímu, s "Farflame" ktorý má na starosti preklady hier Assassin's Creed Valhalla, Elden Ring alebo nedávno vydaný Outriders.

Tak čo, bude oficiálna čeština Starfield, či nebude? 

Koukám, že na Steamu není u Starfieldu uvedena čeština. Přitom oficiální lokalizace se musejí dělat s předstihem, aby se to stihlo do vydání. V současné době už by musela být slušná část hry přeložená. Takže je víceméně vyloučeno, že tam čeština bude.

A čo je dôvodom, že Bethesda nechcela robiť češtinu pre tak očakávanú hru? Bola by moc drahá aj na nich? 

Pokud budu vycházet z ceny češtiny Skyrimu, tak ta stála podle vyjádření Cenegy zhruba 1,25 milionu. A Starfield má být 4x větší. Dokonce možná ještě o něco více, protože Bethesda srovnávala pouze dialogy, ale ve hře bude velké množství dalšího textu, který bude zřejmě také překonávat Skyrim. Čili skutečný rozsah Starfieldu neznáme, ale může se to blížit k velikosti Read Dead Redemption 2, který má mít přes 5000 normostran.

Když se vrátím k ceně, tak čeština stojící 2 a více milionů by se pravděpodobně nezaplatila. Do tohoto rizika vydavatel nepůjde. Skyrim se u nás sice prodával velmi dobře a čeština se prý zaplatila, ale zase jde o klasické fantasy RPG z velmi známé série. Ačkoliv je vesmírný Starfield očekávaný, nejsem si jistý, že by u nás výrazně překonal prodeje Skyrimu. To je pouze můj hrubý odhad, nemám na stole přesná čísla.

Samozřejmě také záleží, kdo by takovou zakázku dostal. Nicméně agenturní překlady jsou velmi drahé.

To je vlastne jeden z dôvodov, prečo Ubisoft prestal robiť češtiny, nie? Firma vraj zaznamenala nízke predaje Ghost Recon Breakpoint aj keď hra mala titulky. No a preto prestali robiť češtiny do ďalších hier.

Vím, že se podobné věci tvrdí vlastně pokaždé, když na nějakou velmi očekávanou hru není čeština. Že by to bylo drahé a prodeje jsou u nás malé a podobně. Což může být v některých případech diskutabilní, protože když například odejde vydavatel jako Ubisoft, tak všechny jeho hry nejsou velké a nákladné na překlad. Ale v tomto případě se bavíme opravdu o extrémní porci textů. Ještě větší, než má třeba Valhalla. Skutečně by to bylo drahé.

No, je to 250-tisíc riadkov len dialógov + ďalšieho textu, popiskov, inventárov, itemov atď. Je pri tak obrovskej hre vôbec reálna fanúšikovská čeština?

Tohle už je jiná situace, takže odpovídám ano, fandovská čeština bude obtížná, ale je reálná. Dokonce se o ní již uvažuje. Určitý zájem projevil jednak šéf překladu Falloutu 4 a potom 2 známé překladatelské týmy - Lokalizace.net (přeložili např. poslední Resident Evil, Mass Effect Andromeda a další věci) a tým COTT (autoři češtin pro Divinity Original Sin a nyní pracují na Baldur's Gate 3).

Tyto týmy mají nejvíc překladatelů, mají zkušenosti s velkými projekty a je tam větší jistota, že češtinu dodělají, i když mnoho překladatelů odpadne. Což se nepochybně časem stane. Kdyby se do překladu pustila parta nadšenců, která nemá s překládáním her zkušenosti, tak je velká pravděpodobnost, že jak vyprchá počáteční nadšení, tak zjistí, že tak ohromnou porci textu nezvládnou a seknou s tím.

Není to žádná legrace dělat velké češtiny. To drtivá většina nováčků nezvládne. Mnoho lidí odpadne, i když dělá mnohem menší češtiny, natož takového macka jako Starfield.

Koľko ľudí by bolo na taký preklad treba?

Pokud myslíš počet lidí na profesionální češtinu, tak to si propočítá agentura, kolik lidí by potřebovala na splnění zakázky.

Pokud myslíš fandovskou češtinu, tak na velké projekty se obvykle dělá nábor a čím více lidí se přihlásí, tím líp. Musíš ale počítat s tím, že postupem času ti lidi odpadnou a práce se dost zpomalí. Takže potřebuješ alespoň pár pomocníků, kteří už mají zkušenosti a víš, že jsou spolehliví.

Ty osobne by si sa do takej veľkej češtiny pustil, alebo radšej nie? Od čoho by to záviselo?

Kdyby mě hra opravdu nadchla a chtěl bych to překládat, a zároveň jsme měli jiné velké projekty hotové, tak bych do toho zřejmě šel. Potřeboval bych aspoň pár pomocníků, ale nějaké mám v týmu a další bych určitě nabral. Čím méně tě nějaká hra nadchne, tím více si to pak rozmýšlíš.

Starfield jsem ale dělat nechtěl. Psal jsem to před delší dobou na našem webu. Těch důvodů je více, nejenom velikost textů. Hra je spíše sandbox, ale my děláme radši příběhové hry. Další důvod je ten, že i když vypadá Starfield poměrně dobře, zároveň jsem tam neviděl žádný nápad, který by mě opravdu nadchl. Takže jsem se rozhodl to nedělat a věnovat čas jiné hře. Třeba rovněž očekávanému Jedi Survivor nebo našim dalším projektem.

Diky moc za info, Farflame. Tak to vyzerá, že čeština tak skoro nebude a ak hej, môže to trvať roky. Uvidíme, s čím nakoniec Bethesda príde na trh. Starfield vychádza v roku 2023 na PC a Xbox.

Prekladateľský tím Farflame a češtiny môžete podporiť na Farflame stránkach.

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Profilový obrázok autora článku - Lukáš Kanik

Lukáš Kanik

Šéfredaktor webu Centrumher.eu, fanúšik Half-Life, Mass Effect a Witcher univerza

Zobraziť komentáre (0)

Komentáre

Na pridávanie komentárov musíš byť prihlásený

Súvisiace články

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Todd Howard priniesol kopec nových detailov o Starfield

Todd Howard priniesol kopec nových detailov o Starfield

O hre sa rozkecal v podcaste.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Starfield dostal prvý gameplay trailer

Starfield dostal prvý gameplay trailer

Takto bude hra vyzerať.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Cyberpunk 2077 - Recenzia

Cyberpunk 2077 - Recenzia

Cyberpunk 2077 je hra, ktorú by ste si nemali nechať ujsť.

Titulný obrázok pre článok s nadpisom Witcher 3 stál 32 miliónov, no viac išlo na marketing!

Witcher 3 stál 32 miliónov, no viac išlo na marketing!

Witcher 3 je tak skvelá hra, ale keď si uvedomíte že stojí 32 miliónov, je to niečo neuveriteľné!