The-Pathless

The Pathless - Recenzia

The Pathless je perfektnou ukážkou toho, čo môže priniesť kvalitná indie hra.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

V Novembri, počas launchu nových konzol, sa takmer všetka pozornosť hráčov upriamila na veľké tituly, ktoré mali ukázať ich silu. Reč bola hlavne o hrách ako Spider-Man: Miles Morales, Watch Dogs Legion, Assassin’s Creed Valhalla či Call Of Duty: Black Ops Cold War. V záplave AAA titulov sa však ako keby zabudlo na tie menšie. Jedným z takýchto titulov bol aj The Pathless. A veru, je to hra, ktorá by vašej pozornosti nemala uniknúť.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom The Pathless - Gameplay Walkthrough | PS5

The Pathless - Gameplay Walkthrough | PS5

Príbeh hry vás ničím neprekvapí

Príbeh hry vás nemá veľmi čím prekvapiť. Vy ste Hunter. Mladá žena, ktorá prichádza na ostrov, aby ho zbavila kliatby. Tú na ostrov uvalil hlavný antagonista hry, The Godslayer. Vašim cieľom teda nie je nič iné, ako priniesť na ostrov svetlo. To oslabí príšery, ktorým sa postavíte v boss fightoch. A ak ich všetky zdoláte, môžete sa postaviť hlavnému záporákovi celého príbehu.

Princíp hry je teda veľmi jednoduchý. Beháte po svete, riešite enviromentálne hádanky, za ktoré získavate talizmany. Nimi dokážete vo svätyniach rozžiariť svetlo. A ak v nejakej časti mapy zapálite dosť svätýň, otvorí sa vám boss fight s príšerou, ktorá danú oblasť stráži. Ak ju zdoláte, sprístupní sa vám nový kus ostrova. Znie to dosť plytko, uznávam. No práve v jednoduchosti spočíva najväčšia sila tejto hry.

Ostrov je veľký, no minimapu v hre nenájdete

Na ceste svetom vám budú pomáhať vaši traja pomocníci - spirit vision, luk a váš orol.

Hoci je ostrov rozsiahly, minimapu by ste tu nenašli. Titul je verný svojmu menu. Na orientáciu po ostrove vám slúži práve spirit vision. Toto duchovné videnie vám zobrazí všetky miesta záujmu. Vďaka nemu budete vedieť, kde sa nachádzajú hádanky na získanie talizmanov, a rovnako aj svätyne, do ktorých ich musíte umiestniť. Nikto vám nediktuje trasu, ktorou máte ísť. Vy viete, kde je váš cieľ. Ako sa tam dostanete je len na vás.

Luk tiež zohráva veľmi dôležitú úlohu pri presune po ostrove. Áno, čítate dobre. Luk pomáha pri pohybe. Ostrov v The Pathless je totiž posiaty malými terčami. Na to, aby ste sa pohybovali rýchlo, ich musíte triafať. Nie je to vôbec náročné, ide len o presné načasovanie. Ak terčík trafíte, zvýši sa vám momentum, čiže idete rýchlejšie. Okrem toho sa vám doplní stamina, ktorá je na beh veľmi dôležitá. Verte mi, bez staminy hrať nechcete. Ostrov je veľmi veľký a váš obyčajný pohyb zase veľmi pomalý. Cesta kamkoľvek by tak trvala neprimerane dlho.

Na ceste za oslobodením ostrova vám bude pomáhať váš verný priateľ - orol. Vďaka nemu budete môcť skočiť z výšky a len tak plachtiť vzduchom. Samozrejme, nie donekonečna. Pod vašou váhou klesá dole k zemi. Neraz vám pomôže dostať sa aj na miesta, kde by ste inak nedoskočili. Vďaka mávaniu krídel vás dostane vyššie. Počet mávnutí je však obmedzený. Našťastie, je to jedna z mála vecí, ktoré sa postupom v hre vylepšujú.

Hádanky, ktoré vás veľmi nepotrápia

Hlavnou náplňou The Pathless je riešenie hádaniek. Tie sú celkom šikovne zasadené do prostredia prírody či starých budov. Kto by však čakal intelektuálnu výzvu, môže byť sklamaný. Hádanky nie sú vyslovene primitívne, no nie sú ani náročné. Pri väčšine z nich budete vidieť riešenie do pár sekúnd. Len v ojedinelých prípadoch sa vám môže stať, že sa na nejakej zaseknete na dlhšiu dobu. A ak aj áno, tak zrejme preto, že ste niečo prehliadli.

Navyše, nie všetko v hre musíte vyriešiť. Niektoré hádanky vás talizmanom neodmenia. Za ich vyriešenie však získate kryštály. Tie potrebujete na vylepšovanie vášho orla. No voľba je len na vás. Ak si hru chcete o nejakú tú hernú dobu predĺžiť, môžete riešiť aj tieto nepovinné hádanky. Navyše, pri potulkách svetom môžete okrem talizmanov a kryštálov zbierať aj artefakty. Tie vám žiadnu výhodu nedajú, akurát vám cez ne vývojári čo-to povedia o pozadí sveta, v ktorom hráte.

A keď už je reč o dĺžke hry, zaberie vám 6 až 8 hodín. Závisieť bude práve od toho, či sa rozhodnete lúštiť aj spomínané nepovinné hádanky. A taktiež od toho, ako dlho vás potrápia boss fighty.

Najzábavnejšia časť hry? Boss fighty!

Pre mňa boli najzábavnejšou časťou hry práve boss fighty. Ako som už spomínal, každú oblasť na mape stráži iná príšera. Po vyčistení oblasti sa vám sprístupní finálny súboj, no najprv musíte príšeru dobehnúť, až potom príde na rad samotný boj.

Vďaka nádhernému svetu, nie veľmi náročným hádankám, skvelým boss fightom, rýchlemu pohybu a geniálnemu hudobnému sprievodu získavate na konci dňa perfektnú relaxačnú hru.

Skvelou správou je, že každá z týchto príšer je úplne iná. Všetky tak majú svoje vlastné útoky a slabiny, vďaka ktorým ich zdoláte. Aj arény, v ktorých bojujete, sú iné. Verte či nie, občas vám súboje dajú zabrať. O žiadnu extra náročnú výzvu však nejde. Zvyčajne treba len správne načasovať útok a obranu. Každopádne, ide o príjemné spestrenie. Súboje sú akčné a dynamické, čo je v príkrom kontraste s tým, aké je cestovanie po svete a riešenie hádaniek.

Tu treba vývojárov pochváliť za ich cit pri práci. V momente, keď už vás relaxačné cestovanie a riešenie hádaniek začína trochu nudiť (1.5 až 2 hodiny), zrazu príde súboj. Ten vás opäť prebudí a nakopne do ďalšieho hrania.

Prekrásny art-štýl a prostredie

Po každom úspešnom súboji sa posúvate do ďalšej oblasti. Každá z nich je iná. Raz sa budete preháňať po údoliach s riekami, inokedy po pestrofarebných lesoch, aby ste ku koncu mrzli v zasnežených horách. Vývojári sa s prostredím vyhrali a vyzerá naozaj prekrásne. Rozhodne k tomu prispieva aj osobitný art-štýl, ktorý sa musí páčiť, hádam, každému.

Niekomu by sa herná doba (6-8 hodín) mohla zdať krátka. No v prípade tohto titulu ide o skvelý kompromis. Vývojári vám v primeranej intenzite stíhajú naservírovať všetky krásy herného sveta. Vďaka rýchlemu pohybu a nenáročným hádankám tak budete mať dostatok času obdivovať to, čo sa umeleckému tímu v štúdiu podarilo vytvoriť. A ak si k tomu pridáte geniálny hudobný podklad, ktorý hra obsahuje, dostanete skvelý herný zážitok.

The Pathless môže na prvý pohľad vyzerať plytko. A v podstate aj je. No zatiaľ čo inde by mi to vadilo, tu je to to najväčšie plus. Vďaka nádhernému svetu, nie veľmi náročným hádankám, skvelým boss fightom, rýchlemu pohybu a geniálnemu hudobnému sprievodu získavate na konci dňa perfektnú relaxačnú hru. Ja som si pri jej hraní doslova oddýchol. Ide o indie hru, ktorá ponúka trochu iný herný zážitok. No o to kvalitnejší. Až je škoda, že sa ňu v záplave jesenných AAA titulov takmer zabudlo.

The Pathless

Grafika a art-štýl - 9/10

Príbeh a hádanky - 7/10

8.3/10

Nenáročné hádanky, dynamický pohyb a zábavné boss fighty. To všetko odohrávajúce sa v nádhernom svete za sprievodu perfektnej hudby. No čo viac si priať. V prípade The Pathless ide o veľmi jednoduchý, no o to geniálnejší herný zážitok.

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš

The Last of Us, Life is Strange či God of War, to je moje 😄 S Lukášom to na webe ťahám už od roku 2013. Navyše, od mája 2020 ma môžete počuť aj v našom CH Podcaste.