Resident-Evil-Village-Recenzia

Resident Evil Village - Recenzia

Resident Evil Village posúva hranice svojho vlastného subžánru. Prečítajte si recenziu

Nový diel Resident Evil nadväzuje tam, kde skončil Resident Evil 7. Len málo hier z tejto série na seba nadväzuje a tak by sme si to mali u Capcomu vážiť. Nová hra pôsobí familiárne, ale zároveň otvára priestor novým inováciám. Aj Resident Evil Village sa odohráva z pohľadu prvej osoby, tento krát v malej dedinke niekde v Rumunsku.

Aj v tejto hre je hlavným hrdinom Ethan Winters a po nečakaných udalostiach na začiatku hry, sa vydá hľadať svoju malú stratenú dcérku. Stopy ho zavedú do dedinky, v ktorej zastal čas. Hoci sa hra odohráva skutočne v roku 2021, dedinka pôsobí ako zo stredoveku. Dedinčania...tí, ktorí sú stále nažive...uctievajú Matku Mirandu a štyroch mocných lordov. Každý z nich obýva jednu z jedinečných oblastí, do ktorých vás hra zavedie.

Dedinka je akési centrum medzi týmito oblasťami, kde sa budete čas od času vracať. Každý návrat do dediny vám dovolí navštíviť nové oblasti a budovy, ktoré boli predtým zamknuté. Aj v tejto hre totiž platí, že použiteľné predmety budete nachádzať naprieč celou hrou a práve tieto predmety vám otvoria nové oblasti a odmeny. Napríklad získate kľuku, ktorou si na okraji dedinky môžete spustiť most a navštíviť tajné miesta na loďke.

Lady Dimitrescu nie je jediným nepriateľom v hre

Ethan Winters postupne navštívi všetky panstvá štyroch lordov. Lady Dimitrescu (tá vysoká ženská s veľkými...bokmi) obýva hrad Dimitrescu, Donna Beneviento býva v dome plnom strašidelných bábok, Salvatore Moreau má pod palcom bažiny a Karl Heisenberg zase obrovskú továreň. Dialógy, ale aj monológy sú dabované skvele, každý z lordov má špecificky zaujímavú osobnosť. Autorov tiež treba pochváliť za parádny dizajn nie len lordov, ale sveta a nepriateľov celkovo.

Tým, že hra sa presúva medzi týmito oblasťami a zároveň sa vraciate do dedinky, Resident Evil Village si počas celého hrania zachováva dávku originality. Každé z prostredí je niečím výnimočné a každé dokáže doručiť poriadnu dávku strachu a teroru. Verte mi, že vidieť tvárou v tvár Lady D a jej tri dcéry nie je až také príjemné, ako ste sa tešili.

Vývojári z Capcomu si pre hráčov pripravili dostatok hororových momentov. A takmer vôbec to nie sú nejaké jump scares. Hororové podanie by som skôr charakterizoval ako teror – neustály pocit, že vás niečo sleduje, že na vás niečo vyskočí a hlavne, extrémne tmavé a stiesnené priestory. Dokonca som mal problém s tým, že hra bola až príliš tmavá a musel som si zvýšiť jas televízora.

Vývojári sa skvele pohrali so zvukmi, s atmosférou, nasvietením a hlavne s dizajnom nepriateľov. Atmosféra by sa dala krájať. Občas som mal aj ja v gatiach, pretože som celkom nevedel, čomu čelím. Nepriatelia, ktorí vás budú naháňať sú odporní, veľkí, vydávajú otrasné zvuky a nedajú sa poraziť štandardnými metódami. Občas vás chytí panika, ale hra vám dá dostatok priestoru na to, aby ste svoje kroky naplánovali a neskôr aj improvizovali.

Skúmať okolie sa oplatí, pre odmeny, aj detaily príbehu

Resident Evil Village vás navyše bude bohato odmeňovať za skúmanie okolia. Mnoho semi-open-world priestorov ponúka tonu možností na objavovanie a nájsť môžete mnoho užitočných predmetov. V hre nájdete aj menu Lei, ktorú potom využijete u obchodníka Duka. Duke je známkou bezpečia a jeho hravé dialógy vás odbremenia od všetkého toho stresu.

Duke vám okrem zásob, nábojov, lekárničiek a plánov na výrobu predá aj upgrady na zbrane, či jedlá. Tie vám trvale zvýšia niektoré štatistiky. Duke akceptuje nájdenú hernú menu, ale odkúpi od vás aj cennosti v podobe rôznych artefaktov, či zvyškov nepriateľov. Čím viac zabíjate a objavujete, tým viac upgradov si môžete dovoliť. Ku koncu hry som mal maximálny počet upgradov na tri zbrane, plus nejaké ďalšie navyše. A to som ani zďaleka všetko nepozbieral. Dôležitú rolu aj v tejto časti hrá inventár a správa predmetov.

Ešte sa na moment vrátim k príbehu, pretože je to jedna z hier, kde nie je podaný priamo. Mnoho výrazov, dôležitých pre príbeh, budete počuť až v závere hry prvý krát a vôbec nebudete vedieť ich význam, pokiaľ ste neskúmali okolie, nečítali zápisky a nepozerali fotografie. Mnoho hráčom tak ujde pointa toho celého, čo je škoda.

„Zombie“ sú podobne ako v iných častiach Resident Evil neohrabaní a pomalí, čo vám dáva priestor na taktizovanie a vyčkávanie. Takmer každá sekcia hry ponúka aj priestor na ústup, takže môžete svoje kroky lepšie premyslieť a prípadne sa stiahnuť. Z tohto pohľadu si myslím, že Resident Evil Village je o čosi ľahšia hra ako RE7. Čo sa akcie týka, dala by sa prirovnať viac k Resident Evil 4.

Drvivá väčšina hry je dokonale vyvážená medzi akciou, hororom, objavovaním sveta a logickými hádankami. Až zhruba posledná hodinka sa zvrháva na čistú akciu v štýle Call of Duty. Pôsobí to dobre na efekt, ale do Resident Evil sa to nehodí a vedel by som si predstaviť aj lepší záver. Rovnako kriticky vidím aj súboje s bossmi. Samotná chôdza hlavnej postavy je pomalá a pri rýchlych útokoch pri bossoch je absolútne nepraktické sa snažiť im nejako vyhnúť. Keby tu bolo tlačidlo na rýchly úskok nabok ako v iných dieloch RE, bolo by to fajn. Bossovia už tradične sú len špongie na náboje.

Čo sa táka audiovizuálneho spracovania, Capcom znovu aktualizoval svoj engine o drobné vylepšenia. RE Engine je stále jedným z najkrajších na trhu. Na konzolách prináša raytracing vo forme tieňovania, ale bohužiaľ to nie je nejako vidieť. Čo som si skôr všimol je, že tie najkrajšie prostredia (napríklad interiéry hradu Dimitrescu) sú bre-baked. Technika známa u Naughty Dog zaručí absolútne fantastický a realistický vizuál za cenu, že nasvietenie je pevne dané a prostredie nie je interaktívne. Okrem baterky je dynamických svetiel pomenej a len málo svetelných zdrojov vrhá aj tieň. Celkovo však môžem povedať, že vizuál v Resident Evil Village je na top úrovni nie len u hororov, ale celkovo v FPS hrách.

Naopak, žiadne výhrady nemám k zvukovej stránke. Aj tento PlayStation 5 titul (podobne ako Returnal) prináša plný priestorový zvuk a široký rozsah. Úplne presne tak viete identifikovať smer zvukov v okolí, dokonca aj vzdialenosť. A práve vďaka zvukom Resident Evil Village vyčarí ešte desivejšie momenty.

Resident Evil Village je právoplatným nástupcom obľúbeného Resident Evil 7 a rozhodne ide o pozitívnu evolúciu. Hra perfektne kombinuje akciu, horor, logické hádanky a miesta odpočinku, kde sa nerušene môžete venovať objavovaniu prostredia. Aj napriek tomu si zachováva klasické črty Resident Evil a to desivých nepriateľov, súboje s bossmi či temné klaustrofobické uličky plné nepriateľov. Fanúšikovia príbehu Ethana Wintersa rozhodne nebudú sklamaní a Resident Evil Village môžem rozhodne odporučiť všetkým milovníkom hororu a thrilleru.

Resident Evil Village vyšiel na PC, Xbox a PlayStation.

Resident Evil Village

Príbeh - 8.5/10